Gå til innhold

Canon EOS-M2 er nå blitt offesiell

Anbefalte innlegg

Dette var svært tamme greier og tyder muligens på at canon ikke har særlig tro på speilløse systemkamera.

Men er det sikkert at det er en reell oppgradering og ikke bare er utgave med sminke på for spesielle markeder? Etter ryktene å dømme ser det ut til at kameraet vil bli solgt bare i østen? Omtrent slik de har gjorde med det hvite 100D.

Første tanke er at ved en seriøs oppgradering ville de i det minste puttet i sensoren til 70D, men ved neste tanke er jeg usikker på om den ville forbedret autofokus ved stillbildetaking? Bildekvaliteten ser for meg ut til å være mer eller mindre lik fra 70D's sensor og den gamle sliteren på 18mp.

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var svært tamme greier og tyder muligens på at canon ikke har særlig tro på speilløse systemkamera.

Men er det sikkert at det er en reell oppgradering og ikke bare er utgave med sminke på for spesielle markeder? Etter ryktene å dømme ser det ut til at kameraet vil bli solgt bare i østen? Omtrent slik de har gjorde med det hvite 100D.

Tja, Canon anser nok at det er bare i østen at speilløse systemkameraer er populært,i resten av verden har salget stagnert eller gått noe tilbake.

Bildekvaliteten ser for meg ut til å være mer eller mindre lik fra 70D's sensor og den gamle sliteren på 18mp.

Tor

Største forskjellen er nok dual piksel teknologien.

Lenke til kommentar

Nei, muligens ikke, men er det noe særlig fart i speilløse salget i det hele tatt? Jeg føler signalene tyder på at de sliter der og.

Tor

Det er Bransjen som sliter - speilløst sliter i USA og i Norge, for der lever man i den villfarelsen at det er kun DSLR som gjelder. I andre markeder så gjør speilløse det bra.

Lenke til kommentar

Men er det noen tester som viser dette? Jeg føler det er helst snakk fordeler ved video og lite angående stillbilder.

Jeg kan ikke si at jeg har sett det, jeg heller. Men ut i fra et rent teknisk synspunkt, så burde teknologien fungere ypperlig til stillbilder.

Jeg vil heller tro at Canon har fokusert på video-delen fordi det er det de er opptatt av for tiden. Og da har de nok også tunet firmware til video. Ser vi på Olympus E-M1, så er det ingen tvil om at PDAF på sensoren er fremtiden.

Lenke til kommentar

Ser ut som EOS-M2 blir en Asiagreie, blir nok ikke og få tak her i Norge eller i resten av verden.

We just received word from our contact at Canon USA. When we asked if Canon USA would be announcing the EOS M2, we received this response:

So it seems like the EOS M2 – just like the EF-M 11-22mm IS STM lens – will not be available in the USA.
"At this time we have no plans to announce in the U.S."

I also spoke with contacts in Norway and the UK, and both also said the same thing. I spoke earlier today with a contact at Canon Canada, and he hadn’t heard about the M2 until I mentioned it.

So it looks like the EOS M2 is going to be an Asia only product for the foreseeable future.

Lenke til kommentar

Jo, men den er helst for video trodde jeg?

Tor

http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-70d/12

"Overall, our impressions of the Dual Pixel AF system are pretty positive - it's one of the fastest live view focus systems in a current DSLR, so there's not such a dramatic shift in behavior when you switch to live view shooting as with most DSLRs. We've also found that it offers clearly greater accuracy and consistency than the conventional AF system.

"Far from being 'just for video,' Canon's Dual Pixel autofocus does seem to offer a good balance between speed and accuracy, making it a good go-to mode when sharpness is critical, espeically when shooting at large apertures.

Lenke til kommentar

Men står det noe sted at den faktisl har Dual Pixel AF-system, etter det jeg har sett har M2 noe som kalles "a faster autofocus system with the new “Hybrid CMOS AF II”, hva nå det måtte være.

Den har ikke dual pixel AF, men den har en fasedetekterende autofokus på sensoren i liveview-modus. Dette så vi først i EOS M og 650D, men 100D og EOS M2 har en forbedret versjon av denne.

