Gjest medlem-141789 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Norske elever presterer dårligare enn dei fleste andre land i PISA undersøkelsen som kom nå for 2012. Kva kan eigentleg være årsaken til at vi ikkje blir betre på skulen sjølv om det blir brukt meir og meir pengar på det? Er det kanskje manglande disiplin i den norske skulen og barna sin manglande forståelse for kor viktig det er for dei å gjøre det godt? Eg skulle ønske at den norske skulen kunne bli meir disiplinert slik at det vart eit betre læringsmijlø og at elevane følte meir respekt for lærarane. Kanskje vi då hadde sett litt betre resultat. Elevane som presterar best er elevane i dei øst-asiatiske skulane, der dei har god disiplin og som verdsetter verdien utdanningen har. Noko som jo er sant, det er jo ingen ting som er viktigare for framtidig velferd personlig. Samtidig har den norske skulen eit stort problem med mobbing, det burde spesielt bli tatt tak i. Det er noko som øydelegg for både resultat og offeret. Det er også visse tendenser som taler for at vi blir dummare av andre grunner og, slik som at dei dummaste (f.eks. fleirkullsfedre, menn som får barn med forskjellige kvinner ) får oftare barn. Samtidig som mange kvinner som når høgt opp i systemet, som regel kvinner med høg intelligens, ikkje vil ha barn like ofte, mest trulig på grunn av for liten tid. Kva synes du om at norske elver blir dårligare, sjølv med auka pengebruk? Er det noko vi kan gjere for å forandre tendensene? Endret 3. desember 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Skolen burde vært mindre pinglete, læring burde være påtvunget i et land som norge. Læreren må ha motta respekt fra elevene! Lenke til kommentar
thaboszz Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Mange lærere som ikke kan noen ting om fagene de har. Har erfart dette selv. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Skolen burde vært mindre pinglete, læring burde være påtvunget i et land som norge. Læreren må ha motta respekt fra elevene! Læring er påkrevet ved lov. Fyi. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Læring er påkrevet ved lov. Fyi. Ikke videregående, ikke å gjøre leksene, ikke å følge med. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Læring er påkrevet ved lov. Fyi. Læring påtvunge med pisk og straff. Den som ikkje er ferdig med matteleksene og kan derivering utenat til mandag morgen, skal få 100 piskeslag og ekstraundervisning i 24 timar Endret 3. desember 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Det er et land i vesten som gjør det betydelig bedre enn andre på PISA-prøver, det er det landet med minst kontroll ovenfra, høyest utdannede lærere og størst frihet for lærerne til å skreddersy undervisningen til den enkelte elev, nemlig Finland. Dersom norske elever skal bli bedre på PISA, bør vi derfor kutte ned drastisk på dokumentasjons- og sentralprøveregimet, utdanne lærerne våre lenger og gi dem større frihet. Finske barn går et år mindre på skolen, men lærer mer enn våre. Allikevel vil dagens regjering at norske barn skal gå enda mer på skolen enn de gjør - om noe ikke fungerer, så er det tydeligvis mer av det samme som gjelder. Å se hva de med mest suksess gjør hadde jo blitt for dumt/sosialistisk/(sett inn passende adjektiv). Endret 3. desember 2013 av Aiven 5 Lenke til kommentar
Spider Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Kva synes du om at norske elver blir dårligare, sjølv med auka pengebruk? Er det noko vi kan gjere for å forandre tendensene? Vi kan jo kanskje prøve ut det som Ken Robinson har snakket om i flere år nå: å gå bort ifra idéen om skolen som en fabrikk og elevene som et produkt på et samlebånd. Ken Robinson: Changing Education Paradigms http://youtu.be/zDZFcDGpL4U 4 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Vi kan jo kanskje prøve ut det som Ken Robinson har snakket om i flere år nå: å gå bort ifra idéen om skolen som en fabrikk og elevene som et produkt på et samlebånd. Eller vi skal begynne å lære elevene at det er deira liv og om dei lærer ting får dei eit bedre liv i framtida. Om dei ikkje gjør eit hardt arbeid, får dei kanskje eit dårlig liv. Skulen er ikkje eit samlebånd, men eit samfunnsøkonomisk verktøy som er meint å gjøre livet betre for folk og for å gjere økonomien til nasjonen betre. Endret 3. desember 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Spider Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Eller vi skal begynne å lære elevene at det er deira liv og om dei lærer ting får dei eit bedre liv i framtida. Om dei ikkje gjør eit hardt arbeid, får dei kanskje eit dårlig liv. Skulen er ikkje eit samlebånd, men eit