vikingking83 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Jeg står mellom disse tre: http://www.mpx.no/panasonic-hc-v720eg-k/773860 http://www.mpx.no/sony-hdr-cx410/782112 http://www.mpx.no/canon-legria-hf-r406/776366 Hvem er det beste kjøpet her? Sikta meg inn for Panasonicen. Men så jeg Sony og da ble jeg usikker.. Også fikk jeg tips om at Canon var et bedre kjøp iforholden til prisen. Hadde vært evig takknemlig for litt hjelp av noen som har peil på dette:) Da jeg er ganske grønn. Lenke til kommentar
m0en Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 Hvis du har tenkt til å lage film utenom hjemmefilmer på julaften så annbefaler jeg deg å kjøpe deg et speilrefleks å filme med istedet. F.eks Canon 600D eller lignende. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 (endret) Har de siste dagene prøvd flere videokameraer og endte opp med et kamera som kostet langt over ditt budsjett, og grunnen er enkel. Så lenge du ikke skal bruke kameraet innendørs samt i dårlig belysning så er billige videokameraer helt OK. Billige videokameraer (vertfall de jeg har prøvd) er bare marginalt bedre enn et godt mobilkamera og selv i dårlig belysning så funker et godt mobilkamera minst like bra. Jeg ville notorisk valgt det kameraet med best egenskaper i dårlig belysning. Hvem av disse du linker til det kan være vet jeg ikke, men det er jo rimelig å anntaat Panasonic'en (som er dyrest) klarer denne oppgaven best, men det er jo ikke sikkert. Sørg også for at kameraet har mulighet for å ta opp i full HD (1920x1080 med 50fps). Altså 50p og ikke 50i. Så langt der er mulig så sjekk om kameraet har mulighet for full manuell modus hvor du kan stille lukkertid/ISO/Blender selv. Jeg anntar de fleste billigkameraer ikke har mulighet for dette, men kan være verdt å sjekke for det. Grunnen til at dette er kjekt er fordi videokameraet hele tiden vil gi deg et riktig eksponert bilde. I videokameraet sine øyne så er ingen motiver riktig eksponert før alt i bildet synes og ikke er utbrent. Når man står i mørke omgivelser så vil man med det mennsekelige øye alltid se helt sorte områder og i mørket ser man nesten ingenting. Vi vil jo ofte at kameraet skal hjengi virkeligheten slik VI ser den og da funker Auto modus dårlig i svak belysning. EDIT: Grunnen til at man ikke bør la kameraet gjøre bildet lysere er fordi den eneste måte den gjør dette på er å skru opp ISO, og dette vil gi deg tonnevis med støy i bildet som ser ut som små korn. Ikke pent. Endret 5. januar 2014 av Bjerknez Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Her er noen selvlagede videoer av kameraer jeg har testet i det siste og her ser du forskjellen og dette bør gi deg litt bedre grunnlag for hva du velger forhåpentligvis. Her er en sammenligning jeg nettopp lagde på kontoret mitt mellom Samsung Galaxy S3 mobiltelefon og Canon Legria HF G30. Ja... det er rått parti og en veldig urettferdig sammenligning, så ikke se på dette som to konkurrenter for det er det jo opplagt ikke. Det jeg prøver å vise er forskjellen på videokvaliteten generelt sett mellom et godt mobilkamera (som forøvrig ikke er spesielt dårligere enn feks. Canon R406/R47 etc. i samme belysning) og et semiprofft videokamera: Her har du også Canon Legria R47 i samme omgivelser tatt på samme tid som både Canon Legria G25 og Samsung Galaxy S3: Som du ser av de siste tre videoene så er ikke Canon Legria R47 noe spesielt dårligere/bedre enn Samsung Galaxy S3 i lav belysning. Canon G25 ser du presterer i en helt annen liga. Igjen så må jeg understreke at dette er ikke ment som noen sammenligning for dette er i utgangspunktet tre totalt forskjellige kameraer med tre forskjellige kundegrupper. Dette er bare for å gi deg en viss pekepinn på hva du kan forvente deg av forskjeller mellom billig og dyrt. I dagslys er forskjellene mindre, men fortsatt veldig synlige. Billigere kameraer har som oftest dårligere dynamisk rekkevidde og videoene fremstår ofte som kontrastrike og dermed også desverre ofte utbrente etc. Jeg skal drafrem et kamera til som igjen skiller seg vesentlig ut fra dem jeg harnevnt over her, og det er nemlig GoPro Hero 3 Black Edition. Jeg har ikke laget noen "low light" videoer med GoPro 3 Black Edition som jeg har tatt vare på, men har tatt en del videoer med GoPro i dagslys. Her er en av videoene jeg har postet i dagslys med GoPro: Du får bare ta meg på mitt ord når jeg sier dette, men ser man på videokvalitet isolert sett, så synes jeg GoPro Hero 3 Black slår selv kameraer langt opp i prisklassene. GoPro er bedre enn både Legria R47 og Samsung Galaxy S3 når det gjelder støy i lav belysning. I dagslys er faktiskvideokvaliteten i mine øyne nesten på høyde med Canon G30. Problemet med GoPro er så klart at dette er bygget for å slås på og glemmes (mer eller mindre). Dette er ikke et kamera man normalt sett bruker til å filme i tradisjonell forstand. Her er det ingen zoom og håndtering og ergonomi i forhold til dedikerte videokameraer er helt bak mål. Men slik må det også bli når man skal presse mye flott teknologi inn et så lite kamera. Jeg har tenkt til å bruke GoPro til mine MC turer og feste denne på brystet med en sele. Slik at seerer i etterkant får en "Hurtigruten" opplevelse av turen (mer eller mindre vertfall). Slikt kan man jo ikke bruke et tradisjonelt kamera til med hell. Men når jeg går AV sykkelen og skal dokumentere andre ting så foretrekker jeg et bra videokamera med zoom etc. og da er et vanslig videokamera å foretrekke. Å filme med GoPro's supervidvinkel når man står på feks. Dalsnibba for å få med seg Geirangerfjorden lenger nede er håpløst. Supervidvinkelen gjør at man nermest ikke ser Hardangerfjorden i det hele tatt. Så alle kameraene som er nevnt er bra på hver sin måte, og det heler koker ned til hvor mye penger du vil bruke og hva du krever av kameraet med tanke på egenskaper og ikke minst med tanke på filming i dårlig belysning. Da kan du bare glemme billige kameraer som R47 og mobiltelefonen. Mobiltelefonen har du vel uansett med deg vil jeg tro og de aller fleste har vel en eller annen smart telefon i dag med OK kamera og da vil ikke et billigkamera som R47 gi deg så veldig mye. Det eneste argumentet jeg kan komme på for å velge en R47 (eller lignende billig kamera) er hvis du egentlig er mer enn fornøyd med videoene du får fra mobiltelefonen din, men ønsker et kamera som er mer funksjonelt/ergonomisk. Så MIN konklusjon blir at billige videokameraer blir utkonkurert av gode mobilkameraer, så disse mister liksom litt fotfeste i markedet. Så mitt valg vil helt klart bli et såkalt actionkamera som GoPro eller et videokamera i en litt dyrere klasse. Skal jeg nevne noen videokameraer i den litt dyrere klassen så ville jeg anbefalt en nermere kikk på følgende: - Canon Legria HF G10 - Utgått modell som fremdeles holder koken og som du sikkert får for en veldig god pris hvis du finner den - Canon Legria HF G25 - Storebroren til overnevnte, men med ganske beskjeden oppgradering samt ett par tusen dyrere. - Canon Legria HF G30 - Igjen, storebriren til G25 og G30 har faktisk en del ting ekstra som nesten er verdt ekstra prisen på rundt 3-4.000,- i forhold til G25. Men dette er jo bare min mening. Panasonic X920 - Et kamera jeg bare har holdt i samt testet i butikk, men til prisen får du veldig mye her! jeg vil plassere X920 ett sted mellom G25 og G30. Det er dog verdt og nevne at Canon G10/G25 ikke har mulighet for filming i 50p modus. Dette bør ikke ha så mye å si for DEG, men nå er det vertfall nevnt. G30 koster jo langt mer enn de andre og da står du egentlig igjen med X920 hvis det er viktig med 50p modus. Nå finnes det også kameraer fra Sony/JVC og andre merker, men disse har jeg ikke kikket noe på og har heller ikke hatt dem i øyesyn. Sony har nok mye bra (hvis jeg får lov til å synse litt) men har på følelsen at Sony er litt sån "den som har mest funksjoner når enn dør vinner"-prinsipp. Her har man prosjektor fremviser innebygget i skjermen etc. Dette er i mitt hode en gimmick og gjør bare kameraet mer klupete samt legger til vekt. En kompis av meg hadde en slik Sony med prosjektor fremviser og når han viste meg videoen påen hvis panelvegg så ble jeg ganske skuffet. Jeg ble så skuffet at jeg måtte ta meg sammen for å ikke nevne det. Plugg heller kameraet til TV'en med HDMI ogse videoen der. Mye bedre! Ikke ta det jeg sier om Sony for god fisk. Det er bare ett inntrykk jeg har fått så langt og kan godt være feil. Sjekk gjerne ut dette merket også. Jeg ønsker deg lykke til, og jeg håper du ikke blir skremt bort eller at jeg ødelegger dagen din med anbefalinger av kameraer som kanskje koster litt mer enn hva du har budsjettert med. Dette er bare mine ærlige meninger, samt noen synsinger. Kan være at jeg har helt andre preferanser enn deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå