AwK Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Igår bestemte jeg meg for å innstalere Linux Ubuntu på min HP. Jeg har nå to spørsmål; 1. Jeg har lagt merke til at nedlastning av programmer går mye senere, enn på Windows 7. Er det noe jeg har feil, eller et program jeg bør innstalere? Eks: brukte nå 4 min på å laste ned 60mb 2. Grafikken er mye kvassere på Windows 7, det er "blurry" her på Linux, er dette også en driver eller et program jeg har glemt å innstalere? Prøvde å laste ned en driver fra hjemmesiden til HP til Linux, men klarer ikke å innstalere filen. Den åpnes i nedlastningsmappa hvor det igjen er to mapper som heter RPM. Er det noen som kan hjelpe en nybegynner? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Første regel når man spør om hjelp er å være så detaljert man klarer i beskrivelsen av problemet. Først av alt bør man alltid nevne hvilken versjon av distroen man sitter med. Det er forskjell på Ubuntu 12.04 og 13.10, og det kan også være greit å vite om du kjører 32-bit eller 64-bit. Til ditt første spørsmål: Bruker du wifi eller kabel når du laster ned? Hvor lang tid ville du normalt sett brukt på en tilsvarende nedlasting? Har du forsøkt å bruke speedometertester i Windows/Ubuntu for å sammenligne hastigheter? De 60 MB-ene du nevner, hvor lastes de ned fra? Til det andre spørsmålet: Hvilket grafikkort har du i maskina? For eksempel leveres Linux-kjernen med innebygget offisiell støtte for 99% av Intels grafikkbrikker. Nvidia og AMD har også innebygget støtte, men i ulik grad. AMD har en offisiell åpen driver, men den er veldig underlegen den lukkede Catalyst-driveren. Normalt sett vil Ubuntu tilby deg å installere lukkede drivere fra Nvidia og AMD direkte fra pakkebrønnen sin. Er du i tvil kan du gå inn i systeminnstillingene dine, velge "Software and Updates" og velge "Additional drivers"-fanen. Der får du listet opp alle de lukkede driverne som er tilgjengelig for ditt system. Det er slikt som kan løse tregt wifi og loddent skjermbilde. Et siste tips: bruk askubuntu.com og google aktivt til å feilsøke problemer. Det er nesten garantert noen som har hatt problemene før deg, og disse problemene er så godt som alltid løst med en hel haug med walkthroughs. Men husk å alltid lese nøye gjennom hjelpen *før* du setter i gang.. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Splittet tråden for semantikkens skyld da det fort blir mange svar på dette ---------------- Angående treg nedlasting av programvare; det kan være at du henter fra en ugunstig pakkebrønn. Hvis du åpner Software Center og i menyen velger "edit" og "software sources" kan du se hvilken server ting blir lastet ned fra. Du kan også kjøre en test for å se hvor du vil få best ytelse. Lenke til kommentar
AwK Skrevet 4. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2013 (endret) Første regel når man spør om hjelp er å være så detaljert man klarer i beskrivelsen av problemet. Først av alt bør man alltid nevne hvilken versjon av distroen man sitter med. Det er forskjell på Ubuntu 12.04 og 13.10, og det kan også være greit å vite om du kjører 32-bit eller 64-bit. Til ditt første spørsmål: Bruker du wifi eller kabel når du laster ned? Hvor lang tid ville du normalt sett brukt på en tilsvarende nedlasting? Har du forsøkt å bruke speedometertester i Windows/Ubuntu for å sammenligne hastigheter? De 60 MB-ene du nevner, hvor lastes de ned fra? Til det andre spørsmålet: Hvilket grafikkort har du i maskina? For eksempel leveres Linux-kjernen med innebygget offisiell støtte for 99% av Intels grafikkbrikker. Nvidia og AMD har også innebygget støtte, men i ulik grad. AMD har en offisiell åpen driver, men den er veldig underlegen den lukkede Catalyst-driveren. Jeg har Ubuntu 13.10 og kjører 64-bit. Bruker wifi. Jeg nevnte det at jeg brukte 4 min på å laste ned 60mb fra HPs hjemmeside, noe som normalt hadde tatt 10-15 sekund topps. Har Intel grafikkort. Testet å se en film på VLC, da var alt normalt. Men når jeg er på nettet (youtube, facebook, vg og netflix etc.) virker grafikken å være en smule dårligere. Utseendet på oppgavelinjen også, ser ut til å ha dårlig grafikk.. Kan være at svaret er ganske enkelt, men ikke vet jeg. edit: tok speedtest nå, og målte til 24 MB/s, så tror det er fikset Endret 4. desember 2013 av AlvarW Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Hvilken oppløsning pleier du å ha i Windows 7? Har du prøvd å endre denne til tilsvarende den du pleier å ha? At du har dårligere hastighet i Linux basert på èn nedlastning fra HP kan være 1000 forskjellige grunner. Prøv som sagt et speedometer, og sammenlign hastighetene på den måten. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Har Intel grafikkort. Testet å se en film på VLC, da var alt normalt. Men når jeg er på nettet (youtube, facebook, vg og netflix etc.) virker grafikken å være en smule dårligere. Utseendet på oppgavelinjen også, ser ut til å ha dårlig grafikk.. Kan være at svaret er ganske enkelt, men ikke vet jeg. Har du dårlig hastighet på nettet vil ofte videoavspillerne tilpasse oppløsningen og spille av i lavere oppløsning, fremfor å stå og bufre opp i evigheter. Generelt blir ting "blurry" hvis du kjører en annen oppløsning enn skjermen er laget for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå