Gå til innhold

Så treg pc når jeg spiller!

Anbefalte innlegg

Hei, når jeg spiller Sims f.eks så er spillet kjempetregt!

Må jo være pc'en. (Bærbar, hp)

Jeg vet ikke mye om dette, men kan den bli raskere og bedre å spille på om jeg fjerner mye fra den? Så det blir mer ledig plass. Har det noe å si for offline ytelse? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Sillicious,

Det er ytterst få ganger et dataspill blir hakkete av å ha for mye lagret på harddisken. Hvis man har mye på harddisken kan dette resultere til at spillet starter veldig tregt, men ikke at det hakker når man har startet det.

Hakking i spill pleier som oftest å være tegn til for dårlig maskinvare, da spesielt kjermkort. Forsøk å skru ned grafikkinnstillinger i menyen.

Hva slags HP har du? (Modellnr.)

Kan du også gjøre denne sjekken for meg:
Start spillet og spill til det hakker.

Trykk alt+tab for å komme til skrivebordet igjen. Her trykker du ctrl+shift+escape. Dette vil bringe opp oppgavebehandler/task manager. Se under ytelse/performance hvor mye minne som blir brukt.

(Er minnet helt fult er nok dette resultatet av hakkingen. Det kan være mulig å oppgradere)

Lenke til kommentar

Hei Sillicious,

Det er ytterst få ganger et dataspill blir hakkete av å ha for mye lagret på harddisken. Hvis man har mye på harddisken kan dette resultere til at spillet starter veldig tregt, men ikke at det hakker når man har startet det.

Hakking i spill pleier som oftest å være tegn til for dårlig maskinvare, da spesielt kjermkort. Forsøk å skru ned grafikkinnstillinger i menyen.

Hva slags HP har du? (Modellnr.)

Kan du også gjøre denne sjekken for meg:

Start spillet og spill til det hakker.

Trykk alt+tab for å komme til skrivebordet igjen. Her trykker du ctrl+shift+escape. Dette vil bringe opp oppgavebehandler/task manager. Se under ytelse/performance hvor mye minne som blir brukt.

(Er minnet helt fult er nok dette resultatet av hakkingen. Det kan være mulig å oppgradere)

Tusen takk for at du tok deg tiden til å svare så utfyllende :)

Det er HP 6735b jeg har, begynner å bli noen år.

Her står det prosessorbruk; ca 25%

Minne; 1, 83 GB

Ganske mye, nesten fullt ser jeg, er bare 2 streker igjen til det er "fult" på måleren.

Har satt alt på "low" på spillet, hjalp litt.

:)

Lenke til kommentar

Det er nok skjermkortet kombinert med for lite minne.

Ekstra minne til en så gammel maskin er vanskelig å få tak i, og derfor er prisen ganske høy:
http://www.komplett.no/crucial-ddr2-so-dimm-pc6400-4gb-cl6/479394

Så tror det er ganske ualtuelt :)

Du kan prøve å stoppe alle programmer som du ikke trenger (nettleser trekker faktisk ganske mye RAM!)

For å forhindre at dem starter opp hver gang du starter windows trykker du Win+R (Win er tasten mellom ctrl og alt), og skriv inn msconfig , her går du under oppstart/startup og huker av alle programmer som du kjenner, som du ikke vil at skal starte hver gang du starter maskinen. Oppstarten av maskinen kan også bli raskere av dette.

Hvis du skriver ned programmene du er usikker på skal jeg forsøke å hjelpe deg med å velge hvilke du kan huke bort.

Ellers vil jeg anbefale å kjøpe en ny datamaskin, kanskje til og med en stasjonær hvis du har tenkt å bruke særdeles mange timer foran dataen. En stasjonær har mer kraft enn en bærbar i samme prisklasse, og er også oppgraderbar i fremtiden, hvorav hos en bærbar kan man omtrent kun bytte RAM og harddisk.

Her er en liten forklaring på forskjellen mellom lagring og minne:

Tenk deg at du er en prosessor i en datamaskin som skal arbeide med en tegning (bilde på skjermen).

Du går bort til den fulle bokhyllen (harddisken) og leter etter et ark som forteller deg hva du skal tegne. Når du har funnet denne finner du og tar med deg en liten del av bilde du egentlig skal tegne og legger dette på bordet (minnet) ditt. Når du er ferdig med å tegne løper du tilbake til bokhyllen og gjentar prosessen til du har alle arkene som til sammen kan bli hele bildet du skal tegne.

Problemene oppstår hvis bokhyllen er full. Da tar det lang tid å lete for å finne det du trenger. Men det er også et annet problem; hvis bordet ditt er fullt må du legge et ark tilbake i bokhyllen før du kan hente et nytt et. Du blir løpende frem og tilbake hele tiden. Dette kan ta så lang tid at bildene du tegner ikke blir tegnet fort nok, og derfor vil tegningene komme tregt. Derfor "hakker" det på skjermen.

Et annet problem kan være hvis skjermkortet ditt (ligner veldig på prosessoren) er for tregt, og rett og slett ikke klarer å tegne fort nok, selv om det er plass til alt på bordet.

Håper dette har gitt deg en god pekepinne på hvordan en datamaskin fungerer, og nettopp ditt problem.

Whoops, ble en lang post dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er nok skjermkortet kombinert med for lite minne.

Ekstra minne til en så gammel maskin er vanskelig å få tak i, og derfor er prisen ganske høy:

http://www.komplett.no/crucial-ddr2-so-dimm-pc6400-4gb-cl6/479394

Så tror det er ganske ualtuelt :)

Du kan prøve å stoppe alle programmer som du ikke trenger (nettleser trekker faktisk ganske mye RAM!)

For å forhindre at dem starter opp hver gang du starter windows trykker du Win+R (Win er tasten mellom ctrl og alt), og skriv inn msconfig , her går du under oppstart/startup og huker av alle programmer som du kjenner, som du ikke vil at skal starte hver gang du starter maskinen. Oppstarten av maskinen kan også bli raskere av dette.

Hvis du skriver ned programmene du er usikker på skal jeg forsøke å hjelpe deg med å velge hvilke du kan huke bort.

Ellers vil jeg anbefale å kjøpe en ny datamaskin, kanskje til og med en stasjonær hvis du har tenkt å bruke særdeles mange timer foran dataen. En stasjonær har mer kraft enn en bærbar i samme prisklasse, og er også oppgraderbar i fremtiden, hvorav hos en bærbar kan man omtrent kun bytte RAM og harddisk.

Her er en liten forklaring på forskjellen mellom lagring og minne:

Tenk deg at du er en prosessor i en datamaskin som skal arbeide med en tegning (bilde på skjermen).

Du går bort til den fulle bokhyllen (harddisken) og leter etter et ark som forteller deg hva du skal tegne. Når du har funnet denne finner du og tar med deg en liten del av bilde du egentlig skal tegne og legger dette på bordet (minnet) ditt. Når du er ferdig med å tegne løper du tilbake til bokhyllen og gjentar prosessen til du har alle arkene som til sammen kan bli hele bildet du skal tegne.

Problemene oppstår hvis bokhyllen er full. Da tar det lang tid å lete for å finne det du trenger. Men det er også et annet problem; hvis bordet ditt er fullt må du legge et ark tilbake i bokhyllen før du kan hente et nytt et. Du blir løpende frem og tilbake hele tiden. Dette kan ta så lang tid at bildene du tegner ikke blir tegnet fort nok, og derfor vil tegningene komme tregt. Derfor "hakker" det på skjermen.

Et annet problem kan være hvis skjermkortet ditt (ligner veldig på prosessoren) er for tregt, og rett og slett ikke klarer å tegne fort nok, selv om det er plass til alt på bordet.

Håper dette har gitt deg en god pekepinne på hvordan en datamaskin fungerer, og nettopp ditt problem.

Whoops, ble en lang post dette.

Tusen takk for utfyllende svar! Og ja, jeg har vært skikkelig treg til å svare nå..
Jeg sjekket dette msconfig-greia, Spotify og Daemon Tools tok jeg vekk, for det bruker jeg ikke. Daemon Tools kan jeg egentlig bare slette, bruker ikke det lenger.
Men så står det såklart mye ukjent her også, og ting jeg er usikker på..
Det som står her er:
SynapticsPointing Device Driver
Microsoft Security Client
Google Oppdatering
Adobe Acrobat
Adobe Reader and Acrobat Manager
HP Quick Launch Buttons
Cataclyst Control Center
Java Platform
Jeg aner ikke hva som må være på og ikke, jeg avsluttet en prosess engang som jeg følte på meg ikke hadde noe betydning, men da forsvant oppgavelinjen og alt på skjermen, så stoler ikke på mine instinkter her mer :green:
I tillegg til dette er det også Spotify og Daemon Tools, og Words..
Jeg forsto heller ikke hvordan jeg avsluttet noen oppstartsprosesser her, kan krysse av men vet ikke hva det betyr med "bruk", er det de som er krysset av som.. bare kommer på ved oppstart da eller..?
Vanskelig å forklare, håper du forstår litt hva jeg mener!
Er bare så redd for å gjøre noe feil her :mellow:
Men du er fantastisk på å forklare da, den skal du ha! Nå forstår jeg jo mye mer hva det betyr med lagring og minne! Haha, jeg måtte le litt av sammenligningen din :p
Lenke til kommentar

Beklager for sent svar men har vært borte en stund.

SynapticsPointing Device Driver La stå
Microsoft Security Client La stå
Google Oppdatering Huk av
Adobe Acrobat Huk av
Adobe Reader and Acrobat Manager Huk av
HP Quick Launch Buttons La stå
Cataclyst Control Center La stå
Java Platform Huk av
Takk for kompliment :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...