Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Plante gran/furutrær etter hogd skog

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle plante nye trær da mye av den lettest tilgjengelig og brukervennlige skogen jeg har er halvvert. Siden mye av dette var skog som har vokst seg til på tidligere slåttemark, tenker jeg og plante nye trær her også.

Om man bør velge furu, gran eller bjørk er jeg usikker på. Men tenker noe som vokser fort. Er i noe lunde skrått terreng, med trafikkert bilveg under, derfor ønsker jeg å trekke den nye plantefeltet lenger opp og bort fra veien.

Vet at det tidligere var noe økonomisk gevinst i å plante grantrær, da man fikk disse nærmest gratis, min bestefar plantet en god del av disse trærne, på 70-80 talet som utmerker seg godt i dag. Skal jeg gå på en plantasjebutikk blir sikkert dette fort tusenlapper av, noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sant. Men var det grunnen til at man fikk trær gratis før? Men til mitt bruk blir det litt hobbysysling, ser også skal man ha mulighet for å hente ut skog i framtiden vil dette være et alternativ, uten å slite seg i hjel på ved hundrevis av meter oppe i skogen.

Tenkte å bygge traktorveg opp til skogen. Men da vil Vegvesenet stoppe byggingen da en faens europavei går under.

Lenke til kommentar

Vel, er jorda djup nok er det intet som vokser og trives som osp, eller pil som den kalles i noen dialekter og ikke uten grunn. Trevirke med styrke som gran, gulner ikke når den brukes panel, lettørket og derfor lite utsatt for sopp, lett å arbeide med, men absolutt ikke råtebestandig i fuktig klima. Osp var materialet framfor alle andre til saue- og geitehus, da dyrene ikke gnager på ospetre.

Bjørk trenger ikke nærmere beskrivelse. Nevner bare at treet er meget følsomt for vind og krever rimelig djup jord for virkelig å trives, sjøl om det KAN vokse nesten hvor som helst (men vokser absolutt ikke fort der det ikke trives). Det er veldig nedbørskrevende, et eneste stort bjørketre kan forbruke over 1000 liter vatn pr døgn.

Gran er et meget dominerede tre som hurtig utkonkurrerer alt annet som vokser på stedet. Også det er veldig vætekrevende. Det er også et tre som lett velter i vind.

Furu er lyskrevende, men meget nøysomt tre som setter røtter dypt, gjerne mellom stein så lenge det ikke er blankskurt granitt. Det vokser langt saktere enn gran, men har også ved av bedre kvalitet. Knapt noe tre er så råtesterkt som furu, men det er bløtt og lite sterkt mot mekanisk slitasje.

Derfra blir valget ditt. Intet tre har bare fordeler, intet bare ulemper heller.

Om man ikke har tilgang tll gratis stiklinger, bestiller man dette i bulk hos en planteskole. Det koster en brøkdel av å kjøpe i noe hagesenter beregnet for forbrukere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...