KakeMonster3 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Hei! Jeg har sitt en del bilder av fosser, sjø og lignende hvor fotografen bruker lang lukkertid for å få fram den slørete effekten. Mange av bildene ser ut som om de er tatt i dagslys. Jeg lurer på hvordan man kan få til å ta slike bilder i dagslys uten at de blir overeksponert? Når jeg prøver meg på det klarer jeg å manipulere eksponeringa ved å skru ned iso og blender til en viss grad men lukkertiden kan jeg likevel sjeldent skru opp til mer en 15 sec i dagslys. Blenderen min er da på f22/ 35 og isoen selvfølgelig på 100. Er disse bildene jeg har sett tatt med en spesiell linse som gir deg enda lavere blender eller er bildene egentlig tatt i ganske mørke omgivelser men den lange lukkertiden får de til å se ut som om det er dagslys? I lightroom 5 har jeg også fått til å redusere overeksponeringen litt i etterkant når jeg brukte veldig lang lukkertid men da mister man jo samtidig noen detaljer i bildet. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Man bruker gjerne et ND-filter, eller gråfilter, som ikke gjør annet enn å blokkere alle bølgelengder med X antall stopp. Det slipper rett og slett igjennom mindre lys, for å kunne gjøre lange eksponeringer på plasser hvor det er godt lys. Jeg bruker det en del i sammenhenger hvor jeg skal filme ute i dagslys, men allikevel ønsker å ha en stor blender. På solsterke dager må jeg ofte på f/22 og ISO 50 for å få et korrekt eksponert bilde, og da trengs det et ND-filter hvis jeg ønsker mindre dybdeskarphet. Endret 3. desember 2013 av Munty Lenke til kommentar
KakeMonster3 Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Ah skjønner! Takk, det har jeg ikke tenkt på en gang. Lærer alltid noe nytt ^^ Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Et gråfilter på ND8 er en grei begynnelse. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 En lav-kost opsjon er å ta flere eksponeringer, og midle disse. Dette kan fungere for å "smøre ut" en foss, men ikke så bra til å få jevne star-trails. Dessuten så er det kjedelig å ta voldsomt mange eksponeringer. -k Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Så på en video av digitalrev at det var en mulig å bruke sveise glass som en fattigmanns utgave av ND filter. Ble et grønnskjer i bildet da, men det avhenger kanskje av hvilket type sveise glass (hvis det finnes forskjellige typer da). Uansett så det ut som om at det var mulig å fjerne det i etterbehandling. Er det noen som har testet å bruke sveise glass som et ND filter? Har vurdert selv å kjøpe et fra ebay bare for å teste det ut. Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Sveiseglass får du på Biltema til 19.90,- stkEvt får man billige ND-filterkit på ebay også, til under 200,-som feks dette: http://www.ebay.com/itm/Essential-Kit-Square-ND-Filter-Set-Holder-Lens-Hood-for-Cokin-P-Series-/261344669794?pt=US_Camera_Camcorder_Accessory_Bundles&hash=item3cd95b3062 Lenke til kommentar
KakeMonster3 Skrevet 4. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2013 Bruk av sveiseglass høres nesten litt spennende ut. ^^ Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 På gamle kompakten min brukte jeg skiva fra en diskett for å gjøre samme ;p Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Problemet med provisoriske greier er at de ikke er fargenøytrale i hele fargespekteret. Så - skyt i så fall i Raw - det hjelper litt, om ikke annet. Ekstra gode gråfiltre, som fra Lee, er fargenøytrale også i IR- og UV-delene av fargespekteret. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Et polfilter kan hjelpe litt her da de tar ca 1 ⅔ blender. På en gråværsdag eller i skygge kan du få til mye med dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå