Gå til innhold

Kjøpe brukt laptop til rundt 3000?

Anbefalte innlegg

Dette blir kanskje OT her, men vet jo at det sitter mange i tråden her med god peil på hva som rører seg av brukt hw. Jeg har fått spørsmål fra mib bror om å finne en laptop til dama hans, helst ikke over 3k. Han tenker jo selvsagt nytt, men når jeg ser på hva du får nytt til 3k, er jo det til å grine av... Hva kan man tyne ut av 3k når det kommer til brukt laptop? Føler meg ikke like trygg der som på "løs hardware" :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min oppfatning på de forskjellige klassene etter å ha både jobbet på elkjøp og hva jeg har sett opp gjennom nyere tider på nettet:

- Pcer i 3000-4000kr klassen har som regel alltid det dårligste av det dårligste på alle punkter. Skal man like disse må man være svært lite kresen til ytelse eller noe annet, og da trenger man egentlig ikke hjelp til å finne PC, for da er det bare å se på prislappen.

- I 4-5000kr klassen er litt "wild card" om man ikke har peiling. Finnes noen ganger gode tilbud her.

- Normalt greie PCer ligger i 5000-7000 sjiktet ny, og etter et par år så (bør de) ligge på rundt 3000kr i bruktpris og gir da en grei PC for penga. Ofte må du velge mellom grei spillytelse, eller grei kontorytelse (dedikert GPU VS SSD etc..), mens andre har satset mer på eksklusive materialer elelr kvalitet. Så her er det godt mulig å finne en PC som passer deg godt om man er villig til å inngå kompromisser.

- I 7-13 0000kr klassen så har du de eksklusive PCene som gjerne er forholdsvis kompromissløse. Har en solid GPU, en SSD, hybriddisk eller flere disker/SSDer. Lette og sterke materialer osv...

- I over 13 000kr klassen så har du mer spesialiserte løsninger. Ofte direkte myntet mot kraftige stasjonær-erstattere for gaming, eller mot proffmarkedet for Autocad etc..

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er akkurat slik jeg tenker også, vil heller finne en normalt grei PC brukt til 3k enn å anbefale ræl til 3k nytt. Tror du annonsen jeg linket til går an å få ned i den prisen?

Tviler jeg ganske sterkt på. Den prisen er allerede prutet godt ned. Du kjøper jo der en kraft-stasjon, og de får du hovedsakelig ikke til 3000kr etter bare to år.

Er en stor og tung "stasjonær-erstatter"/gamer rette maskinen da?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...