Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Økning av husleie (Hjelp!)

Bosch

Anbefalte innlegg

Hei! Fikk et brev i postkassen for en liten stund siden der det står at husleien er satt opp med 18% !! Og dette allerede fra 1. Januar 2014. Husleien har allerede blitt økt en gang i år med 3 %.

Har huseieren lov til å øke det så mye?

Trenger litt hjelp siden dette gir meg uforutsette problemer økonomisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge har du bodd der? Utleiers adgang til økning av husleien er regulert av husleieloven §§ 4-2 og 4-3. For at denne økningen skal være lovlig må du ha bodd der i 30 måneder, og det må gis 6 måneders varsel. Selv da er det ikke gitt at den nye leien er "gjengs leie".

Dersom vilkårene for oppsigelse er til stede, eller dagens kontrakt er lovlig tidsbestemt og løper ut nå, så er det også lovlig: Da kan du velge å heller flytte ut.

Lenke til kommentar

Vær obs på at det Herr Brun sier er riktig så lenge det er snakk om et ordinært leieforhold (som jeg gjetter på at det dreier seg om her), men at f.eks for felleskostnader i et borettslag vil en slik økning i felleskostnader være fullt lovlig dersom de er nødvendige for å dekke inn kostnadene.

Lenke til kommentar

Hvor lenge har du bodd der? Utleiers adgang til økning av husleien er regulert av husleieloven §§ 4-2 og 4-3. For at denne økningen skal være lovlig må du ha bodd der i 30 måneder, og det må gis 6 måneders varsel. Selv da er det ikke gitt at den nye leien er "gjengs leie".

Dersom vilkårene for oppsigelse er til stede, eller dagens kontrakt er lovlig tidsbestemt og løper ut nå, så er det også lovlig: Da kan du velge å heller flytte ut.

Takk for fint svar. Jeg har bodd her siden februar 2011, og fikk beskjed om endring av husleie i går. Kontrakten er ikke tidsbestemt og har heller ikke løpt ut.

Lenke til kommentar

Har det skjedd noen andre vesentlige endringer i leieprisen siden du flyttet inn?

Begge parter kan kreve leien justert til "gjengs leie" etter at 3 år er gått siden sist leiejustering ut over kpi. Men det krever 6 måneders varsling, slik at det i ditt tilfelle ikke kan gjøres gjeldende før 1. juli 2014. Jeg ville dermed henvist til husleieloven § 4-3 og sagt at du ikke kan avkreves høyere leie før 6 måneder etter varslingen.

Det kan også spørres om ny leie faktisk er "gjengs leie", men det har jeg personlig ingen forutsetninger for å vurdere. Kapittel 4 inneholder noen regler om hvordan du kan bestride det nye beløpet.

Lenke til kommentar

Har det skjedd noen andre vesentlige endringer i leieprisen siden du flyttet inn?

Begge parter kan kreve leien justert til "gjengs leie" etter at 3 år er gått siden sist leiejustering ut over kpi. Men det krever 6 måneders varsling, slik at det i ditt tilfelle ikke kan gjøres gjeldende før 1. juli 2014. Jeg ville dermed henvist til husleieloven § 4-3 og sagt at du ikke kan avkreves høyere leie før 6 måneder etter varslingen.

Det kan også spørres om ny leie faktisk er "gjengs leie", men det har jeg personlig ingen forutsetninger for å vurdere. Kapittel 4 inneholder noen regler om hvordan du kan bestride det nye beløpet.

Var en liten endring i fjor på leieprisen. Det var på ca 3%. Men skal prøve å si det til utleier, for jeg har jo en sak her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...