Gå til innhold

Norske elever presterer dårligere


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

 

Har erfart læreren som rettet prøver over til neste dag, så det er forskjell på folk. Normalen lå vel på circa 3-4 arbeidsdager etter klassestørrelsene.

Om dagens lærere er uansvarlige? Hvem vet. Vi kan ikke si før enn vi har en målestokk.

 

I Asia fokuserer de på pedagogisk læring rot memorisering, disiplin og respekt.

Måtte bare fikse. Enig i at arbeidsmoral kanskje er en god del bedre på lang sikt, det er ikke å stikke under en stol.

Videre så har du ikke definert pedagogikk, så jeg vet ikke om det var rotmemorisering du ville frem til. Og jeg vet ikke om å bruke rotmemorisering utenfor enkelte fag er brukbart som læremetode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har erfart læreren som rettet prøver over til neste dag, så det er forskjell på folk. Normalen lå vel på circa 3-4 arbeidsdager etter klassestørrelsene.

Om dagens lærere er uansvarlige? Hvem vet. Vi kan ikke si før enn vi har en målestokk.

 

Måtte bare fikse. Enig i at arbeidsmoral kanskje er en god del bedre på lang sikt, det er ikke å stikke under en stol.

Videre så har du ikke definert pedagogikk, så jeg vet ikke om det var rotmemorisering du ville frem til. Og jeg vet ikke om å bruke rotmemorisering utenfor enkelte fag er brukbart som læremetode.

 

Denne videoen viser mye om pedagogikken jeg prater om. Anbefales på det varmeste. Jeg tror kanskje du har sett den. Japaneserne lærer barn teori, men de lærer barn å bruke teorien i det virkelige livet. I Norge lærer man teori, tar en prøve og er ferdig med teorien uten ha brukt teorien i det virkelige liv.

 

Endret av eXalpha
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med Norge er at lærene forventer at foreldrene skal lære barna til å lese, gjøre matte osv. I Asia er det 100% lærenes ansvar å lære barna. Hvis barn gjør det dårlig på skolen så er det lærernes feil. Mange lærere i Kina jobber 7 dager i uken. Lærenes lønn påvirkes av elevenes resultater. Får elevene gode resultater får lærene god lønn og lønnsøkning. Får elevene dårlige resultater får lærene dårlige lønn. I Norge krever lærene god lønn uten å jobbe for lønnsøkningen. Min konklusjon er at lærene i Norge er latere enn i andre land. Da jeg gikk på videregående brukte norsk læreren min 4-6 uker på å rette prøver. Det samme var det med de andre lærene også.

 

Lærenes jobb i Asia er å sørge for elevene lærer og får gode resultater uansett hvor lang tid det tar. Lærene i Norge vil ha høy lønn uten å bry seg om elevene sine. Norske lærere vil bare jobbe fra 08:00 - 15:00 også ta fri i helgene. De sier at de bruker mye tid på planlegging istedenfor å hjelpe barn med å forbedre sine resultater. Dere ser allerede hvor feilen ligger. Hvorfor norske lærere bruke så mye tid på planlegging? Når de istedenfor kan bruke planleggings tiden på elevene.

 

Norske lærere forventer at barna skal bli lært opp av foreldrene. I Asia er det lærenes ansvar for å sørge at barn lærer. Slutt å klag på at Norge ikke klarer å slå asiaterne fordi norske lærere ikke er dedikerte nok til jobben sin.

 

http://www.youtube.com/watch?v=hEfdRSK7QCM

 

Lønna i dag er tilpasset dårlige resultater, og kan absolutt ikke beskrives som "god" når man tar utdanning o.l. med i regnestykket. Forvent gjerne resultater, men la lønningsposen være deretter :) Gode lærere bør ha opp mot millionen i lønn hvis resultatene er gode, akkurat som mange andre yrkesgrupper har lønn basert på prestasjon.

 

Dette forutsetter selvsagt at man kan gi en rettferdig vurdering av prestasjonen, noe jeg tviler på er mulig med et enkelt system. Kina er Kina, der man ikke har noe Oslo øst, med klasser hvor de fleste knapt snakker norsk.

Lenke til kommentar

  Merkelig at de gjør det så bra på PISA prøvene da som er orientert mot selvstendig tenkning. ;)

 

Det kan være andre ting som utgjør den forskjellen - for eksempel at de har kommet lenger enn det vi har. Læringstempoet i barneskolen er meget labert, det er det ingen tvil om. Det er selvsagt enklere å være "selvstendig" ift stoff man allerede har utviklet videre. De aller fleste 8-klassinger vil kunne fremstå som selvstendige dersom de får utdelt en 4-klasseprøve - selv om denne tendensen kan være helt borte hvis de samme tok en prøve beregnet for sitt eget klassetrinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig bra! Den likte jeg godt!Jeg har selv ADHD... Har vel tenkt noe av det samme selv. :)

Så bra! Ken Robinson har holdt en rekke gode foredrag som ligger tilgjengelige på både TED og på YouTube. Han tok også turen innom Skavland i 2009, tror jeg det var, og benyttet anledningen til å kritisere den norske skolens nedprioritering av kreative fag.

 

EDIT: Fant forøvrig, til anledningen, en annen video hvor han sier mye interessant om nettopp kreativitet og hvorfor det er viktig i utdanningen:

 

http://youtu.be/w9-SYa_82TI

Endret av Tony Chu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må det ikke bli slik at man får panikk for at vårt eget lands barn gjør det dårligere en de

"skitne" innvandrerne om det var slik man tenkte her?

 

la nå oss ikke bli så korrupt av selvpryd

 

Om norske elever, som burde ha alle forutsetninger for å prestere i toppsjiktet, på tross av at det brukes mye penger per enkelt elev, ikke presterer godt burde vi strengt tatt treffe en del tiltak.

Lenke til kommentar

No Mercy

No mercy??

 

 

Om norske elever, som burde ha alle forutsetninger for å prestere i toppsjiktet, på tross av at det brukes mye penger per enkelt elev, ikke presterer godt burde vi strengt tatt treffe en del tiltak.

 

Hvorfor det? De er mennesker, de gjør feil. VI gjør feil som utlendinger :)

.........nei men hold nå opp, du går vel ikke rundt å forventer at folk skal være perfekt?

Lenke til kommentar

Så bra! Ken Robinson har holdt en rekke gode foredrag som ligger tilgjengelige på både TED og på YouTube. Han tok også turen innom Skavland i 2009, tror jeg det var, og benyttet anledningen til å kritisere den norske skolens nedprioritering av kreative fag.

 

EDIT: Fant forøvrig, til anledningen, en annen video hvor han sier mye interessant om nettopp kreativitet og hvorfor det er viktig i utdanningen:

 

http://youtu.be/w9-SYa_82TI

Takk for mer godsaker! :) Ser på det nå.

 

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

No mercy??

 

 

Hvorfor det? De er mennesker, de gjør feil. VI gjør feil som utlendinger :)

.........nei men hold nå opp, du går vel ikke rundt å forventer at folk skal være perfekt?

Forstår ikke helt hva du prøver å si. Selvfølgelig er de mennesker, og selvfølgelig gjør mennesker feil, men om man gir disse menneskene levekår og trygghet helt i verdenstoppen, samt investerer mye penger i utdanningen, og prestasjonene viser seg å ikke være gode så er det noe som er galt, og som vi må finne ut av. Det sier seg egentlig selv.

Lenke til kommentar

Ja, Norge begynner å merke effekten av høy andel ikke-vestlig innvandring i Oslo-skolen.

 

Se til vårt naboland Sverige, Sverige er i krise. Der har forøvrig svenske pk-professorer og forskere brukt hele dagen til å peke på alt annet enn elefanten i rommet, nemlig den høye konsentrasjonen analfabetisk, ikke-vestlig innvandring.

Finland gjør det best av samtlige i Skandinavia, de har også en rekordlav ikke-vestlig innvandring.

 

Årsak og sammenheng.

:wallbash: Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Skoleungdommer er en del av nåtiden generasjon. Dette er en generasjon som blir premiert bare for å delta, og som er ufølsom ovenfor andres lidelser uansett om det gjelder mennesker eller dyr.

 

Resultatene er som forventet.

Lenke til kommentar

Problemet er vel ikke at elevene presterer så dårlig, men at Staten presterer så dårlig.

 

Norge bruker mer enn dobbelt så mye per elev (justert for kjøpekraft) enn øst-europeiske land (Polen, Ungarn, etc) men har like bra/dårlige resultater som disse.

 

Noen lærere som vil forklare hvordan høyere budsjetter (aka lærer-lønninger) kan løse problemet?

PISA.jpg

http://postimg.org/image/xq4ort5sp/

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Problemet er vel ikke at elevene presterer så dårlig, men at Staten presterer så dårlig.

 

Norge bruker mer enn dobbelt så mye per elev (justert for kjøpekraft) enn øst-europeiske land (Polen, Ungarn, etc) men har like bra/dårlige resultater som disse.

 

Noen lærere som vil forklare hvordan høyere budsjetter (aka lærer-lønninger) kan løse problemet?

 

http://postimg.org/image/iikmiwxjv/

 

Nå er det en klar korrelasjon mellom lærerlønn og resultater. Problemet er alt det andre tullet skolene bruker pengene på.

 

salarygraph.jpg

Lenke til kommentar

 

 

Nå er det en klar korrelasjon mellom lærerlønn og resultater.

Interesant, spesielt om man titter litt nærmere for da finner man at hele forskjellen skyldes resultatbaserte lønningskomponent. (Tallene "highlightet" er effekten (i % av en standard deviation) av faktoren.)

Snapshot_2013_12_21_13_18_28.png

Hvilket da er noe som lærerorganisasjoner generelt sett er sterkt motstandere av.

 

Andre interesante observasjoner er at privatdrevne skoler finansiert av Staten ser ut til å gi bedre resultater (og være viktigere enn lærerlønninger)

Snapshot_2013_12_21_13_23_42.png

Ikke akkurat det jeg hadde forventet, og ettersom dette høres ut som den svenske modellen går det vel mitt imot det man anser som akseptabelt i Norge?

 

Ikke så overraskende er det viktig å ha bøker hjemme

Snapshot_2013_12_21_13_27_52.png

 

Og that is about it!

 

Konklusjoner for skoleverket: Overlat driften til private, som naturlig nok vil ha tendens til "performance pay", finansier det hele med offentlig midler, samt sørg for et særdeles godt skolebibliotek (kompenser for de som ikke har mange bøker hjemme). ;)

 

Klart, noe slikt vil aldri bli akseptert i Norge hvor lærerorganisasjonene styrer til en høy grad.

 

 

Source: http://ftp.iza.org/dp5101.pdf

 

Problemet er alt det andre tullet skolene bruker pengene på.

 

Ja, eller kanskje mer korrekt å si tullet som det offentlige bruker penger på ettersom jeg ikke har inntrykket av at skolene har autonomi til selv å avgjøre dette helt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...