samfunnsøkonomisk verktøy som er meint å gjøre livet betre for folk og for ¨gjere økonomien til nasjonen betre. Men gir det å lære, og det å jobbe hardt for å lære, et faktisk bedre liv? Hva mener du her med et bedre liv? 4 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Men gir det å lære, og det å jobbe hardt for å lære, et faktisk bedre liv? Hva mener du her med et bedre liv? Et liv der du kan gi dine tjenestar til andre, for å få lønn, slik at du kan få deg eit hus, familie ol. Du kan også gjør dei fleste andre ting du liker. Lærdommen er der, alt folk treng er å ta den. Endret 3. desember 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Ja, Norge begynner å merke effekten av høy andel ikke-vestlig innvandring i Oslo-skolen. Se til vårt naboland Sverige, Sverige er i krise. Der har forøvrig svenske pk-professorer og forskere brukt hele dagen til å peke på alt annet enn elefanten i rommet, nemlig den høye konsentrasjonen analfabetisk, ikke-vestlig innvandring. Finland gjør det best av samtlige i Skandinavia, de har også en rekordlav ikke-vestlig innvandring. Årsak og sammenheng. 3 Lenke til kommentar
Kjetil.. Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Men gir det å lære, og det å jobbe hardt for å lære, et faktisk bedre liv? Hva mener du her med et bedre liv? Høyere kompetanse fører til bedre livskvalitet samt mer stabil tilværelse. Om det er et bedre liv får være opp til den enkelte og bestemme. 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Vi kan jo kanskje prøve ut det som Ken Robinson har snakket om i flere år nå: å gå bort ifra idéen om skolen som en fabrikk og elevene som et produkt på et samlebånd. Ken Robinson: Changing Education Paradigms http://youtu.be/zDZFcDGpL4U Men du har rett, han seie mykje bra. Kanskje det funker. Det er få ting som har vært så godt for meg å få fridom på universitetet og VGS, spesielt på universitetet. Endret 3. desember 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
xyzxyz Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 I Norge er det sterke egalitaristiske og sosialdemokratiske tradisjoner. Siden 70-tallet har det utviklingen i skolen gått stadig mer i retning av at alle skal kunne like mye; for å sette det litt på spissen har det vært viktigere at ingen kan mer enn andre enn at noen faktisk kan noe (selv om denne tankegangen kanskje har blitt noe svekket de aller siste årene). Man må da senke kravene for å få med seg de svakeste elevene, og da vil selvsagt gjennomsnittsytelsen blir lavere. Derfor trengs en differensiert undervisning tilpasset også de sterke elevene slik at man får nyttiggjort seg de ressurser som ligger i de sterkeste elevene. Det er i stor utstrekning disse ungdommene som skal bære samfunnet senere slik at også de svakeste kan sikres et verdig liv. 68-generasjonens venstreorienterte tankegang brakte også med sen anti-autoritære holdninger (og det er mye positivt i det), men en negativ effekt av det er at det altfor ofte hersker udisiplinert rot og bråk i klassene hvor elevene er sjefen og ikke læreren. Derfor bør lærerens autoritet styrkes og lærerne bør drilles betydelig mer i å holde disiplin i klassen (og jeg snakker ikke om kadaverdisiplin). Det er ingen tilfeldighet at land som Sør-Korea gjør det svært bra på PISA-testen da dette er et land som er kjent for å sette disiplin høyt (men der blir det kanskje litt for mye av det gode med hensyn på disiplin). 2 Lenke til kommentar
Spider Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Høyere kompetanse fører til bedre livskvalitet samt mer stabil tilværelse. Har du noen kilder på dette? Endret 3. desember 2013 av Tony Chu Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Har du noen kilder på dette? Trenger du virkelig kilder på at folk får auka stabilitet når dei tar utdanning? Så og sei alle blir jo meir etterspurd og får høgare lønn om dei tar det. Endret 3. desember 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Kjetil.. Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Har du noen kilder på dette? Du finner nok av forskning som peker begge retninger hvis du ønsker å lese deg opp. Lenke til kommentar
Spider Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) @Oleoh: Nei, men jeg trenger kilder på at det øker livskvaliteten. @Kjetil: Ja, det ønsker jeg, så kjør på. Endret 3. desember 2013 av Tony Chu Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) @Oleoh: Nei, men jeg trenger kilder på at det øker livskvaliteten. Det gjør det sjølvsagt. Når du får meir penger og lettare jobb får du betre livskvalitet. Sjølvsagt er det ting som ikkje kommer med det og. Endret 3. desember 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå