Sisten48 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Hei Jeg har skjønt at her er det folk som har greie på nye kameraer, tar derfor tjangsen på å komme med noen spørsmål om det er noen som gidder å svare. Jeg har et Canon 400 D i dag så det er lenge siden jeg har vært ute på kjøpemarkedet. Og nå når jeg lyst å kjøpe meg et nytt kamera blir jeg helt forvirret på alt det nye som har kommet. Og hva Skal man velge? Jeg reiser en del og tar mye bilder på turene mine. Men jeg liker å fotografere både landskap, vann, fugler og dyr, barn osv. Jeg har tittet på Eos 70 D, 7D og Eos 6 D, uten at jeg helt skjønner forskjellen på disse. Jeg har flere objektiver til mitt camera i dag og vil jo helst kunne bruke de til det nye. Er det noen som kan gi meg noen gode råd så blir jeg kjempeglad. Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Jeg har tittet på Eos 70 D, 7D og Eos 6 D Siden du ikke sier hvilke objektiv du har i dag er det vanskelig å si om de vil virke på et nytt kamera, men velger du 70D eller 7D kan du uansett bruke det du har. Velger du 6D er det ikke sikkert objektivene vil passe. Når det gjelder Canons modeller så er 700D i samme serie som din 400D, men det har skjedd mye på den tiden og selv 700D vil være en bra oppgradering fra det du har. 70D er ett nivå opp, litt større, tyngre, litt flrere knapper for direkte tilgang til funskjoner enn 700D. Søker og autofokus er også et hakk over, generelt litt bedre på alt. Men har du stort sett vært fornøyd med 400D vil du sikkert også bli fornøyd med å holde deg på samme nivå som før, dvs. 700D. Hvis video er viktig så har 70D den beste videofunksjonen (i hvert fall den med best autofokus) av Canons speilreflekser. 7D er et nivå over 70D, men et eldre kamera. Jeg ville valgt 70D over 7D idag for de fleste formål, men 7D er litt kraftigere bygget og har litt bedre seriebildefunksjon. 6D har større sensor, såkalt fullformat, like stor som på filmbaserte speilreflekser. Større sensor gir litt bedre egenskaper i lite lys. Det er det store med 6D, på andre områder er 6D ikke mer avanserte enn de rimeligere modellene du ser på. Endret 3. desember 2013 av se# Lenke til kommentar
Sisten48 Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Tusen takk, det var jo veldig informativt. Jeg visste vel at 7d er eldre enn de andre, men har lest en del god kritikk av det. Det samme med 6 d. Av objektiver har jeg Efs 17-85 og Efs 60 mm og 100-300mm. Vet du om jeg event kan bruke disse på 6 d? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) @SE# har sagt det meste, kan bare tilføre noe småtteri Synes du 400D er lite i hendene vil 70D være litt større og 700D omtrent lik. Bruker du 400D stort sett i autofunksjonene og tar hovedsakelig bildene i JPG samt ikke bruker mye tid på og justere parameteren i kameraet vil du klare deg med 700D. 7D sin styrke er meget bra autofokusmodul samt rask seriebildetaking, bruker du ikke kameraet til action i rask tempo har du egentlig ikke brukt for 7D. 6D er som sagt et fullformatskamera med en større sensor, det er ikke det beste til action men er blant det beste kameraet i mørkere omgivelser du får tak på. De objektivene du har kan brukes på 700D, 70D, 7D og du kan kun bruke 100-300 på 6D. Det er to benevnelser på objektivene til Canon EF og EF-S, fullformatskameraer kan bare bruke EF-objektiver med cropkameraer "400D,700D,7D, etc. kan bruke begge typene. Edit: du kan ikke bruke 60mm på 6D, så jeg fjerner det fra listen Endret 3. desember 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Sisten48 Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Ok, til 6 D kan jeg kun bruke 100-300 objektivet. Greit å vite. Nei jeg fotograferer sjelden med autofunksjonen og jeg fotograferer mye i raw. Faktisk aldri bruker jeg autofunksjonen. Men jeg har ikke hatt tid til å følge med alt det nye som har skjedd på dette området de siste årene. Jeg tar også en del bilder i action. Dette blir ikke lett, men takk for god hjelp. Nå vet jeg mer om forskjellen på disse kameraene. Forsto på han som svarte meg først at han ville valgt 70 d. Jeg får ta meg en runde å lese litt om dette. Takk for hjelp. Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Forsto på han som svarte meg først at han ville valgt 70 d. Da oppfattet du litt feil. Jeg ville heller valgt 70D enn 7D i dag så lenge action ikke er veldig viktig, siden 70D er oppdatert på en del områder. 7D er fortsatt bedre på noen få områder. 6D er flott hvis du vil ha best mulig egenskaper på høy ISO, ut fra det du har skrevet nå er kanskje 700D det beste valget for deg. 70D ligger på en måte "i midten" av egenskaper og et bra kompromiss, men trenger du ikke det ekstra 70D har i forhold til 700D så sparer du åpnebart litt penger på 700D. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Nei jeg fotograferer sjelden med autofunksjonen og jeg fotograferer mye i raw. Faktisk aldri bruker jeg autofunksjonen. Men jeg har ikke hatt tid til å følge med alt det nye som har skjedd på dette området de siste årene. Jeg tar også en del bilder i action. Hvis du liker og justere parameteren i kamera er kanskje 70D det riktige kameraet for deg siden du har flere dedikerte knapper/hjul, men det blir noe større/tyngre og handtere. Du vil nok kjenne deg igjen i menyene på nyere Canon-kameraer siden oppbyggingen av menyene ikke har forandret seg mye siden 300D var på markedet. Endret 3. desember 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Sisten48 Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Hm nå ble jeg litt forvirret. Er det mulig at du beskriver litt konkret forskjellen på 70 d og 700 d? Noen ord, please? Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Generelt nokså like i spesifikasjoner, men 70D er stort sett litt bedre på en del områder, samt litt større og en del dyrere. Noen av hovedargumentene er wi-fi og en ny autofokusteknologi i 70D. Lenke til kommentar
Sisten48 Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Tusen takk, skal lese...... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Hm nå ble jeg litt forvirret. Er det mulig at du beskriver litt konkret forskjellen på 70 d og 700 d? Noen ord, please? 70D har bedre autofokusmuligheter i video, men største forskjellen til stillbildefotografi er bedre funksjonalitet og fremfor alt bedre betjening. Det er veldig behagelig med to betjeningshjul (70D har også tommelhjul) - så du kan ha ett hjul til blender og et til lukker i M-modus, og du kan bruke tommelhjulet til eksponeringsjustering i P/Av/Tv. 70D har bedre funksjonalitet - litt høyere skuddtakt, litt bedre autofokus, litt større søker.. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 70D koster omtrent 4000,- mer enn 700D - spørsmålet blir da om du synes det er verd merkostnaden. For de 4000,- får du for å nevne de viktigste forskjellene, en betydelig bedre autofokus - særlig ved action er den delen viktig. Bedre skuddtakt, bedre batterikapasitet, bedre fokusegenskaper ved filming, flere knapper/hjul etc - og for noen bedre ergonomi, dette vil selvsagt være subjektivt pga størrelsen på våre hender som varier. Bildekvaliteten kan du regne med er den samme fra begge kameraene, men en forbedring fra 400D. 7D er et hakk opp fra 70D (men bildekvaliteten er omtrent den samme) og nærmere et proffnivå på flere områder. Dog er det større og tyngre. 7D kom i 2009, men er på flere områder enda toppnivå på crop speilrefleks. Prisene på 7D er omtrent som 70D, men fordelen der er at man kan være heldig og få tak i fint brukte utgaver rimelig. Søker du litt på f.eks youtube finnes det nok sammenligninger mellom 7D og 70D. Tor Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 (endret) Bildekvaliteten på disse kameraene er omtrent identisk ved ideelle forhold, men 70D kan gi gode bilder under dårligere forhold der man vil ha problemer å treffe med autofokusen på 700D, eller ikke rekker å betjene 700D raskt nok. Dette kan avgjøre hvor mange gode bilder man får på en fototur, og har man brukt mye tid eller penger for å komme et sted for å ta bilder så kan den økte kostnaden lønne seg likevel. Endret 4. desember 2013 av Frobe Lenke til kommentar
Sisten48 Skrevet 4. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2013 Tusen takk, jeg er blitt mye klokere nå. Har lenge tenkt på å kjøpe meg nytt kamera, men har likksom ikke prioritert å sette meg inn i det nye. Dere har gitt meg gode tilbakemeldinger og faktisk tror jeg at jeg går for 70 d selv omdet er dyrere. Når det er så lenge siden jeg sist kjøpte meg nytt kamera så synes jeg kan spandere det på meg med god samvittighet. Jeg hadde i utgangspunktet veldig lyst på 7d, men det er jo tross alt et eldre kamera. Den videoen viste jo at det ikke var så veldig store forskjeller på 700 d og 70 d, men tror likevel jeg vil prioritere det . Det jeg virkelig savner nå er jo også bedre bilder under dårligere forhold. Der er jo mitt kamera ikke noe særlig. Jeg lurte også på 6d, men det er kjedelig å ikke kunne bruke de objektivene jeg allerede har. Nå er da spørsmålet hvilket objektiv jeg skal prioritere til 70 d. Tenkte å kjøpe meg et nytt objektiv også. Men da må jeg vel på en ny tråd? Men tusen takk alle for gode tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 (endret) Jeg hadde også 17-85 IS på et 30D "8mp", så byttet jeg til 7D "18mp" og da ble det Objektivet veldig soft.Kjøpe da en 15-85 IS og bildekvaliteten gikk opp flere hakk. Liker spesielt allsidighet på det Objektivet, har blitt mitt favoritt-objektiv. Endret 4. desember 2013 av Nautica Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Nå er da spørsmålet hvilket objektiv jeg skal prioritere til 70 d. Tenkte å kjøpe meg et nytt objektiv også. Men da må jeg vel på en ny tråd? Nei det går greit å ta det her og så får man en sammenheng. Hva har du tenkt å bruke objektivet til? Hvis du ønsker en normalzoom så er canons 15-85 meget skarp https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-s-15-85mm-f-3-5-5-6-is-usm-113247 Men det kommer an på bruksområdene, det finnes alt fra vidvinkel til lange teleobjektiver. Noen objektiver er mer lyssterke enn andre osv osv. Men helst bør man ha stabilisator dersom mulig. Ellers tror jeg 70D er et fornuftig valg. Tor Lenke til kommentar
Sisten48 Skrevet 4. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2013 Kjempebra du sier det om 17-85 is, da vet jeg det. Det er et objektiv jeg kan bruke til vanlig fotografering med normalzoom jeg trenger. Og i dag bruker jeg jo 17-85 og hvis det blir soft med 70 d så trenger jeg jo et nytt av samme sort. Komplett.no selger 70 d sammen med18-135mm IS STM eller 18-55mm STM, vet ikke hvordan de er? Men som dere sier så høres 15-85 ut som en god ide. Husker det fra tidligere at det er bra. Det er litt dyrt ettersom jeg husker, men det lønner seg å kjøpe et objektiv som en blir fornøyd med. Takk for hjelp, det er veldig ok å høre hva andre mener og andres erfaringer er jo den beste hjelp. Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 (endret) Tenkte å kjøpe meg et nytt objektiv også. Men da må jeg vel på en ny tråd? Hadde jeg hatt 17-85 ville jeg i utgangpunktet brukt det vidre. Det blir ikke softere på 70D enn på kameraet du har - så lenge du sammenligner med samme bidlstørrelse. Ser du derimot i bildene i 100% på skjerm vil du nok kunne se forskjeller, men det er fordi 100% med 20 MP tilsvarer en mye større utskrift enn 100% med 8 eller 10 MP. Argumentet for å kjøpe ny normalzoom med en gang er at det som regel er litt billigere å kjøpe det sammen med huset enn å kjøpe det separat. Og skal du føst handle er 15-85 IS som flere har forelsått et bra alternativ. De 2-3 ekstra millimetrene med vidvinkel gir faktisk ganske stor forskjell sammenlignet med de som starter på 17 eller 18mm. Både 18-55 STM og 18-135 STM har fått ganske gode karakterer til å være kit-zoomer, men de ligger et hakk under 15-85 i mekanisk kvalitet, muligens optisk også. Fordelen med disse to er at fokusering i videomodus fungerer bedre med STM-linser. Er video noe du ikke tenker på så tror jeg 15-85 er hakket bedre, ellers vil de to andre også gi gode bilder. 18-135 har dessuten litt større zoomområde - hvis det er noe du ønsker deg. Endret 4. desember 2013 av se# Lenke til kommentar
Sisten48 Skrevet 4. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2013 Takk for opplysningen. Veldig nyttig. Jeg får se litt hva jeg gjør. Tenkte å kjøpe hos komplett, der har jeg handlet alt av både foto og pc i mange år. Veldig lettvint når en bor i Sandefjorrd, kan hente varen i løpet av et døgn i henteboksen. Må tenke litt til, men det blir i hvertfall 70 d. Takk for hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå