dotten☻ Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Dersom du ikke blinker, så er det jo gitt at du skal til venstre, siden det er påbudt å blinke ut. Bare synd folk er idioter og ikke kan kjøre rundkjøringer. I de fleste tilfeller vil det være for sent å vise at du skal til venstre kun ved å ikke blinke ut. Når du blinker til venstre ser motgående kjøretøy det i god tid og kan avpasse farten. Lenke til kommentar
JTK2 Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 Hvis man ligger i venstre felt i en rundkjøring, hvor begge feltene kan brukes ved kjøring rett fram, skal man da blinke seg ut? Jeg pleier å gi ett blink hvis det står en bil og venter, men ligger det noen ved siden av meg vil jeg tro at de mistenker meg for å skifte felt, noe som i værste fall kan føre til oppbremsing og kollisjon. Hva gjør dere? Hva mener dere er riktig? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 Hvis det er to felt rundt hele rundkjøringa er det nok lurt å blinke i det du skal krysse et annet felt ja. Det er feltskift, og således påbudt å blinke. 1 Lenke til kommentar
andjoha Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 (endret) De eneste gangene jeg ikke har blinket er de gangene jeg har tatt meg selv i det etterpå fordi jeg har fått veibeskrivelse av noen eller vært i en litt stresset situasjon. Det er noe som skjer den beste (uten jeg på noen måte prøver å påstå at jeg er en mester sjåfør, jeg gjør nok drøssevis av feil som alle andre, men akkurat blinkingen holder jeg oppe så godt jeg kan), men er det noe som irriterer meg så er det når folk ikke gidder å blinke. Når du spør dem hvorfor får du kanskje som svar: "Nei, det var jo ingen bak meg, eller rundt". Det er jo greit det, men hvorfor i helvete legger du det bare ikke inn som en vane at du skal blinke, så slipper du å hele tiden sjekke om det er folk rundt deg for å se om du må blinke? Det er jo ekstra jobb. Også har du de andre som sier at: "Trenger ikke blinke når du plasserer deg riktig". Så da vil jeg spørre folk, hva er det som faktisk trumfer her? er det plassering eller er det blinking? Jeg tenker at blinking er som språk fordi det er signalement, mens possisjon er som kroppsspråk, her i Norge er vi et lavkontekst land, hvilket betyr at det man sier er det som gjelder, ikke hvordan man sier det. Men hadde vært greit å få vite hva det er som faktisk er gjeldende i forhold til loven (hvis det står noe om det i loven). Fin spørsmålsstilling, siden det er flere her som uttaler seg så bastant (og motstridende) om hva som er påbudt. For å ta det siste først. Faktum er: Det er hverken påbudt å blinke seg inn i _eller_ ut av en rundkjøring. Dette står det absolutt nada om i trafikkreglene. Det eneste trafikkreglene sier om tegnbruk i denne sammenheng, er at det ved svinging (eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering sideveis) skal gis tegn til veiledning for andre trafikanter. Så tegnbruk i forbindelse ved rundkjøring blir først påbudt i de tilfeller der andre vil ha nytte av dette. (Jeg mener selvfølgelig at en bør blinke uansett, da en ikke ALLTID kan være sikker på at ingen vil ha nytte av tegngivningen din, selv om det ikke virker å være noen i nærheten akkurat i øyeblikket som vil ha nytte av det + greit å ha gode vaner på det.) Men, det viktigste: Trafikkreglene sier altså ingenting konkret om når eller hvordan det skal blinkes. Annet enn at det skal være til veiledning. Derfor må en enhver tenke seg: Når, og hvordan, vil tegnbruken min bli mest informativ for andre trafikanters del. Hvordan det skal blinkes når en skal til høyre og rett frem, virker de fleste å være ganske enige i. Det store trollet i denne sammenheng virker å være når en skal til venstre. Du har de som mener at plasseringen til venstre i seg selv bør være informerende nok, og dermed blir blinking til venstre helt unødvendig. (Hvilket jeg er helt enig i). Også har du de som mener at, dersom en blinker til venstre, i tillegg til å plassere seg til venstre, så blir det alt i alt tydligere for andre trafikanter hvor en faktisk skal. Blinklyset vil derfor være til veiledning. (Hvilket jeg OGSÅ er helt enig i.. uuh). (At det skal blinkes ut, selv når man blinker til venstre, virker også de fleste å være enige i). Slik jeg ser det: Hadde vi hatt et trafikksystem der ALLE til enhver tid hadde kjørt PERFEKT i forhold gjeldende regler, også plasseringsreglene, så ville blinklyst til venstre vært helt unødvendig. Da kunne en jo følt seg 100% sikker på at - bilen foran ligger til venstre, ergo han SKAL til venstre, da kan jeg fint legge meg på utsiden siden jeg skal rett frem :). Tingen er, vi lever jo ikke i et utopia, heller ikke trafikalt. Folk kjører jo ikke perfekt, og nettopp plasseringsreglene er noe av det det slurvest mest på i den daglige trafikken. Du kan derfor aldri