Gå til innhold

Angst etter ex.phil eksamen.

verden

Anbefalte innlegg

Hadde eksamen i ex.phil ved UiO i dag, selvstudiumsvariant.

Jeg arbeidet ikke veldig mye med faget, men fikk en grei oversikt over de forskjellige filosofene, og typer etikk.

Dette skrev jeg:

Filosofi: Skrev om Platon og Aristoteles, men klarte ikke huske detaljene rundt geometrien Platon spurte ut slavegutten om i Menon, som var et av poengene som skulle behandles. Forholdet mellom Platons og Aristoteles syn på viten ble lite detaljert. Skrev ca. 2.5 sider.

Etikk: Gjorde greit rede for hovedtrekkene i Smarts utilitarisme, skrev om Singers syn på abort og dyr, men klarte ikke å tilfredsstillende vurdere om Smart hadde vært enig i Singers argumenter. Skrev ca 4 sider.

Jeg har skikkelig angst for at jeg har strøket, og får ikke vite resultatet før i januar. Dette blir hengende over meg hele julen. Klarer å roe meg litt når jeg leser karakterbeskrivelsene, og tenker da at jeg må klare en E i minste fall.

Det som gjør meg urolig er at så utrolig mange stryker på selvstudiumsvarianten, og hvis disse karakterbeskrivelsene er faktiske, så tror jeg nesten ingen hadde strøket, da en dårlig ståkarakter krever minimale kunnskaper, og store misforståelser kan inngå i besvarelsen.

Hvorfor stryker så mange da?

Er gørrlei dette faget, og tanken på å neste halvår fortsette lesingen i ex.phil, for så å sitte i en gymsal og skrive en ny eksamen, gjør meg kvalm.

Noen som kan roe nervene mine litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk til begge.

Kan det være at stryk-statistikken inkluderer de som trekker seg, og de som ikke møter til eksamen?

Kan jeg klage på karakteren den blir F (stryk)?

1) Ja.

2) Ja.

Slapp av, det er lett å stå på ExPhil. Uten at jeg husker pensumet så godt og derfor ikke er i stand til å ta stilling til slik du besvarte oppgavene dine, så tror jeg nok du kan ta juleferie med god samvittighet. :)

Lenke til kommentar

Jeg husker at jeg følte at jeg fikk med alt som ble listet opp i sensurveiledningen, og likevel ble det bare C. Og det er i hvert fall mange som stryker i vanlig ex.phil. ved NTNU. På de fleste videregående skoler er det nærmest en prestasjon å stryke i noe, men et universitet med litt respekt for seg selv stryker folk om de ikke er gode nok.

Dette sier jeg ikke for å være negativ, men for å være realistisk. Merk at jeg ikke har noen formening om hva slags karakter du får. Det er uansett ingen grunn til å tenke så mye over det før sensuren foreligger, og i verste fall kan du vel bare prøve en gang til.

Lenke til kommentar

Er gørrlei dette faget, og tanken på å neste halvår fortsette lesingen i ex.phil, for så å sitte i en gymsal og skrive en ny eksamen, gjør meg kvalm.

Har du ikke muligheten til å ta seminarvarianten? Er veldig mye greiere å bare ta en enkel quiz og skrive en 6 siders oppgave enn å ta en skoleeksamen. Må bare være veldig tildlig ute og melde deg opp til et seminar.

Du burde kanskje bare registrere deg nå for et seminar til neste semester, registrering åpnet for noen dager siden, kan være noen ledig plasser igjen, og så trekker du deg bare hvis du får en karakter du er fornøyd med på eksamen du tok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...