Gå til innhold

[Løst] Logisys hvite LED rør


Anbefalte innlegg

For en tid tilbake kjøpte jeg meg noen Logisys ML12WT Sunlight stick LED fra USA:

http://www.amazon.com/Logisys-ML12WT-White-Bright-Sunlight/dp/B007WLQEWI

 

...men omtrent samtlige har begynt å gulne/gi fra seg svakere lys i varierende grad.

Nå aner ikke jeg hvordan slike LED rør virker, og heller ikke hvordan fargene kan endre seg slik...men er det noe som kan fikses?

 

Vedlegget viser problemet - i starten så var alle LEDene i rørene like kraftige, og gav fra seg jevnt, hvitt lys.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er definisjonen på "svakere med tiden"? De nyeste rørene er november 2012, mens de eldste er fra februar 2012.

Så det får meg til å gå utifra at disse rørene rettogslett er av elendig kvalitet.

 

 

Finnes det noen LED-strips som er av bedre kvalitet? Jeg hører stadig om Phobya LED strips - eller disse:

Akasa "Vegas" LED Strip Light White

http://www.komplett.no/akasa-vegas-led-strip-light-white/764714

Lenke til kommentar

Avhengig av kvalitet så kan de vare alt fra noen timer mange år så det er vanskelig å si noe nøyaktig. Bestilte selv noen svinebillige LED-pærer fra kina som hadde vanvittig godt lys. Flere av de varte bare et par uker. En 5 år gammel, svinedyr LED-pære vi har i garasjen derimot lyser fremdeles som da den var ny.

Lenke til kommentar

Avhengig av kvalitet så kan de vare alt fra noen timer mange år så det er vanskelig å si noe nøyaktig.

 

Finnes det noen måte å identifisere kvalitet når det kommer til LEDs?

På LED lyspærer så går det nok an; de som faktisk duger har stort sett specs. av alle slag listet opp, i motsetning til hva Logisys oppgir på disse rørene:

http://www.logisyscomputer.com/viewsku.asp?SKUID=ML12WT&DID=LED

 

 

Hmm, kanskje det var dumt av meg å kjøpe flere slike rør fra USA nå, da. Forøvrig rart at ingen har kommentert levetiden på de rørene hverken på Amazon eller Newegg :/

Jeg vil gjerne ha hvitt lys i PCen min (jeg synes blått/rødt/grønt blir for opplagt og glorete), og siden man leser overalt at LEDs "lever evig", så har jeg svelget den hypen og nekter å gå tilbake til CCFL, med sine 680V invertere.

Jeg ønsker å ha lyset på 24/7 i PCen, men jeg kan montere en bryter hvis det er slik at det ikke finnes ferdige LED-løsninger på PC-kabinetter som duger i mer enn ca. et år.

 

Men hva som altså er sikkert er at diodene i disse rørene rettogslett ikke er bedre, og ikke bare det at jeg har vært uheldig og fått deler av en bad batch?

 

 

Noen som har noen hvite LED-løsninger i 12V form dem er fornøyd med?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg ville kjøpt led strips.. Har montert ca 4 meter med dette under kjøkkenskapene her, dette brukes daglig, og har fungert i 5-6mnd uten problemer (eneste er at limet kunne vært bedre.. men det fiksa jeg med noen dråper superlim her og der..).

Disse kjøres på 12V strømforsyning, så dem skal ikke være noe problem å bruke i en pc.

Men får også kjøpt dimmer til disse, som kan brukes som dimmer, eller effekter (dimme ned og opp av seg selv, strobe osv).

 

Koster vel mellom 100-200kr for 5 meters rull (kan kuttes for hver 3 led) på ebay, DX osv..

Har også nylig montert litt over 1 meter under tv-bordet.. men der er det RGB strips.. kan få hvitt lys på disse også, men det blir noe blåaktig i forhold ;)

Lenke til kommentar

Hmmz, kanskje dumt at jeg ikke kjøpte noen Phobya LED-strips fra USA mens jeg hadde sjansen... :/

 

Har du noen linker til LED-strips du kan anbefale? Utvalget synes heller skralt i norske butikker.

Og en annen ting; vil ikke slike strips gi spot-belysning? Hva jeg ønsker er mer jevnt lys.

Lenke til kommentar

Gir nok ikke helt jevnt lys, men kommer jo også litt an på avstanden fra lyskilde til det du vil lyse opp.

Legger ved 2 bilder her, fra da jeg monterte dette under kjøkkenskapene her.. Er kun montert under halvparten av skapene på disse bildene, og dette er kald hvite leds.


*Edit*

Dette er såkalte 5050 led strips, er vel dem som gir mest lys etter hva jeg har forstått :)

post-21188-0-97315300-1388926929_thumb.jpg

post-21188-0-91491300-1388926931_thumb.jpg

Endret av J@9
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i PC-kabinettet jeg skal ha lysene, så dem skal helst lyse opp mest mulig fra plassering og til andre enden av kabinettet (i.e. fra ca. 2cm til 45cm, og med så mange graders spredning som mulig).

 

Kald hvitt lys er hva jeg ønsker også, og utifra hva jeg ser på bildene du la ut, så er det akkurat det hva jeg vil ha. :)

Hvor var det du kjøpte det du har, og hva kostet det?

 

Edit:

Er det noe slikt du har?

http://www.ledstrips.no/led-strips-rene-farger/5-meter-led-strips-kaldhvitt-ikke-vanntett-5050-60-leds-pr-meter.html

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Kan se ut som om det er noe sånt ja ;) Litt usikker på hvor jeg kjøpte dem, men var vel en eller annen kina sjappa på nett ;)

Mener jeg gav rundt 100-150kr for 5 meter uten strømforsyning, men siden du skal bruke det i pc så er det bare å kjøre dem rett på PSU der :)

Evt sette på en kontroll, så dem kan dimmes eller stå å blinke, alt etter hva du føler for ;)

 

Men ebay, dx.com og pandawill.com er noen av dem jeg handler fra :)

 

Tok et raskt søk på mailen min (har tatt vare på alt av kvitteringer osv opp igjennom tida), og fant et treff på 5050..

Jeg bestillte 13.06.2013, og fikk det i posten 1-2 uker etter.

Betalte 8,50 dollar inkludert frakt :)

Men ser at det er 150 leds jeg har og den du linker til har 300, men forskjellen er vel bare at led'ene sitter tettere, men gir nok et mer jevnt lys og evt bruker mer strøm.

 

Jeg har montert noen meter med disse stripsene både med og uten dimmere osv.. Ikke hatt problemer med at noen pærer har sluttet å fungere enda :)

Men limet på disse, kan diskuteres.. En jeg fikk tak i for onkelen min, datt ned før man rakk å henge opp hele.. Mens den siste jeg selv fikk tak, var bare å klistre opp, og der han den :) Har vel gått 1-2 uker nå, uten at den har begynt å løsne.

Men som sagt, skulle du være uheldig med limet, prøv noen dråper superlim der det løsner, du trenger sannsynlig ikke å bruke det på hele :)

Lenke til kommentar

En annen ting, hvordan fester jeg strømledningene til LED-stripen?

Jeg fant denne på Youtube: "Flexible LED Light Strip - Cut and Connect DIY"

 

...men jeg har ingen loddebolt, så går det an å gjøre det på andre måter?

 

 

Å feste LED-stripen til kabinettet er det minste problemet: på nåværende LED-rør (og SSDer) bruker jeg en stripe med "proff" borrelås - det sitter skikkelig, og samtidig er lett å fjerne ved evt. fremtidig behov.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Alle jeg har kjøpt, så er det loddet på noen cm med kabel i begge ender ;)

Ellers får man kjøpt noe slags connector som bare klipses på stripen, disse har jeg ikke prøvd selv.

Får også kjøpt vinklede koblinger, så man kan lage 90 graders vinkel, evt T koblinger og sikkert kryss koblinger.

 

Ellers er siste mulighet å kjøpe en loddebolt og lodde selv (dette er ikke alltid like lett, og ikke alltid så veldig holdbart).

 

Eksempel på connector: http://www.ebay.com/itm/10PCS-10mm-2Pin-Single-Connector-Adapter-cable-For-3528-5050-LED-Strip-/121079701660?pt=US_Lighting_Parts_and_Accessories&hash=item1c30e9a09c

 

Bare pass på at den har riktig bredde ;) Har ikke målt disse stripsene, da jeg enten bare har brukt kablene som sitter på, eller har loddet selv.

 

Her ser du hvordan endene av led stripene vanligvis ser ut (Bildet er av waterproof typen):ip68-dc12v-flex-led-strip-5050-waterproo

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant denne hos samme forhandler:

http://www.ledstrips.no/tilbehor/ledninger-og-plugger/skjotekopling-for-enkeltfarget-led-strip-14cm-5050-cmd.html

 

Når det står "du kan enkelt gjøre denne lenger/kortere ved å skjøte/kutte ledningene mellom de hvite koplingene", så går jeg utfra at det ikke er noe problem å dele dem i to, og feste dem mellom LED-stripen og PSUen.

 

 

Jeg har ikke vært borti slike LED-strips før, så jeg må bare spørre: hvis strømmen kobles til i den ene enden, trenger den andre enden å isoleres/sikres på noen måte? Jeg antar svaret er "nei".

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Er nok ikke noe problem å klippe den kabelen der nei :)

 

Det er tilkoblingspunkter for hver 3'dje led (mulig det er hver 6 led på 300led/5-meter) altså der du kan klippe den, for på hver av dem har du jo + og -.
Disse må ikke komme i kontakt med metall i kabinettet, og heller ikke noe annet strømførende i kabinettet, da vil du nok få en kortsluttning.

 

Her er et nærbilde av kuttepunktene (avstanden vil nok variere litt ut ifra hvor tett dem sitter osv, enkelte ganger er stripen også skjøtet fra fabrikk, da er disse loddet sammen, men mulig det bare gjelder disse billige jeg kjøper, at det kan være noe andre sortering f.eks), da ser du sånn ca hvordan det funker :) Mener å huske at disse også finnes på baksiden av stripen.. men er da dekket av lim.

60x-5050-smd-led-strip-wit-close-up_4.jp

 

Ellers får du jo også waterproof, som da er dekket av et slags silikon/gummi belegg på utsiden av hele stripen.

 

Og som sagt, alle jeg har kjøpt, har kommet med litt kabel i begge ender, så man fint kunne lage til 2 strips ut av en rull, uten å lodde noe ;)

Men kjenner som sagt ikke til den leverandøren du har funnet, men om du sender dem en mail og spør, så får du sikkert svar :)

Om det er kabel på disse også, så trenger du ikke å kjøpe skjøtekabelen du linket til, annet enn om du skal lage til mer enn 2 strips ut av rullen.

 

Men disse stripsene kan jo brukes til så mangt :)

Var på ferie i Tyrkia, der hadde dem montert sånne inni kjøkkenskap, garderobeskap, over senga, rundt et speil og på badet.

Inni skapene hadde dem også montert mikrobrytere, så lyset slå seg på når skapdøren på lukket opp.

Det var denne turen som fikk meg til å få interesse for ledstrips :p hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, da var:

http://www.ledstrips.no/led-strips-rene-farger/5-meter-led-strips-kaldhvitt-ikke-vanntett-5050-60-leds-pr-meter.html

og

5x http://www.ledstrips.no/tilbehor/ledninger-og-plugger/skjotekopling-for-enkeltfarget-led-strip-14cm-5050-cmd.html

 

...bestilt. :)

 

 

Jeg har ikke tatt noen nøyaktige mål av hvor lange strips jeg trenger, men jeg regner med det ihvertfall blir 3 lengder på totalt ca. 1,5m i PCen - selve koble-pluggene(?) kostet ikke så mye mtp. at jeg får 2 stk. pr. plugg når jeg deler dem i to, så jeg tenkte det var like greit å ta med noen ekstra så jeg har til evt. andre prosjekter.

