Sheldon C Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Ser også utrolig dumt ut når en bil står midt i veien og venter på møtende trafikk skal passere. Man skjønner jo etterhvert at de skal svinge inn et sted, men er det såå vanskelig å ta på blinklyset? Akkurat dette scenarioet henger nok sammen med et annet problem i trafikken....manglende speilbruk. Mange som har all fokus rettet mot trafikkbildet i front. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 4. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2013 Da har nok jeg blitt feilinformert. http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer Jeg blinker uansett i rundkjøringer, men fram til nå har jeg kun gjort det for å være "hyggelig" Ikke ment som noe angrep mot deg, Macklemore, men er litt urovekkende at det er folk med lappen (og jeg går utifra at du har den) som ikke vet at det er påbudt. Men bra du blinker for å vise hvor du skal i det minste! 1 Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Det er nr 1 irritasjonsgrunnen i trafikken nr 2 er folk som kjører for sakte nr 3 er folk som snakker i telefon, har kræsja med en, og hold på å¨krasje med flere idioter! Seriøst??? Da er jeg nok en av de som ofte irriterer deg. For jeg kjører ofte for sakte. Tyngre kjøretøy har ofte ikke mulighet til å holde fartsgrensen og må vise større aktsomhet i trafikken. Min irritasjon i trafikken er i følgende rekkefølge: 1. Folk som tar farlige forbikjøringer og setter seg selv og andre i fare. 2. Folk som kjører på RØDT lys for å spare 2-3 minutter. 3. Folk som tror veien er en lukket bane som selvfølgelig DE eier. 4. Folk som på død og liv må ut i veien forran deg selv om du kommer med 20-30 tonn og har lang bremsestrekning. 5. Folk som ikke skjønner hva vikeplikt er. 6. Folk som ikke skjønner hva parklys er og blender trafikk langs veien. 7. Folk som tror det er greit å snakke på telefon, sende sms eller lese avis og kjøre samtidig. 8. Folk som kjører ut i lyskryss som vet at de ikke kommer igjennom, før annen trafikk får grønnt lys. Slik at de blir stående og sperre annen trafikk så de får rødt lys før de kommer ut i trafikken. 9. Folk som ikke bruker blinklys. Joda, irriterende med folk som ikke bruker blinklys. Men synes sikkerheten går forran alt annet. Jeg har ikke vært skyld i kolisjon eller hatt en utforkjøring på 21 år. Men hadde noen små grøfte kjøringer i ungdommen. I enkelte ungdoms miljøer i dag så er det status å ikke bruke sikkerhets belte eller blinklys. IDIOTER! Sånne folk burde gå til Biltilsynet og levere førerkortet og be om å få igjen pengene sine. For på veien har de ihvertfall ikke noe å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Denne undersøkelsen samsvarer godt med min verste irritasjon i trafikken, bilister som ikke holder avstand http://www.dagbladet.no/2012/10/11/tema/bil/bil_og_trafikk/bilulykke/23821070/ Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Hæ blinklys? Jeg blinker masse med langlysa når jeg kjører, er det det samme? Det heter å blinke fremover og er helt greit når folk legger seg i venstre felt selv om de er 10-20 km/h under fartsgrensa.. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Det heter å blinke fremover og er helt greit når folk legger seg i venstre felt selv om de er 10-20 km/h under fartsgrensa.. Ganske greit å blinke til noen som kjører i venstre felt lenge og unødvendig da det ikke er lov å forbikjøre noen som kjører i venstre felt. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 5. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2013 Ganske greit å blinke til noen som kjører i venstre felt lenge og unødvendig da det ikke er lov å forbikjøre noen som kjører i venstre felt. Det er å lov å kjøre forbi dem når du ligger i høyrefila, så lenge du kjører i fartsgrensa, og dem i venstrefila kjører under fartsgrensa. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 (endret) Det er å lov å kjøre forbi dem når du ligger i høyrefila, så lenge du kjører i fartsgrensa, og dem i venstrefila kjører under fartsgrensa. Det er i utgangspunktet strengt forbudt med mindre det er tett trafikk/køkjøring, eller bilen kjører helt alene i venstrefelt under fartsgrensa, men kun dersom man passerer forbi langsomt. Foretrekker dog forsatt å blinke med lysene for å se om de flytter seg da det er litt småskummelt å forbikjøre i høyrefelt da kanskje ikke de fleste forventer dette og kanskje ikke er like flinke med å sjekke speil før de flytter seg til høyrefelt igjen. Skal forresten ikke nekte for at jeg har forbikjørt i høyre felt flere ganger... Endret 5. desember 2013 av Poopadoop Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Ikke ment som noe angrep mot deg, Macklemore, men er litt urovekkende at det er folk med lappen (og jeg går utifra at du har den) som ikke vet at det er påbudt. Men bra du blinker for å vise hvor du skal i det minste! Jeg har ikke lappen:) Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 5. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2013 Det er i utgangspunktet strengt forbudt med mindre det er tett trafikk/køkjøring, eller bilen kjører helt alene i venstrefelt under fartsgrensa, men kun dersom man passerer forbi langsomt. Foretrekker dog forsatt å blinke med lysene for å se om de flytter seg da det er litt småskummelt å forbikjøre i høyrefelt da kanskje ikke de fleste forventer dette og kanskje ikke er like flinke med å sjekke speil før de flytter seg til høyrefelt igjen. Skal forresten ikke nekte for at jeg har forbikjørt i høyre felt flere ganger... hmm, mener da så bestemt jeg leste at dette var tillatt.. jaja. innrømmer selv å ha gjort det, men det er KUN fordi det er en sinke (10-20 under fartsgrensa) som holde venstrefila LENGE.. Og ja; jeg blinker Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 hmm, mener da så bestemt jeg leste at dette var tillatt.. jaja. innrømmer selv å ha gjort det, men det er KUN fordi det er en sinke (10-20 under fartsgrensa) som holde venstrefila LENGE.. Og ja; jeg blinker Vel, det er litt i gråsonen alt etter hvem man spør og om vedkommende vil skrive ut forenklet forelegg eller ei § 12. Forbikjøring c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. c) er strengt talt ment for køkjøring, men den gir rom for tolkning at dersom bil A lager kø i venstre fil, så kan man passere på høyre side. Jeg har personlig kjørt forbi patruljebiler, både sivile og uniformerte, på høyre side. Vel, strengt tatt, ikke "kjørt forbi", men passert da jeg var plassert i høyre fil lenge før jeg tok de igjen. Sist her på tirsdag, da en uniformert politibil lå bak en personbil over en strekning på rundt 9km. Jeg lå med cruise-control og tok de sakte men sikkert igjen, og passerte rolig på innsiden. Jeg skal strengt tatt ikke være lovpålagt å bremse fordi noen finner det for for godt å slå opp telt i venstre fil. Om du kjører i ett 2+ felt f.eks derimot, kan du i praksis bruke dette til direkte forbikjøring, dersom du er 2+ i bilen. Samme gjelder om du kjører i fil kun for el-bil, eller om man kjører drosje/buss i kollektivfelt. Lenke til kommentar
Metaldude Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Jeg ser mange som blinker inn i rundkjøringa (når de skal til venstre), men som glemmer å blinke ut. Det er ganske plagsomt når de attpåtil fortsatt blinker til venstre når de kjører ut. 1 Lenke til kommentar
JTK2 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 (endret) Dersom jeg skal til venstre for "rett fram" i en rundkjøring blinker jeg stort sett alltid til venstre. Ikke bare for å vise hvor jeg skal, men også for egen sikkerhet. Her hvor jeg bor er det en lang nedoverbakke til en rundkjøring hvor folk ofte kjører fort igjennom. Kommer jeg fra motsatt ende av rundkjøringen føles det som en trygghet at den som kommer ned bakken skjønner at jeg skal "til venstre" og derfor forhåpentligvis bremser (selv om noen gasser på). Særlig med tanke på at det kjører mye busser i området. De som venter på at jeg skal blinke meg ut vil være på motsatt side av blinklyset som brukes og det vil derfor spille liten rolle om jeg faktisk blinker meg ut, selv om jeg som oftest gjør det av ren automatikk. Endret 6. desember 2013 av J T K Lenke til kommentar
Musty Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 http://www.klikk.no/motor/bil/article821538.ece "I en fersk spørreundersøkelse svarer 83 prosent at de alltid bruker blinklys for å vise hvor de skal i trafikken. Enkel empiri tilsier at dette vanskelig kan stemme. Og i den samme undersøkelsen fra Storebrand svarer nær syv av 10 at de har opplevd farlige situasjoner fordi blinklys ikke ble benyttet." Dette viser jo at det er uvitenhet om seg selv og egne evner som er grunn i mye av problemene.. Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Lies! It's all lies! 2 Lenke til kommentar
Alecs Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) Jeg har tre ganske likestilte irritasjonsmoment. Det første irritasjonsmomentet er folk som sperrer rundkjøringer. Jeg skjønner ikke vitsen med å sperre alle andre ute ved å lage en bilvegg rett gjennom rundkjøringa. Det andre er nettopp det trådstarter nevner: mangel på bruk av blinklys (for meg mest i rundkjøring; folk her er flinke ellers). Det kan godt hende det bare forsinker meg to-tre sekunder, men det blir mye etter hvert, og det irriterer mer enn det volder skade. Det tredje er folk som ikke kan holde seg i fila si i rundkjøringer. Jeg merker at jeg blir litt nølende når vi blir to i bredden, for jeg blir så altfor ofte nødt til å bremse. Innunder her gjelder også folk som ikke kan følge vegoppmerkinga i rundkjøringa og legger seg i ytterste felt ut, selv om de lå i innerste inn. Endret 7. desember 2013 av Alecs Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 En annen grunn til at noen ikke bruker blinklys er at de ikke vet hva som er høyre/venstre siden spaken går opp og ned. Og nei, jeg tuller ikke. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Lett å skrive her at man er så perfekt mens alle andre er tullinger. Men ja ser problemet, selv prøver jeg å blinke så ofte jeg kan, og spesielt hvis jeg har folk rundt meg. Hva er årsaken når du ikke kan? At du ikke når spaken fordi du snakker i mobilen? Burde du kjøre bil hvis du ikke kan bruke blinklyset når det kreves? 1 Lenke til kommentar
JTK2 Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 En annen grunn til at noen ikke bruker blinklys er at de ikke vet hva som er høyre/venstre siden spaken går opp og ned. Og nei, jeg tuller ikke. En grei regel er at jo at spaken følger rattet... Men bør vel strengt tatt kunne det før man setter seg i en bil... Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 En annen grunn til at noen ikke bruker blinklys er at de ikke vet hva som er høyre/venstre siden spaken går opp og ned. Og nei, jeg tuller ikke. Hva er årsaken når du ikke kan? At du ikke når spaken fordi du snakker i mobilen? Burde du kjøre bil hvis du ikke kan bruke blinklyset når det kreves? En grei regel er at jo at spaken følger rattet... Men bør vel strengt tatt kunne det før man setter seg i en bil... Sliter med å tro at det er mange som ikke VET hvordan man bruker blinklys-spaken.. Selv om jeg tror på at det er noen.. Og det synes jeg er skremmende. Uansett, så tror jeg blinking ignoreres bevisst, pga egoisme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå