Gå til innhold

Norske elever presterer dårligere

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke der er noe slikt som en "god" elev, dvs jeg tror opplæringen burde tilrettelegges individuelt, etter elevens (og foreldres) preferanser og ferdigheter. Klart en slik endring ville eliminere inndelingen i aldersklasses som er en fundamental del av den norske skole, og indele elevene etter ferdighetsnivå isteden slik.

Den bolken fikk meg til å legge denne snutten for trådens anledning;

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hensikten med skolen tror jeg har blitt det å "gå igjennom" stoffet (hva nå til enhver tid politikerne syns barna skal lære), i motsettning til å lære barna opp til å forstå ting og til å tenke selv. Om man hadde drevet føreropplæring på samme prinsipp hadde alle hatt samme antall timer med opplæring før de ble kastet ut i trafikken uten noen hensyn til om de hadde lært å kjøre bil eller ikke.

En person som skal lære å kjøre bil, vil i mange tilfeller spare antall timer utover den obligatoriske delen hos en førerskole hvis han øvelseskjører hjemme hos foreldrene både før og etter. På samme måte gjelder det i skolen også, foreldrene må også ta et lite tak og hjelpe barna.

Lenke til kommentar

Har ikke lest tråden, men jeg tok PISA-undersøkelsen i matte for noen år siden, og halve klassen la seg på pulten og sov fordi de ville virke gangsta og care (det var jo anonymt, og ingen karakter). Dermed er det nok ikke bare mattekunnskapene som er problemet når det gjelder PISA, og også andre slike prøver.

Lenke til kommentar

Har ikke lest tråden, men jeg tok PISA-undersøkelsen i matte for noen år siden, og halve klassen la seg på pulten og sov fordi de ville virke gangsta og care (det var jo anonymt, og ingen karakter). Dermed er det nok ikke bare mattekunnskapene som er problemet når det gjelder PISA, og også andre slike prøver.

Åpenbare "sabotasjeprøver" lukes bort (den typen med peniser overalt), og blanke svar behandles hvertfall i visse tilfeller som ubesvart - det vil si at man i det minste må ha prøvd for at det skal kunne slå negativt ut. Husker ikke helt eksakt hvordan det regelverket er, men det er ikke så beint fram som man kanskje skulle tro.

Lenke til kommentar

Asiaterne vinner alltid over Norge i alle skole resultater. Hva er grunnen tro?

http://www.liveleak.com/view?i=f97_1386653018

Guttene får også straff. Ikke bare jentene.

http://www.liveleak.com/view?i=434_1379993542

God gammeldags tradisjon tavle undervisning uten datateknologi er grunnen til Asiaternes suksess. Disiplin og respekt mot læreren er nødvendig ellers får du bank.

Til og med Vietnam som er mye fattigere enn Norge har bedre pisa resultater. Viser man ikke respekt mot læreren får man bank. I Norge kan man være stor i kjeften mot læreren uten at det får konsekvenser.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norske-elever-blir-darligere-i-matte-7393267.html

Vietnam 511 508 528 Norge 489 504 495

Fy fy fy, så mye oljepenger og vi får ikke resultater. HAHAHAHA! Jo rikere landet blir, jo dummere blir befolkningen?

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

ChartQuote.png

Foreløbig interesant lesning (selv om perspektivet er verden sett fra USA)

Merkelig graf, PISA ble opprettet i år 2000, så hva er den basert på? Såvidt meg bekjent hadde vi ingen nasjonale prøver i lang tid før denne startet (toppen to-tre år). Jeg tror derfor den er vaniljefudge.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Begynt å lese denne som omhandler PISA

%7B9EC332CD-6366-42DC-B09D-C50085EBC9D8%

Hvor man blandt annet finner denne

ChartQuote.png

Foreløbig interesant lesning (selv om perspektivet er verden sett fra USA)

Det som er mest intersannt i dataen fra USA er når man skiller rasene. Hvite amerikaner er nær toppen blant europeiske land og asiatiske amerikaner gjør like bra som asiatiske land og hispanic gjør like bra som mellom amerikanske land. Massachusetts gjør bra uavhengig av rase

Spiller innvandringen til Norge noe lignende rolle?

http://isteve.blogspot.com/2013/12/pisa-reading-scores-by-race-america.html?m=1

Lenke til kommentar

Asiaterne vinner alltid over Norge i alle skole resultater. Hva er grunnen tro?

http://www.liveleak.com/view?i=f97_1386653018

Guttene får også straff. Ikke bare jentene.

http://www.liveleak.com/view?i=434_1379993542

God gammeldags tradisjon tavle undervisning uten datateknologi er grunnen til Asiaternes suksess. Disiplin og respekt mot læreren er nødvendig ellers får du bank.

Til og med Vietnam som er mye fattigere enn Norge har bedre pisa resultater. Viser man ikke respekt mot læreren får man bank. I Norge kan man være stor i kjeften mot læreren uten at det får konsekvenser.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norske-elever-blir-darligere-i-matte-7393267.html

Vietnam 511 508 528 Norge 489 504 495

Fy fy fy, så mye oljepenger og vi får ikke resultater. HAHAHAHA! Jo rikere landet blir, jo dummere blir befolkningen?

Du burde ta en reality check. Jeg finner ingenting som tilsier at 100% tavleundervisning gir bedre resultater, ei heller en ekstrem disiplin. Og at penger er ensbetydende med en god skole er selvsagt bare fjas uansett hvordan du sammenligner. Bare å se på andre "rike" land, det.

Lenke til kommentar

Du burde ta en reality check. Jeg finner ingenting som tilsier at 100% tavleundervisning gir bedre resultater, ei heller en ekstrem disiplin. Og at penger er ensbetydende med en god skole er selvsagt bare fjas uansett hvordan du sammenligner. Bare å se på andre "rike" land, det.

Jeg anbefaler at du sjekker din reality. For å etter ha lest denne boken kommer Asiaterne alltid til å være overlegent nordmenn. Fordi de har disiplin og respekt for andre mennesker.

Denne boken er skrevet av en Kinesisk mor som har universitetsutdanning.

http://www.swornfriends.com/Common/ueditor/net/upload/51/2013-06-25/A8E132457BE1D5D7.pdf

Les det og forstå hvorfor Asia har bedre resultater enn Norge.

Lenke til kommentar

Kilden oppgis som "Dance of the Nations" av Ludger Woessmann og Eric Hanushek og er ikke (kun) PISA

Ok. Såvidt jeg vet finnes det ingen norske nasjonale kartleggingsprøver før TIMSS, som kom i 1995. Jeg blir derfor veldig mistenksom når noen påstår de har data eldre enn dette. Hvem som har fudget dem er vel forsåvidt ikke så interessant, men det er jo også rart at de bruker PISAs egen målestokk, til og med før PISA eksisterte.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler at du sjekker din reality. For å etter ha lest denne boken kommer Asiaterne alltid til å være overlegent nordmenn. Fordi de har disiplin og respekt for andre mennesker.

Denne boken er skrevet av en Kinesisk mor som har universitetsutdanning.

http://www.swornfriends.com/Common/ueditor/net/upload/51/2013-06-25/A8E132457BE1D5D7.pdf

Les det og forstå hvorfor Asia har bedre resultater enn Norge.

Hvorfor å spille fiolin og piano er "påbudt", mens f.eks. el-gitar og trommer er fy-fy gjør at jeg egentlig er skeptisk til resten av boken allerede før den omtrent er "åpnet". Pluss for at disse spiller instrumenter - det er beviselig nyttig for å utvikle intelligensen - men ikke at det er kun to alternativer. Disse døtrene fikk altså heller ikke lov til å velge fritidsaktiviteter, jeg greier rett og slett ikke å se at det heller er relevant. No sleepovers? Haha. KJEMPERELEVANT! Når det gjelder TV og dataspill er det vel tvert imot bevist at spill kan være positivt, da selvsagt avhengig av type spill og hvordan man ser på sin egen rolle som spiller.

Det som dog helt sikkert er en faktum er at denne moren var engasjert i skoleprestasjonene til barna, DET kan utgjøre en forskjell. Utover det kommer nok resultatene PÅ TROSS AV alle disse meningsløse restriksjonene og overformynderiet.

Lenke til kommentar

Ja da har vi funnet ut det. Asiatiske foreldre oppdrar barn med disiplin og barnet skal alltid ligge 3-5 år foran alle andre elever. Ikke noe videospill og andre distraksjoner.

Vel det er stor forskjell det. I vesten foretrekker man å la barnet være ute og spille fotball i 5-6 timer istedenfor å gjøre lekser. Inkludert andre fritidsaktiviteter som videospill og henge ute med venner istedenfor å gjøre lekser. Mindre skoler og lekser sier elevene, mens asiaterne krever mer lekser og mer skole.

Asiaterne er roboter. De følger kun ordrer. Vestlige barn er rioter. De følger ikke ordrene til sine foreldre og gjør som de vil. Det forklarer vel suksessen til Asiaterne. Damn them robots.

Lenke til kommentar

Ja da har vi funnet ut det. Asiatiske foreldre oppdrar barn med disiplin og barnet skal alltid ligge 3-5 år foran alle andre elever. Ikke noe videospill og andre distraksjoner.

Vel det er stor forskjell det. I vesten foretrekker man å la barnet være ute og spille fotball i 5-6 timer istedenfor å gjøre lekser. Inkludert andre fritidsaktiviteter som videospill og henge ute med venner istedenfor å gjøre lekser. Mindre skoler og lekser sier elevene, mens asiaterne krever mer lekser og mer skole.

Asiaterne er roboter. De følger kun ordrer. Vestlige barn er rioter. De følger ikke ordrene til sine foreldre og gjør som de vil. Det forklarer vel suksessen til Asiaterne. Damn them robots.

Det forklarer vel også hvorfor "vesten" har kommet såpass lenger enn "østen", til tross for at de hadde noen tusen års forsprang der borte en stund.

Lenke til kommentar

Det forklarer vel også hvorfor "vesten" har kommet såpass lenger enn "østen", til tross for at de hadde noen tusen års forsprang der borte en stund.

Nå det østen som ligger foran vesten. Eller nei man kan ikke sammenligne sånt siden Vesten har mange land og Østen har mange land.

For eksempel er Japan høyteknologisk, mens Norge har masse oljepenger og høy arbeidsinnvandring fra fattige demokratiske land som Spania og Hellas.

Å sammenligne hele østen med vesten blir helt feil. Vi har mange fattige land i vesten også. Mange fattige demokratiske land som har økonomiske problemer.

Akkurat nå om som ligger foran hvem er vanskelig å si. Russland, Kina, og Japan utvikler jo mer teknologi enn det hele vesten gjør tilsammen. Et unntak er Amerika som har lånet penger fra Japan, Kina, Norge og andre land.

Det er ingen tvil om at Asia gjør det bedre enn Norge skolemessig på grunn av robot barn. Kanskje de gjør det også bedre teknologisk også. Hvem vet!

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...