Lenke til kommentar

Men skal du ha mer senere, så er det mye penger å spare på å kjøpe fra ebay som sagt :)

 

Antageligvis penger å spare, men akkurat denne gangen ønsket jeg å holde meg til en norsk forhandler så jeg har noen å klage til dersom lysene slutter å virke som dem skal etter ett drøyt år - slik 5 av 7 av nåværende Logisys LED-rør har gjort (se bilde i første post):

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16812551004

 

Nå har jeg begrenset kjennskap til SMD-LEDs utover at dem visstnok er meget bra - men det var den samme hypen rundt "tradisjonelle" LEDs, hvilke sålangt ikke egentlig har imponert meg.

 

 

Jeg kommer nok med oppdatering når ting er i hus, rettere sagt; i PCen. :dremel:

Lenke til kommentar

Vel, da var pakken i hus...det gikk fort, da jeg bestilte tirsdag, og hadde pakken i hende på torsdag. :D

 

Jeg har fått festet en liten stripe...bare synd ting gikk litt fort i svingene, og jeg klippet en passende lengde og limte den fast i kabinettet før jeg hadde funnet ut hvor jeg skulle ta strøm ifra.

Jeg tror hva jeg må gjøre for enklest å få strøm dit LED-stripen er festet er å klippe over ledningen på det semi-defekte LED-røret som jeg hadde plassert i nærheten tidligere - da får jeg en 12V-ledning ferdig med molex-kontakt også.

 

LED-stripen er også akkurat(!) passe bred til å få plass i og igjennom flere trange plasser i kabinettet - og da mener jeg det er så akkurat at det er 11mm med plass, mens LED-stripen er 10mm.

Det er for tidlig å si mht. kvalitet på disse SMD-LEDene, men sålangt så er det bare positive ting med det jeg har kjøpt:

-Det gir bra lys (jeg har ikke hatt noe LED-rør plassert der LED-stripen nå er, så jeg kan ikke gi en eksakt sammenlikning).

-Størrelsen er slik at stripen får plass omtrent overalt.

-Prismessig kostet LED-stripen omtrent halvparten av hva en tilsvarende lengde med LED-rør ville koste (ihvertfall sammenliknet med det kostbare skrotet jeg har kjøpt fra USA sålangt).

-Kvaliteten på limet på LED-stripen synes å være av typen som ikke vil gi slipp uten kamp. :green: / :glare: (<- permanent plassering/ved ønske om å fjerne stripen senere).

Lenke til kommentar

Så bra ;)
Kan nok hende norsk forhandler har skaffet noe med bedre lim enn mye av detta billig greiene :p hehe..

Jeg har klart å løsne festede strips uten problemer, men da har dem vært festet på treverk.

Men som sagt, siste strip jeg fikk tak, virker mye bedre enn dem første jeg kjøpte.

Har også opplevd at limet har løsnet fra selve stripen en gang :p men var bare på en liten del, helt i starten.

 

Men lyset, har alltid fungert like bra :)

Og var fargen ca samme som rørene du brukte? :)

Lenke til kommentar

Og var fargen ca samme som rørene du brukte? :)

 

Jepp - kaldhvitt, akkurat som ønsket. :)

 

Jeg skal ikke si det for sikkert ennå, men jeg har det for meg at de nye SMD-LEDene er enda kraftigere enn de LED-rørene jeg hadde.

Dumme meg kjøpte enda et par LED-rør fra USA nylig, men selv om de nå ikke vil bli brukt i PCen likevel, så skal jeg ihvertfall ta å sammenlikne et av dem med den nye LED-stripen for å se om det er noen vesentlige forskjeller i lystyrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...