være i nærheten av sikker på at dersom en bil ligger til venstre, så skal han til venstre, og ikke bare ligger der tilfeldigvis fordi han/hun ikke har noe forhold til sin egen plassering og "det bare ble sånn". Og, dette merker jeg godt selv, noen eksempler: Skal jeg rett frem i en rundkjøring, og har en bil foran meg som legger seg mot venstre, skal det _MYE_ til før jeg tør plassere meg på utsiden av han. Rett og slett fordi jeg har erfart så mange ganger at andre trafikanters plassering mot venstre ikke nødvendigvis betyr at de skal til venstre. Oftere "det bare ble sånn". Dog, blinker bilen foran meg til venstre, går jeg fra å være ekstremt usikker, til å være ekstremt sikker på at han faktisk SKAL til venstre. Tegngivning blir jo ikke bare sånn. Tegngivning kommer av en bevisst og konkret handling. Ergo jeg kan fint og trygt legge meg på utsiden av han, og kjøre inn i rundkjøringen samtidig. Jeg merker også dette dersom jeg kommer mot en rundkjøring, og det er møtende trafikk. Ser jeg at møtende trafikk blinker tidlig til venstre, så kan jeg også tidlig belage meg på at dette er trafikk jeg høyst sannsynligvis må vente på. Jeg _VET_ i hvertfall at de skal til venstre, ergo de vil krysse min innkjøring. Hvis møtende bare plasserer seg til venstre, så blir det mer troing. (Og i praksis så kjører jo halvparten likevel rett frem ..). Merker også selv når jeg skal til venstre i en rundkjøring, og jeg faktisk blinker til venstre, så virker det som møtende holder igjen for meg tidligere OG tydeligere, enn hvis jeg bare plasserer meg mot venstre. - Igjen, møtende går fra å tro, til å vite. Jeg er i hvertfall ikke i tvil om at blinking til venstre før en rundkjøring gjør at andre trafikanter kan være mer trygge på at plasseringen din faktisk henger sammen med hvor du skal - og dermed er det til veiledning for andre trafikanter. Dette er dog bare slik jeg oppfatter det - ingen påstand om dette er det "rette" eller noe som helst. Når det kommer til blinklysbruk generelt - og eventuelt mangel på dette, mener jeg at det stort sett handler om empati - og eventuelt mangel på dette, for sine medtrafikanter. Endret 4. januar 2014 av andjoha Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 Hvis man ligger i venstre felt i en rundkjøring, hvor begge feltene kan brukes ved kjøring rett fram, skal man da blinke seg ut? Jeg pleier å gi ett blink hvis det står en bil og venter, men ligger det noen ved siden av meg vil jeg tro at de mistenker meg for å skifte felt, noe som i værste fall kan føre til oppbremsing og kollisjon. Hva gjør dere? Hva mener dere er riktig? En grei tommelfinger regel er at er din manøver av interesse for andre skal du gi signal. Du skal også alltid blinke ved feltskifte eller krysning av ett felt der trafikk går samme vei. 1 Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 For å ta det siste først. Faktum er: Det er hverken påbudt å blinke seg inn i _eller_ ut av en rundkjøring. Dette står det absolutt nada om i trafikkreglene. Det bør nevnes at politiet gir bot for å ikke blinke ut. På vestlandet spesielt finnes det veldig mange små rundkjøringer der man må ha omtrent samme fart og plassering uansett om man skal rett fram eller til venstre, da er det veldig hyggelig når folk blinker til venstre. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Hadde en ca. 2005 Audi coupe bak meg i går, han holdt seg ofte så nært meg at jeg ikke en gang kunne se lysene i midtspeilet. Og når det kom til kryss og rundkjøringer, så var det visstnok ikke "kult nok" å bruke blinklys, det er jo slik som vanlige folk gjør... Han forsvinner så forbi meg ved en kort strekning, over en dobbellinje. Det er nesten som man bare kan begynne å dømme folk utifra hvilke biler de kjører, men jeg skal prøve å unngå det. Lenke til kommentar
JTK2 Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Hvis det er to felt rundt hele rundkjøringa er det nok lurt å blinke i det du skal krysse et annet felt ja. Det er feltskift, og således påbudt å blinke. Det er strengt tatt ikke merket opp for felt i rundkjøringa. Det er likevel merket delvis opp før. Etter min mening er systemet rundt denne rundkjøringen ganske dårlig. Svært dårlig oppmerking, lapping her der (som fører til at noen kjører sikksakk) og to fotgjengeroverganger med trafikklys tett opptil rundkjøringen (medfører av og til kø i rundkjøringen). Den virker også unødvendig stor. Likevel enig at det vil være mest hensiktsmessig å blinke meg ut, særlig med tanke på at jeg per definisjon ikke kan skifte felt. Det er likvel flere slike rundkjøringer hvor å blinke til høyre kan ha dobbel betydning. Link til googlemaps: http://goo.gl/maps/sQaS5 Litt vanskelig å se siden bilen ikke kjører akkurat der jeg kommer pleier å komme i fra. (Fra nedoverbakken.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå