Skatteflyktning Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Hva med lærerenes kunnskapsnivå*? Finnes det noe brukbar statistikk/undersøkelser over status i ulike land der? For det som overrasket meg mest når jeg havnet på andre siden av kateteret i klasserommet var hvor ekstremt nedsnødde en del lærere faktisk er. Særlig innen naturfag og matte på ungdomskole/barneskole er det mange lærere som ikke behersker det pensum de selv underviser i. Ett gjengående tema i boken jeg nevnte var nivået på lærerne hvor situasjonen i Finland ble spesielt fremhevet. I SørKorea ble det fremhevet at mye av selve læringen foregikk etter skolen i privatundervisning med høyt kvalifisert (og betalte lærere), og at mange elever brukte vanlige skoleklassene til regelrett å SOVE. (Ikke akkurat bildet man har i vesten) Det andre som ble veldig fremhevet var motivasjonen til elevene til å lære, i motsettning til å se på skolen som en unyttig oppbevaringsplass der de måtte være mens foreldrene jobbet (Barnehage for ungdommer). Lenke til kommentar
eXalpha Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Jeg fulgte deg helt til du begynte å blande inn romerne. Mulig du har rett, men jeg er ikke overbevist. Fiffig fakta: Kina har vel nettop tillatt science-fiction litteratur, fordi de har funnet ut at kreative mennesker i Vesten leser science-fiction. My bad. Jeg har lest for mange bøker om romere i det siste. Barna i den norske skolen protesterer fordi de har allerede forstått at de ikke lenger kan følge robot systemet. Aristoteles, Max Manus, Henrik Wergeland, Ibsen, Viking Sagaer, dikt, noveller, romerne, grekerne, Athen som er demokratiet vugge. Er ikke den type kunnskap man trenger i arbeid. Selv om man har alle disse teori kunnskapene inne i hodet så hjelper det ekstremt lite når man søker jobb i butikken, restauranter, kinoer, gatekjøkken osv. Arbeidsgiveren bryr seg rett og slett hvor mye du kan om grekerne. Dette har nå ungdommene klart å funnet ut på grunn av fri tankegang i demokratiet. Ja ungdommene har rett. De kan få en karakter 5 i en Ibsen oppgavene de har skrevet, men det har ingenting med arbeidslivet å gjøre. Helt siden barneskolen har jeg hele tiden fått høre fra læreren at skolen er ment for å forberede oss til arbeidslivet. Men å få barn til pugge teori fra renessansen, antikken, middelalderen er ikke akkurat den beste forberedelsen. Jeg er veldig stolt av denne gutten fordi han har forstått at han ikke vil være en robot skapt av systemet. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/William-12-sendte-19-sider-med-underskrifter-mot-lekser-til-Kristin-Halvorsen-6784634.html Så all respekt til ham. Endret 10. desember 2013 av eXalpha Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 I f eks land som Sør Korea og Japan så er de ivrige å lære p grunn av at en utdanning er HELT nødvendig for at du skal kunne overleve og ha ett normalt liv. I Norge så er det kun å gå til Nav, eller noen har til om med mål å jobbe i butikk og syntes at det er greit. Dette er ok for de som liker dette, men i sør korea så er det helt andreledes. 1 Lenke til kommentar
code Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Hva med lærerenes kunnskapsnivå*? Finnes det noe brukbar statistikk/undersøkelser over status i ulike land der? For det som overrasket meg mest når jeg havnet på andre siden av kateteret i klasserommet var hvor ekstremt nedsnødde en del lærere faktisk er. Særlig innen naturfag og matte på ungdomskole/barneskole er det mange lærere som ikke behersker det pensum de selv underviser i. *Nei, kunnskapsnivå og antall studiepoeng er ikke det samme. Edit: har f.eks "PISA-prøvene" blitt kjørt på "tilfeldig utvalgte" lærere i ulike land? Tror resultatene der hadde vært spennende. Jeg går nå på privatist skole, og har lærere fra vær sin side av spektrum når det kommer til kunnskap om pensum. Min konklusjon vil være at lærerens kunnskapsnivå utgjør en liten del av hva som er viktig for å være en god lærer. Har lærere som helt tydelig ikke behersker pensum 100%, som trenger huskelapper og nesten setter seg inn i pensum dagen før leksjonen. Fra min erfaring har dette lite betydning på utbyttet jeg får av timen. Det som tilslutt er avgjørende er hvilken måte informasjonen blir presentert på, hvilken grad læreren engasjerer seg og hans/huns pedagogiske teknikker. Men hørte en interessant historie fra min lærer når det kom til Engelsk skriftlig privatist eksamen. Hvor veldig mange lærere som underviste i videregående skole engelsk forsøkte seg på privatist eksamen. Ytterst få greide å oppnå toppkarakter. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 En lærer kan f eks ikke ha topp kunnskaps nivåer, men hvis læreren forklarer de diverse tingene på en måte slik at elevene blir engasjert og hører godt etter så er dette bedre enn en lærer som kan alt han skal kunne om faget, men forklarer på en så kjedelig og trøtt måte at elevene heller har lyst til å kaste viskelær og bare glane i taket og ikke få med seg noe, enn å faktisk høre på læreren. Lenke til kommentar
Anvilycus Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Asiatiske lærere er overlegent vestlige lærere. Måten de lærer barna på er helt annerledes. I vesten er det tung skoleteori. I Asia handler det mer om å kombinere praksis med teorien de lærer. I Norge lærer vi masse teori, tar en prøve, får en karakter og kommer aldri til å bruke det teoriet vi har lært i praksis. Henrik Wergeland hahahaha. Teori etter teori. Endret 10. desember 2013 av Anvilycus Lenke til kommentar
eXalpha Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) La oss se kommunistenes svar på deres skolesystem. Husk at Japan er styrt av keiseren. Ikke folket. http://www.youtube.com/watch?v=yGVwpLNKLWg Endret 10. desember 2013 av eXalpha Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Jeg tror løsningen er at politikere slutter å blande seg og at folk som faktisk forstår seg på pedagogikk tar styringen. 2 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Hadde kanskje vært noe dette, men kan jo bringe med seg visse ulemper det også. Lenke til kommentar
Anvilycus Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Jeg mener at respekt er viktig for å skape et godt forhold mellom lærer og elev. I vesten kan elever bare snakke stygt til læreren uten at det får konsekvenser. I verste fall får de anmerkninger for å være rappkjefta og 1 time fravær hvis de er 15 minutter for seint til klassen. Dette er måten vestlige behandler sine lærere på. Null respekt. Snakker man stygt til en asiatisk lærer får det store konsekvenser. I tillegg er det mange norske elever som foretrekker å feste istedenfor å pugge til en prøve. Får man dårlige karakterer eller oppfører seg uskikkelig i Asia kontaktes foreldrene med en gang. http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/studenter-risikerer-fengsel-etter-snoeballkrig-mot-laerer-4171420.html Endret 10. desember 2013 av Anvilycus Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Hvis det er tilfellet hvorfor er da Japan og Sør Korea nummer 1 og 2 i antall patenter per capita? http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_patents Og USA plassering tror jeg har mye mer med innvandringen å gjøre enn med det amerikanske skolesystemet. Faktisk min erfaring med det amerikanske skolesystemet er at de ikke bidrar til kreativitet i det hele tatt. F.eks. mange elever hadde pugget fremgangsmetoden i matte, fordi oppgavene var så like. Jeg har mye kjennskap til kina og har aldri hørt lignende derifra. Det ville ikke ha fungert fordi oppgavene er forskjellige. Kan vi ikke heller godta at elever fra asia er rett og slett flinkere enn oss fra vesten. Vi kan ikke være best i alt. Vanskelig å måle kreativitet ganske nøye, og kanskje for mye off topic Lenke til kommentar
eXalpha Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Kina har ingen oljepenger, men elevene får gratis måltider på skolen. Norge er en oljenasjon, men elevene må ta sin egen matpakke. Kina --> Life skill is important Japan --> Real life skill is more important than theory Norge --> Theory is more important than real life skill Ok så vi vet hvor vi feiler med skolesystemet. Norsk skolesystem trenger mer praksis og mindre teori. Endret 10. desember 2013 av eXalpha Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) Land Matte Lesing Naturfag Shanghai (Kina) 613 570 580 Singapore 573 542 551 Hong Kong 561 545 555 Kinesisk Taipei 560 523 523 Korea 554 536 538 Macao (Kina) 538 509 521 Japan 536 538 547 Liechtenstein 535 516 525 Sveits 531 509 515 Nederland 523 511 522 Estland 521 516 541 Finland 519 524 545 Canada 518 523 525 Polen 518 518 526 Belgia 515 509 505 Tyskland 514 508 524 Vietnam 511 508 528 Østerrike 506 490 506 Australia 504 512 521 Irland 501 523 522 Slovenia 501 481 514 Danmark 500 496 498 New Zealand 500 512 516 Tsjekkia 499 493 508 Frankrike 495 505 499 OECD-snitt 494 496 501 England 494 499 514 Island 493 483 478 Latvia 491 489 502 Luxembourg 490 488 491 Norge 489 504 495 Portugal 487 488 489 Vel, Norge slår da Portugal .... såvidt! http://www.dn.no/talent/article2728361.ece Endret 17. desember 2013 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Anvilycus Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 (endret) Problemet med Norge er at lærene forventer at foreldrene skal lære barna til å lese, gjøre matte osv. I Asia er det 100% lærenes ansvar å lære barna. Hvis barn gjør det dårlig på skolen så er det lærernes feil. Mange lærere i Kina jobber 7 dager i uken. Lærenes lønn påvirkes av elevenes resultater. Får elevene gode resultater får lærene god lønn og lønnsøkning. Får elevene dårlige resultater får lærene dårlige lønn. I Norge krever lærene god lønn uten å jobbe for lønnsøkningen. Min konklusjon er at lærene i Norge er latere enn i andre land. Da jeg gikk på videregående brukte norsk læreren min 4-6 uker på å rette prøver. Det samme var det med de andre lærene også. Lærenes jobb i Asia er å sørge for elevene lærer og får gode resultater uansett hvor lang tid det tar. Lærene i Norge vil ha høy lønn uten å bry seg om elevene sine. Norske lærere vil bare jobbe fra 08:00 - 15:00 også ta fri i helgene. De sier at de bruker mye tid på planlegging istedenfor å hjelpe barn med å forbedre sine resultater. Dere ser allerede hvor feilen ligger. Hvorfor norske lærere bruke så mye tid på planlegging? Når de istedenfor kan bruke planleggings tiden på elevene. Norske lærere forventer at barna skal bli lært opp av foreldrene. I Asia er det lærenes ansvar for å sørge at barn lærer. Slutt å klag på at Norge ikke klarer å slå asiaterne fordi norske lærere ikke er dedikerte nok til jobben sin. http://www.youtube.com/watch?v=hEfdRSK7QCM Endret 18. desember 2013 av Anvilycus Lenke til kommentar
eXalpha Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Norske lærer lever i luksus også klager de at altfor mye av tiden går til planlegging. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Jeg studerer for å bli lærer, og jeg har en lærer i pedagogikk som er i fra Polen. Hun snakker relativt godt norsk, men sliter egentlig med å gjøre seg forstått. Hun har en mastergrad i pedagogikk og i psykologi. For å være ærlig, så har jeg egentlig ikke lært noe som helst av henne i dette halvåret hvor jeg har hatt henne. Det samme føler egentlig resten av klassen. Nå er jo naturligvis pedagogikk et veldig vagt fag, med mye tull, men jeg hadde virkelig forventet noe annet. Jeg tviler ikke på at hun kan mye, men det at man har to mastergrader - selv i pedagogikk - betyr virkelig ikke at man er en flink lærer. Lenke til kommentar
Anvilycus Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 (endret) Norske lærere får fri når elevene har ferie. I ferien påstår at de bruker tiden til å planlegge og rette prøver, noe som de tilfeldigvis ikke gjør. De leverer prøver 4-6 uker for seint etter min erfaring da jeg gikk på videregående skole. Om lærene skal jobbe mer for å sørge for at elevene skal lære noe krever de overtidsbetaling. Det eneste som betyr noe for norske lærere er lønnen. De bryr seg ikke en dritt om elevene på skolen eller hvordan elevene presterer. Om en elev presterer er dårlig det læreren som er ansvarlig for å lære og motivere eleven. Lærene i Norge klager på at foreldrene ikke tar ansvar og lærer barna, mens feilet ligger hos lærerne. Lærene feiler og klager på foreldrene. Typisk norsk latskap holdning. I Asia er det lærenes ansvar å sørge for at barna lærer. Når elevene presterer dårlig skylder lærene på seg selv. Asiatiske lærere skylder ikke på foreldrene når elevene presterer dårlig. I Norge gjør lærene ikke noe annet å syte og klage. Norske lærere har luksus ferie, luksus arbeidstid og luksus lønn. Avlikevel fortsetter de bare å klage på lønnen. Endret 18. desember 2013 av Anvilycus Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 (endret) http://www.youtube.com/watch?v=hEfdRSK7QCM Den filmen er ikke spesielt troverdig. Det er riktig at det er et enormt press for å komme inn på de beste universitetene, men at man ikke kommer inn betyr ikke at man må jobbe som fabrikkarbeider. Det er fordi arbeidsgiverene har forstått at det er ikke karakterer på videregående som bestemmer om du vil bli en god ansatt eller ikke. En som har kommet seg inn på et toppuniversitet vil starte med ca 8000 kroner per måned. Dette vil trolig være i Beijing eller Shanghai og kostnadsnivået der er mye høyere. De fleste andre fra andre universiteter vil starte et sted mellom 2500-5000 kroner. Etter at de har jobbet i 5 år, kan de også tjene 8000 kroner. Ergo, å dra til et toppuniversitet kan hjelpe men det er ingen katastrofe om du ikke kommer inn. Det er også viktig hva slags grad man tar. Endret 18. desember 2013 av Camlon Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 (endret) Norske lærere får fri når elevene har ferie. I ferien påstår at de bruker tiden til å planlegge og rette prøver, noe som de tilfeldigvis ikke gjør. De leverer prøver 4-6 uker for seint etter min erfaring da jeg gikk på videregående skole. Om lærene skal jobbe mer for å sørge for at elevene skal lære noe krever de overtidsbetaling. Det eneste som betyr noe for norske lærere er lønnen. De bryr seg ikke en dritt om elevene på skolen eller hvordan elevene presterer. Om en elev presterer er dårlig det læreren som er ansvarlig for å lære og motivere eleven. Lærene i Norge klager på at foreldrene ikke tar ansvar og lærer barna, mens feilet ligger hos lærerne. Lærene feiler og klager på foreldrene. Typisk norsk latskap holdning. I Asia er det lærenes ansvar å sørge for at barna lærer. Når elevene presterer dårlig skylder lærene på seg selv. Asiatiske lærere skylder ikke på foreldrene når elevene presterer dårlig. I Norge gjør lærene ikke noe annet å syte og klage. Norske lærere har luksus ferie, luksus arbeidstid og luksus lønn. Avlikevel fortsetter de bare å klage på lønnen. Jeg gikk på 2 forskjellige skoler på VGS nivå, jeg fikk alltid prøven til innen 1-1.5 uker, dette varierte ettersom hvilket fag det var. Lektorlønn er ganske ålreit, men adjunkt er ganske dårlig spør du meg. Du sier forøvrig at alle lærere er sånn, det tviler jeg på. Hvis du skal pine deg selv på universetet 4-6 år, hvorfor lærer? Hvorfor ikke en bedre jobb? Du kan forøvrig ikke skyld alt på lærene, dette blir for dumt. Det kan være mange faktorer, noe jeg opplevde tidlig var at det var kult å "gi faen" å gjøre det bra. Til en viss grad var det ikke akkurat prestisje å gjøre det bra på skolen når jeg vokste opp. Innsats har mye å si, hvor mange elever (alt fra ungdomsskole til universitetsnivå) velger å lese dagen(e) rett før en eksamen/prøve. Det blir det sjeldent gode resultateter av, med mindre man har flaks. Endret 18. desember 2013 av amir90 waits for alice Lenke til kommentar
eXalpha Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 (endret) Jeg gikk på 2 forskjellige skoler på VGS nivå, jeg fikk alltid prøven til innen 1-1.5 uker, dette varierte ettersom hvilket fag det var. Lektorlønn er ganske ålreit, men adjunkt er ganske dårlig spør du meg. Du sier forøvrig at alle lærere er sånn, det tviler jeg på. Hvis du skal pine deg selv på universetet 4-6 år, hvorfor lærer? Hvorfor ikke en bedre jobb? Du kan forøvrig ikke skyld alt på lærene, dette blir for dumt. Det kan være mange faktorer, noe jeg opplevde tidlig var at det var kult å "gi faen" å gjøre det bra. Til en viss grad var det ikke akkurat prestisje å gjøre det bra på skolen når jeg vokste opp. Innsats har mye å si, hvor mange elever (alt fra ungdomsskole til universitetsnivå) velger å lese dagen(e) rett før en eksamen/prøve. Det blir det sjeldent gode resultateter av, med mindre man har flaks. Militær trening fra 1 - 10 klasse er suksessen for at norske barn skal lykkes i skolen. Kinesere har militær trening fra 1 - 10 klasse, på videregående og på universitet. Jeg må faktisk bare si at PISA undersøkelsen er helt idiotisk og latterlig. Norske elever er oppdratt i frihet i demokratiet. De har frihet til å velge og er ikke oppdratt med pedagogisk læring. I Asia fokuserer de på pedagogisk læring, disiplin og respekt. I Norge fokuserer vi på teori, prøver og eksamen. Mange Asiatiske land som Vietnam, Filipin, Kina oppdrar elevene med militær egenskaper og lærer dem militært disiplin. PISA undersøkelsen beviser ingenting siden norske barn er ikke hjernevasket med militært disiplin fra 1 klasse og utover. Kommunistiske land har masse militær disiplin allerede fra 1-10 klasse. Skolebarna i disse landene er opplært til å bli både akademikere og militære strategister. Å konkurrere i Pisa undersøkelsen mot kina er bare helt latterlig. http://www.youtube.com/watch?v=YNDxx9zwqcQ Endret 18. desember 2013 av eXalpha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå