Gå til innhold

Laptop til jentungen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde også tatt en liten titt på denne:

http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/laptop-15---16-tom/hp-pavilion15-n032so/195350.3003/.

Her følger også SimCity med, uten at jeg vet om det faller i smak. Bør takle det meste av lette spill, som Minecraft og Sims. Noe lav oppløsning på skjermen (1366x768), men fortsatt helt kurant til bruken. 500,- over budsjett, men mye for pengene.

Her får du også HDMI og VGA - skulle du ønske å koble den til ekstern skjerm/tv. Minne kan oppgraderes, noe som er en stor fordel.

--

Generelt holder jeg meg langt unna Acer. Mulig det bare er dårlige erfaringer som henger igjen, men mange av maskinene derfra er fullstappet med bloatware. Byggekvaliteten er heller ikke helt på topp når det gjelder de billigste modellene. Nå kommer riktignok de fleste ferdig-pcer med bloatware, men Acer er i mange tilfeller helt ekstreme.

Husk likevel å avinstallere alt av bloatware/prøveversjoner som kommer med maskinen, du merker stor forskjell på ytelsen :)

Endret av Brusglass
Lenke til kommentar

Hei, takk for tips. Jeg gikk for den Aceren fra MPX, den har HDMI den også. Bloatware vet jeg ikke hva er. Er det sånne pop-up vinduer som dukker opp hele tiden? Jeg hadde en HP tidligere, sverget at jeg aldri skulle ha det igjen. Ikke nok med alle de pop-up vinduene fra Windows, men her kom masse fra HP i tillegg. Hatet det. Nå har jeg en Macbook Air som er helt topp for meg som ikke har peiling på data :-)

Hvilket antivirusprogram bør jeg bruke da? Ble anbefalt Microsoft sitt gratidprogram, husker ikke helt hva det heter nå. Har dere noen tips for et mest mulig problemfritt datahold?

Lenke til kommentar

Hei, takk for tips. Jeg gikk for den Aceren fra MPX, den har HDMI den også. Bloatware vet jeg ikke hva er. Er det sånne pop-up vinduer som dukker opp hele tiden? Jeg hadde en HP tidligere, sverget at jeg aldri skulle ha det igjen. Ikke nok med alle de pop-up vinduene fra Windows, men her kom masse fra HP i tillegg. Hatet det. Nå har jeg en Macbook Air som er helt topp for meg som ikke har peiling på data :-)

Hvilket antivirusprogram bør jeg bruke da? Ble anbefalt Microsoft sitt gratidprogram, husker ikke helt hva det heter nå. Har dere noen tips for et mest mulig problemfritt datahold?

Avast er fint :)

Lenke til kommentar

AVG Free eller Avast er to gode, gratis antivirusprogrammer.

Eller så er "bloatware" programmer, gadgets og alt mulig surr som leverandøren installerer på PCen før de pakker den ned og sender den ut for salg. Altså har PCen en hel masse programmer på harddisken FØR du har brukt den. Det kan være alt fra egne media-spillere til antivirus. Det de over her mener er at du burde avinstallere disse programmene før den tas i bruk, men det er jo ikke noe must - den funker fint uten at du gjør dette også.

Lenke til kommentar

[...]Det de over her mener er at du burde avinstallere disse programmene før den tas i bruk, men det er jo ikke noe must - den funker fint uten at du gjør dette også.

Nei, det gjør den aldeles ikke :)

Anbefaler å bruke http://pcdecrapifier.com/download til dette. Såre enkelt å avinstallere alt av antivirusprogramvare og annen dritt. Stort sett alt fra Acer (eller som har Acer i navnet), Norton, McAfee osv. Etter at dette er gjort, kommer du til å merke at blant annet oppstart blir raskere.

Ikke nok med alle de pop-up vinduene fra Windows, men her kom masse fra HP i tillegg. Hatet det. Nå har jeg en Macbook Air som er helt topp for meg som ikke har peiling på data :-)

Det er dette som er bloatware, og det merker du uansett hvilken laptop du kjøper :)

Når det gjelder antivirus anbefaler jeg Microsoft Security Essentials (inkludert i Windows 8 som Windows Defender). Helt enkel, basic beskyttelse som fungerer strålende - mye bedre enn prøveversjonene som følger med.

Lenke til kommentar

Essentials ja, det var det jeg ble anbefalt av en kollega. (Hvilket antivirusprogram bør jeg bruke da? Ble anbefalt Microsoft sitt gratidprogram, husker ikke helt hva det heter nå.) Da satser jeg på Defender. Forstår det slik at jeg må avinstallere prøveversjon som allerede er lagt inn.

Når jeg bruker pcdecrapfier da, må jeg velge ut de programmene som skal slettes? Er da redd for å slette for mye evnt for lite...

PS, alle sammen. Fantastisk å få hjelp av kompetente folk på en så enkel måte. Takker og bukker :-)

Lenke til kommentar

MSE (Microsoft Security Essentials)/Defender alene er ikke godt nok hvis man ikke er kyndig. En 7-åring burde aldri få bruke en maskin uten omfattende sikkerhetstiltak med mindre det er ønskelig å resette den en gang i halvåret fordi den er så treg at "ingenting funker". Anbefaler å doble opp med et godt antivirus program. Disse som følger med, f.eks norman/norton, mcafee o.l. er ofte prøveversjoner uten lisens så disse kan bare avinstalleres med en gang.

Avast som nevnt over skal fungere fint sammen med MSE for bedre beskyttelse. Norton sine produkter derimot er ikke glade i å kjøre samtidig som MSE. Avast kan også virke "bloated" til å begynne med, men tar du deg noen minutter og går gjennom instillingene kan du deaktivere/skjule en del av funksjonene/advarslene som brukeren (henne) ikke har noen interesse av å se.

Men kanskje viktigst av alt: Lær henne først som sist at absolutt alt på internett som virker for godt til å være sant, er for godt til å være sant! :)

Lenke til kommentar

Essentials ja, det var det jeg ble anbefalt av en kollega. (Hvilket antivirusprogram bør jeg bruke da? Ble anbefalt Microsoft sitt gratidprogram, husker ikke helt hva det heter nå.) Da satser jeg på Defender. Forstår det slik at jeg må avinstallere prøveversjon som allerede er lagt inn.

Når jeg bruker pcdecrapfier da, må jeg velge ut de programmene som skal slettes? Er da redd for å slette for mye evnt for lite...

PS, alle sammen. Fantastisk å få hjelp av kompetente folk på en så enkel måte. Takker og bukker :-)

Microsofts gratisprogram er Security Essentials. Det er mer enn bra nok, og har alt man trenger. Det finnes ikke et antivirusprogram som beskytter mot alt, og det er tull å si at Security Essentials er dårligere enn andre. Kjør heller ikke flere antivirusprogram på en gang.

Ja, du må velge (iallefall noen) programmer. Det er ikke mye skade du kan gjøre med PC Decrapfifier, men som sagt: start med alt fra Acer/med Acer i navnet, spill som følger med og Norton, McAfee osv., så er mye gjort :)

Endret av Brusglass
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper med win 8 så holder det med det innebygde programmet windows defender. Hvis det er ett annet OS så kan du installere MSE (Microsoft Security Essensiales) Har kun brukt dette etter at jeg fant ut at dette programmet var MINST like bre som de andre alternativene, og ikke minst de du må betale for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...