Fra dpreviews 100D-anmeldelse:

Introduced in the EOS 650D and also included in the EOS M, Canon's 'hybrid' AF system gets an update in the EOS 100D. The on-imager phase-detection system means that the autofocus system is able to make use of the company's extensive understanding of phase-detection subject tracking while in live view.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Men står det noe sted at den faktisl har Dual Pixel AF-system, etter det jeg har sett har M2 noe som kalles "a faster autofocus system with the new “Hybrid CMOS AF II”, hva nå det måtte være.

EOS-M2 har etter alt å dømme ikke dual pixel. Jeg besvarte en diskusjons-rekke som gikk på forskjellen mellom 70D og EOS-M2, hvor det ble stilt spørsmål ved om dual-pixel-teknologien i 70D hadde betydning for still-bilder.

-k

Lenke til kommentar

Tipper at de ikke tar speilløse seriøst ellers hadde de nok vært med på lasset i full guffe for lenge siden.

Tor

Tror Canon har revurdert speilløs-satsingen utifra salgsresultater og det faktumet at mobilkameraene har tatt alle på senga.

Sånn jeg har forstått det vil Canon heller satse på dslr i alle segmenter.

Lenke til kommentar

Tror Canon har revurdert speilløs-satsingen utifra salgsresultater og det faktumet at mobilkameraene har tatt alle på senga.

Sånn jeg har forstått det vil Canon heller satse på dslr i alle segmenter.

Canon sine fortrinn:

-De dominerer markedet

-De har presumptivt kapital og man-power

-I motsetning til konkurentene så har de en (for øyeblikket) fungerende forretningsmodell og tjener penger

-De har en linje med EF objektiver som det kan ta konkurentene (Nikon unntatt) 10-år å matche

Min vurdering av Canons forretningsmodell:

1. Gjør objektivene dine lett gjenkjennelig, og sørg for at OL-stadion o.l. er pepret med slike. "The professionals choice". Suppler med fargerike annonsekampanjer.

2. Selg inn _systemer_ og ikke kamera. Når du har fått en fyr hektet på ditt system så er sjansen stor for at vedkommende ønsker seg objektiver, blitz etc. Og da er han låst fast. Sørg for at systemets levetid er svært lang.

3. Optisk-mekaniske systemer og bilde-sensorer er krevende å utvikle og masseprodusere. Dette gjør terskelen høy for konkurenter å komme inn og (på lang sikt) true marginene.

Hva bør Canon gjøre? Sett fra mitt perspektiv så har de lite å tjene på disruptiv teknologi. De er (tilsynelatende) i stand til å lage kompakte, velfungerende DSLR til så lav selvkost at de kan selge dem svært billig på Elkjøp og fremdeles tjene penger. Hvis EF-mount blir avleggs ved at man må bruke det med adapter og mister potensiell kompakthet, og kompleksiteten ved DSLR blir erstattet med enklere MILF produksjon så mister Canon noen av sine fortrinn. Det vil de selvsagt ikke.

En mulighet er at Canon velger å surfe på DSLR så lenge som mulig, og håper at MILF aldri tar skikkelig av. Samtidig kan de selvsagt velge å gjøre intens produktutvikling på speilløst selv for å være forberedt på et markedsskifte.

For meg (som hektet Canon-bruker) så er grunnen til å i det hele tatt vurdere noe ala Sony A7 ikke at jeg på død og liv vil ha speilløst, men at Canon later til å ha bremset opp utviklingen av (still-bilde-kvaliteten på) bilde-sensorer relativt konkurentene. Hvis jeg kunne få en "6D" med Sony sensor så hadde mye vært løst. Kompakt DSLR er uansett smått/lett nok i forhold til optikken jeg uansett vil ha i bagen. En MILF med bare ett objektiv (moderat vidvinkel prime med stor aperture) ville rett nok bli endel mer kompakt enn tilsvarende DSLR og funke bra for meg, men da er kanskje kompakt-kamera ala RX1 uansett mer egnet (og jeg regner med at Fuji vil komme med noe spennende der). Jeg forstår det slik at det er vanskeligere å hente ut fordelen med vidvinkel med kort registeravstand som utnytter fraværet av speil for digitale sensorer enn det var for film (jfr innsatsen Leica legger i micro-linser, objektiv-korreksjon etc)

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...