Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Farlig å kjøre med?


Anbefalte innlegg

Bilen (Renault Megane Scenic 2000) har fått mange "nye" spiker til kista etter totalsjekk på merkeverksted. Jeg ba om full sjekk for å få bekreftet mine bange forutanelser på at det bare er å parkere kjærra og skaffe seg en ny. Jeg spurte om noe av det var farlig å kjøre med, og fikk til svar at "neida, ikke direkte farlig, men jeg ville jo ikke anbefalt å kjøre så mye med den". Javel? Og det betyr?

Har spurt venner på fb og fått alt fra "itj no farli" til "det kan gå skikkelig ille". Jeg vet desværre alt for lite om bil enn så lenge, så jeg vet ikke hva jeg skal tro.

 

Det som bekymrer meg mest:

Ytre endeledd h+v

Fremre og bakre bærebruforinger har løsnet, eller holder på

 

Ellers er det bla.:

Rustdannelse bremserør hb på bakaksel

Nedre motorfeste

Regreim må byttes (det farligste den kan gjøre er vel å herpe motoren?)

Caliper vf går litt tregt

 

HVOR farlig er det egentlig å kjøre med alle disse feilene inntil jeg finner en erstatning?

Hva slags forvarsler vil jeg evnt. få på at jeg ikke bør kjøre en eneste meter til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å fortelle deg hvor farlig dette er å kjøre med uten å ha sett bilen er umulig.

Men for å si det på en enkel måte.

Ryker ett eller begge endeleddene dine helt. = Null styring. Bilen går hvor den vil.

Bærebru foringene dine bak gi dårlig veigrep og kan skape ustødig bil i svinger humper med fare for skrens.

Ryker bremse røret. = Null bremser. Jo, da. Du får nok pumpet nok trykk til å få stanset før du går helt tom for bremsevæske.

Nedre motor feste = Unødvendig vibrasjoner og slitasje på bilen. Om bilen din er forhjuls trekk, så kan det gjøre at bilen din drar skeivt ved gass på drag eller gass reduksjon.

Regreim, ryker den så har du mest sansynligvis totalt motor havari.

Caliper. = Unødvendig slitasje på øvrige deler av bremser + økt drivstoff forbruk.

 

Hadde det vært direkte farlig å kjøre med så skulle bilen din ha fått kjøreforbud fra verkstedet. Men er jo ikke akkurat å anbefale å kjøre rundt med heller. Hvor lenge det vil gå før bilen er direkte uforsvarlig i trafikk er det umulig å gjette. :innocent:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så jeg bør egentlig ikke svinge, eller bremse særlig mye... Rett frem i max 30 km, bremse på giret og bruke håndbrekket for full stopp...

Det høres ut som om jeg gjør rett i være nervøs. Enda godt de 3,4 mila jeg har til kollektivtransport er på nesten bare rett strekning, med særdeles lite trafikk.

Lenke til kommentar

Som sagt jeg har jo ikke sett bilen din. Hadde den vert trafikk farlig på tidspunktet den var inne til EU kontroll så skulle denn ha fått kjøreforbud. Feil merket med 3 = kjøreforbud. 2 = Kan kjøres med men skal utbedres snarest. 1 = Feil men ikke så farlig

 

Sansynligvis så kan du kjøre nesten som normalt. Bare vær litt mere aktsom i svinger, fartsdempere, stygge dumper og nedbremsninger.

 

Endeleddene dine ryker nok ikke med en gang. Vanligvis så vil man merke vibrasjoner, ustødighet eller at bilen har slark på rattet en stund før de ryker. Bremserørene dine er for meg umulig å vurdere uten å ha sett dem. Det jeg skrev er hverste tilfelle av hva som kan skje. Men som sagt, bilen din fikk jo ikke noe kjøreforbud fra verkstedet. Så burde ikke gjøre noe å bruke den litt. Bare vær litt mere aktsom enn vanlig. :innocent:

Lenke til kommentar

Takk. Enda godt jeg ikke fikk kjøreforbud. *puh*

Ellers er jeg en veldig forsiktig sjåfør, og skal definitivt være enda mer forsiktig nå. Jeg krisemaximerer kanskje, men heller det enn å ta unødige sjanser.

Den har en del slark på rattet allerede. Og ganske høyt bråk i kupéen. Vibrasjoner og ustødighet har jeg enda ikke merket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er bedre å være litt "overnervøs" enn å havne i grøfta. At du har en del slark i rattet er jo ikke så rart siden du har slitte endeledd og dårlige bærebru foringer. Man tilvenner seg også en del feil på egen bil. Så er ofte ikke så lett å merke feil selv fordi de ofte kommer gradvis. Tar selv aldri EU kontroll på egen bil, rett og slett fordi det da er lett å overse feil som man ellers ville ha merket. Men i mange tilfeller har jeg også sett at mange verksteder (Spesiellt merke verksteder). overdriver feilene på biler. Selv så viser jeg bil kun hos NAF. Rett og slett fordi de bare viser til de tingene som faktisk er feil eller trafikk farlig. De har jo ingen økonomisk gevinst ved å gi deg "feil". Men alle de feilene som du beskriver ved din bil er normale slitasje. Så betviler ikke at det er korekt. :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...