Mester7 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Hei! Jeg ble sittende fast på dette stykket: En trekant ABC er AB 375km BC 365km AC 265km Bevise at vinkel A er 67 grader. Har prøvd: Tangens Cosinus Sinus Sinusloves (SinA/a=sinB/b=sinC/c) Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Hva fikk du når du prøvde å benytte deg av cosinussetningen? Lenke til kommentar
Mester7 Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Hva fikk du når du prøvde å benytte deg av cosinussetningen? Sorry, skrivefeil kunne ikke benytte meg av cos eller sin siden figuren manglet hypotenus Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Sorry, skrivefeil kunne ikke benytte meg av cos eller sin siden figuren manglet hypotenus Å bruke cosiunussetningen er ikke det samme som å bare bruke cosinus. Lenke til kommentar
Mester7 Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Å bruke cosiunussetningen er ikke det samme som å bare bruke cosinus. Hva mener du er forskjellen da, jeg kjenner til denne: a^2=b^2+c^2-2bcCosA Men den brukes til å finne en ukjent side ikke vinkel Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Hva mener du er forskjellen da, jeg kjenner til denne: a^2=b^2+c^2-2bcCosA Men den brukes til å finne en ukjent side ikke vinkel Det er mulig å finne en vinkel med den formelen og, så sant du har alle sidene i trekanten. Endret 3. desember 2013 av Gjakmarrja Lenke til kommentar
Mester7 Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Okei, men hvordan? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Du løser cosinussetningen a^2=b^2+c^2-2bcCosA som du skrev ned i sted med hensyn på Cos A. Cos A = ... Ved nå og ta Cos^-1 på begge sider finner du A Lenke til kommentar
Makelele4 Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 CosA = (c^2 + b^2 - a^2)/(2bc)a = BC, b = AC og c = AB. Liten bokstav viser til stor bokstavs motstående side - noe som kan være litt forvirrende. Lenke til kommentar
Mester7 Skrevet 4. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2013 Takk for hjelpen begge to Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå