Gå til innhold

hvordan starte en vellykket bedrift og tjene mye penger?

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har lyst til å starte min egen bedrift innenfor bil, enten importør, bruktbilselger, budbilfirma, utleiefirma eller bilstyling.

Men hva skal til for å slå gjennom og tjene godt på dette?

Og hva skal til for å bli stor innenfor det enkelte området? Går media nå, så jeg kan markedsføring ganske godt, reklame osv.

Alle tips ang start og drift av egen, vellykket AS er godt mottatt! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du må være unik innenfor din nisje. Man må ha penger til markedsføringen.

Uansett så tror jeg du trenger et bredt nettverk for også lykkes i den bransjen der. Men det vil du skaffe deg etterhvert. Ikke forvent å gå i pluss de første årene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror bilforhandlere har ganske små marginer sammenlignet med hvor dyr en bil er. Enten må du ha et unikt produkt (retrofitting av el-motor?) eller så må du tåle steinahard konkurranse.

Sats heller på en enklere bransje, f.eks. kosttilskudd. En halvkilo karnitin koster 1000 kroner, men når du pakker dem i 60 kapsler inni en boks går 30 gram for 300 kroner. Det er marginen sin, det.

Lenke til kommentar

Svaret seier vell eigentleg seg sjølv.

Enten så må du ha veldig god idé for ein vare eller tjeneste som folk har behov for, eller så må du finne ein måte å levere vanlige kjente varer og tjenester på ein betre måte enn det som har blitt gjort før.

Med det utgangspunktet som er skissert så vil den beste framgangsmåten være å ettablere eit tilbud på ein plass der det per i dag ikkje finnes slike tilbud. Nå er ikkje dette så lett då det meste har blitt gjort før innanfor salg og utleige av kjøyretøy.

Ellers så må du ha eigenkapital. For å starte ei vellykka bedrift så må du kunne investere, skal du drive med budbiler så må du ha minst 1 bil som passer til formålet. Skal du levere bud-tjenester betre enn dei andre aktørane i markedet så må du ha ei lita flåte av kjøyretøy.

Lenke til kommentar

I hvor stor grad du vil lykkes avhenger av forutsetninger du selv legger.

For å kunne lykkes i veldig stor grad må du kunne forandre ett eksisterende marked, dette er ett veldig missbrukt utrykk der mange skal forandre absolutt alt og finne ut både kruttet, transistoren og dildoen på nytt. Dette er ikke nødvendig. Det enkleste er viss du klare å etablere til dømes ett varemerke, innenfor bilsalg er nok det å droppe å ha en butikk en fremtid, har selv relasjoner til enkelte som importerer biler og selger dem via finn uten å ha ett butikklokale, men ideen begynner å bli annerkjent og oppbrukt, så det skipet er i ferd med å seile.

Bilbransjen (la oss bruke det selv om det er abstrakt) er en bransje som utvikler seg i takt med tekonoglien rundt oss, mange av forhandlerene vi ser idag har dype røtter og blir derfor litt grodde i sine arbeidsmetoder, her er det muligheter å komme i forkjøpet. Folk blir mer og mer bevisste på hva dem ønsker og det å skreddersy produkt blir mer og mer vanlig, markedet har forandret seg. Selv for min egen del så kjøper jeg ny bil omtrent en gang i året, har 2 bruksbiler og bytter dem ut annenhvert år (fordi jeg kan.)

Tidligere gikk jeg til forhandleren og såg på hva han hadde å tilby og til dem prisene han hadde, ferdig med det. I senere tid sender jeg ett spekk til en importør jeg bruker der jeg skriver inn spesifik informasjon om hva jeg ønsker, når jeg ønsker det og til hvilken prisklasse, ut i fra dette er det bare hannes kontaktkrets i utlandet som begrenser seg. Det er ikke lett å være grunder i Norge idag, men viss du har muligheten til å gå inn i ett marked med visjon om å forandre det som med dagens muligheter kan forandres, så er du langt på vei. Det viktigeste stikkordet er kostnadseffektivitet.

Lenke til kommentar

Jeg tenker kanskje noe bilstyling (bodykits, lykter, speil, spoilere osv), Plastidip og Vinylwrap. Tror dere det er noe marked for dette i Norge?

Målet er jo å gå i overskudd med såpass mye at jeg blir finansielt uavhengig (hvis dere skjønner?)

ikke nødvendigvis salg av bil, men hvis butikken/firmaet går bra så kan man starte med det etterhvert, ikke sant?

Hvordan lager man en forretningsplan, finansplan og det som skal til for å starte en sånn bedrift?

Har dere en "step by step" plan for hvordan man starter opp og driver en god bedrift?

Er det mye utgifter osv (utenom innkjøp av ting og sånt da)?

Lenke til kommentar

Det er mulig å tjene penger på det, selv om ikke nødvendigvis markedet er spesielt stort, eller i den grad økende, det jeg ville ha satset på er motorer og effektdeler til motorsport. Men det er meg.

altså selge hele motorer, turboer og effektanlegg/deler?

Er ikke det vanskelige produkter å selge, dyrt å kjøpe inn osv?

Det går vel an å ha begge deler i en butikk da, må ikke velge en?

Lenke til kommentar

A. Du må være en skikkelig kremmer og selger samt være en dyktig nettverksbygger.

B. Ha kapital til og bygge opp firmaet og kunne stå på i lang tid uten noe større inntekt.

C. Skal du selge nisjeprodukter må du kunne mye om kundene, produktet og markedet, skal lite til for og bli avslørt som kun en selger uten kunnskap.

D, kunnskap om lover og regler rundt firmadrift og reklamasjoner, uten dette går det som regel ille.

Anbefaler deg og se deg om etter ett etablererkurs, de er som egel gratis og går på kveldstid, en grei start.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...