Gå til innhold

Trenger hjelp til å finne ny gaming pc

Anbefalte innlegg

Sant det du får noen, men det billigste (Windforce fra Gigabyte) koster hele 5800 kr hos Advance og 5900 hos komplett, og ingen har det på lager. Så i relaliteten er det eneste 780 Ti du kan få tak i med custom kjøler i dag EVGA sitt, til 6000 hos Proshop, evt 6100 hos Supersmart. Altså er det syk forskjell mellom 780 og 780 Ti hvis man vil ha custom kjøler. 3850,- vs 6000,- :eek:

Jepp. Akkurat det samme som 780 og Titan når de var nye :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå var det aldri snakk om varmeovnene til AMD her da :) Jeg synes det vanskelig kan forsvares å anbefalen en som primært spiller SC2, WoW og Skyrim å kjøpe seg et skjermkort til 6000 kr, når han ikke vil merke noe som helst forskjell ift et til 3850 kr. Til akkurat dette ville han heller ikke merket forskjell hvis han i stedet hadde kjøpt GTX 770 til ca 2600 kr heller, men 780 er litt mer fremtidssikkert.

GTX 780TI /Titan er entuisiastkort på sikletoppen. Det er ikke kort som bør anbefales til den jevne bruker. De er sykt dyre i forhold til ytelsen de leverer, fordi de er det beste kortet per datoen du kjøper det. Det forsvarer ikke 60% ekstra pris for 20% ekstra ytelse, med mindre målet ditt er å ha det beste som kan kjøpes for penger. Det var ikke målet til trådstarter, og da synes jeg det er tullete å gi det som en anbefaling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var det aldri snakk om varmeovnene til AMD her da :) Jeg synes det vanskelig kan forsvares å anbefalen en som primært spiller SC2, WoW og Skyrim å kjøpe seg et skjermkort til 6000 kr, når han ikke vil merke noe som helst forskjell ift et til 3850 kr. Til akkurat dette ville han heller ikke merket forskjell hvis han i stedet hadde kjøpt GTX 770 til ca 2600 kr heller, men 780 er litt mer fremtidssikkert.

GTX 780TI /Titan er entuisiastkort på sikletoppen. Det er ikke kort som bør anbefales til den jevne bruker. De er sykt dyre i forhold til ytelsen de leverer, fordi de er det beste kortet per datoen du kjøper det. Det forsvarer ikke 60% ekstra pris for 20% ekstra ytelse, med mindre målet ditt er å ha det beste som kan kjøpes for penger. Det var ikke målet til trådstarter, og da synes jeg det er tullete å gi det som en anbefaling.

utrolig ærlig svar :) slikt er på sin plass! har enda ikke trykket på bestill knappen enda, men driver voldsomt å tenker mellom 780, 780TI og 770, er det noen som kan gjøre dette litt enklere for meg?

Jeg mener 770 er et bra kort ifra før av slik jeg har forstått og betale 6000 kr for noe jeg antageligvis ikke vil merke kan jo være litt "waste" Hvilke type spill skulle det vært om jeg skulle merket forskjellen? Crysis?

Lenke til kommentar

utrolig ærlig svar :) slikt er på sin plass! har enda ikke trykket på bestill knappen enda, men driver voldsomt å tenker mellom 780, 780TI og 770, er det noen som kan gjøre dette litt enklere for meg?

Jeg mener 770 er et bra kort ifra før av slik jeg har forstått og betale 6000 kr for noe jeg antageligvis ikke vil merke kan jo være litt "waste" Hvilke type spill skulle det vært om jeg skulle merket forskjellen? Crysis?

Her er en solid liste der GTX 780 er testet mot Titan hos Anandtech som viser hva du tjener på å gå fra det ene til det andre. GTX 780 Ti er nok litt bedre enn testene til TITAN, og begge kort har nok blitt bedre siden testen pga drivere, men styrkeforholdet burde være relativt likt. (ikke SC2, WoW og Skyrim :( )

http://www.anandtech.com/bench/product/827?vs=764

Spiller du på digre oppløsninger som 5760x1080 så kan det forsvares å kjøpe 780 Ti (kjører denne oppløsningen selv på ett GTX 770 og Assassins Creed 4, men må kompensere en del på skyggelegging og multisampling ;) )

Om han har en skjerm oppløsning på 1920x1080 @60Hz. Hvilken FPS vil han ligge på i de spillene som er nevnt i første posten? Hvis han f.eks kjøper gtx770? Vet ikke hvilken skjerm TS har, noen andre som vet dette?

Her er link til test av GTX 780, 780 Ti og Titan i WoW, SC2, Skyrim og en haug med andre i masse oppløsninger og snacks!

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_780_Ti/

For SC2:HoTS er det nesten ingen forskjell, fordi det er veldig CPU begrenset

For skyrim: samme fps for 780, 780Ti og Titan (så sikkert cpu begrenset her også)

For WoW Panda, 119 fps med 780, 128 fps med 780Ti

Dette er med 1920x1080 oppløsning og 4xMSAA på alle spillene. For større oppløsninger er forskjellen ca lik ser det ut til, og bortsett fra Skyrim i 5760x1080 (der alle tre kortene havner på 55 fps) ligger fps over 60 på alle tre spillene uansett :)

Ta en god titt på de testene, og bestem deg deretter for hva du velger! :w00t:

Endret av UriasX
Lenke til kommentar

For all del ikke legg vekt på FPS i wow. Ettersom jeg har bemerket meg så er spillet solid håpløst når det kommer til å kunne kjøres ultra glatt.

Dette er vel et resultat av et gammelt spill der de konstant legger på mer og mer effekter. For min del med mitt oppsett ligger jeg på rundt 40-50 fps under normal gaming, under raid osv kan jeg fort duppe ned til 10 fps, da bossen stort sett er en stor glinsende lyspære pga alle lyseffektene som er lagt til.

Lenke til kommentar

Her er en solid liste der GTX 780 er testet mot Titan hos Anandtech som viser hva du tjener på å gå fra det ene til det andre. GTX 780 Ti er nok litt bedre enn testene til TITAN, og begge kort har nok blitt bedre siden testen pga drivere, men styrkeforholdet burde være relativt likt. (ikke SC2, WoW og Skyrim :( )

http://www.anandtech.com/bench/product/827?vs=764

Spiller du på digre oppløsninger som 5760x1080 så kan det forsvares å kjøpe 780 Ti (kjører denne oppløsningen selv på ett GTX 770 og Assassins Creed 4, men må kompensere en del på skyggelegging og multisampling ;) )

Her er link til test av GTX 780, 780 Ti og Titan i WoW, SC2, Skyrim og en haug med andre i masse oppløsninger og snacks!

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_780_Ti/

For SC2:HoTS er det nesten ingen forskjell, fordi det er veldig CPU begrenset

For skyrim: samme fps for 780, 780Ti og Titan (så sikkert cpu begrenset her også)

For WoW Panda, 119 fps med 780, 128 fps med 780Ti

Dette er med 1920x1080 oppløsning og 4xMSAA på alle spillene. For større oppløsninger er forskjellen ca lik ser det ut til, og bortsett fra Skyrim i 5760x1080 (der alle tre kortene havner på 55 fps) ligger fps over 60 på alle tre spillene uansett :)

Ta en god titt på de testene, og bestem deg deretter for hva du velger! :w00t:

Tusen hjertelig takk!

Dette gjorde det hele litt mer åpenlyst for meg :)

Jeg ser at 780TI helt klart har en edge, men litt usikker på om det det er vært den stive prisen, må nesten regne litt på det, men ser at 780 holder fint følge med den på flere av spillene bortsett ifra FPS spillene, noe jeg stort sett ikke er så mye involvert i.

Lenke til kommentar

Unødvendig å komme med store og fete bokstaver her. Det jeg skulle frem til er at når en anbefaler ett skjermkort så er det vel greit å vite hvilken skjerm den som skal spille bruker? Skjønner ikke hvordan det går an å anbefale noe uten å vite noe som helst om dette i det hele tatt. Bortkastet å kjøpe seg 780 kort hvis en ikke får utnyttet det, og 770 hadde gjort det like så greit.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Både og igrunn, jeg er ikke super dreven på å bygge, men jeg har også ikke alt for mye tid til det.

Jeg har absolutt ingen planer om å bygge så blir nok komplett for eksempel, jeg synes oppsettet jeg i fill i stad var rimelig greit, om du har noen flere innspill så gjør jo det slett ikke noe å komme med, grunnen til at jeg lagde denne tråden var jo igrunn også fordi jeg ville være "better safe then sorry" og sitte igjen med noe annet en hva jeg håpet på.

Så langt må jeg si at dere har vært veldig hjelpsomme! :D

man setter sammen en pc på under 1time;-) hva slags skjerm har du, det er mere enn litt relevant Endret av ArlionMajere
Lenke til kommentar

Dette likte jeg svært godt, hva med vannkjøling? er vel kanskje ikke noe grunn å bruke det?

har hørt mye positivt om det kabinettet angående støy nivå :)

Hei. Skal du ha det virkelig stille så må du vannkjøle skjermkortet også OG ha stillegående vifter. Skjermkortet er som regel det som bråker mest uansett om det har en fantastisk vifte ellet tre. Men det koster et par tusen for cpu og gpu blokk. Radiator. Nipler. Pumpe. Jeg vannkjøler pga av støy og kan skrive under på at det er STOR forskjell.

Lenke til kommentar

Dette likte jeg svært godt, hva med vannkjøling? er vel kanskje ikke noe grunn å bruke det?

har hørt mye positivt om det kabinettet angående støy nivå :)

Hei. Skal du ha det virkelig stille så må du vannkjøle skjermkortet også OG ha stillegående vifter. Skjermkortet er som regel det som bråker mest uansett om det har en fantastisk vifte ellet tre. Men det koster et par tusen for cpu og gpu blokk. Radiator. Nipler. Pumpe. Jeg vannkjøler pga av støy og kan skrive under på at det er STOR forskjell.

Lenke til kommentar

Heisann!

Husker ikke hva slags skjerm jeg har sånn på ståstedet, er ikke hjemme seff.. men kjører 1920x1080 oppløsning

Hvis du ikke husker hvilken skjerm du har går jeg ut i fra at dette er en 60Hz, men det er ikke 100% sikkert. Men la oss si at det er 60Hz, hjelper det lite at det yter 120 FPS vs 80 FPS. Ta en titt på min. FPS og se hva du kan forvente der, i de spillene som er i din interesse og sjanger, alt over 60 er unødvendig med skjermen du har. Er ikke slik at det plutselig blir gitt ut ett spill i morgen som er utrolig mye mer krevende enn dagens spill.

Lenke til kommentar

Heisann!

Husker ikke hva slags skjerm jeg har sånn på ståstedet, er ikke hjemme seff.. men kjører 1920x1080 oppløsning

Hvis du ikke husker hvilken skjerm du har går jeg ut i fra at dette er en 60Hz, men det er ikke 100% sikkert. Men la oss si at det er 60Hz, hjelper det lite at det yter 120 FPS vs 80 FPS. Ta en titt på min. FPS og se hva du kan forvente der, i de spillene som er i din interesse og sjanger, alt over 60 er unødvendig med skjermen du har. Er ikke slik at det plutselig blir gitt ut ett spill i morgen som er utrolig mye mer krevende enn dagens spill.

Som otl sier, det er ingen poeng å har flere fps en hva skjermen viser. Et annet spm, har du tenkt å øke oppløsningen senere eller er du som meg og nøyer deg med 1080p?

Lenke til kommentar

Som otl sier, det er ingen poeng å har flere fps en hva skjermen viser. Et annet spm, har du tenkt å øke oppløsningen senere eller er du som meg og nøyer deg med 1080p?

Jeg vil nok øke oppløsningen senere men det blir ikke akkurat nå.

Lenke til kommentar

Unødvendig å komme med store og fete bokstaver her. Det jeg skulle frem til er at når en anbefaler ett skjermkort så er det vel greit å vite hvilken skjerm den som skal spille bruker? Skjønner ikke hvordan det går an å anbefale noe uten å vite noe som helst om dette i det hele tatt. Bortkastet å kjøpe seg 780 kort hvis en ikke får utnyttet det, og 770 hadde gjort det like så greit.

Poenget var egentlig bare at det var en edit. Fant først ikke en test som passet, men så snublet jeg over den der og følte at den passet så flott for trådstarter at det fortjente litt ekstra formatering ;)

770 var min første anbefaling også (har akkurat kjøpt det selv), men når trådstarter ønsker å beholde maskinen i 3-4 år og vi ikke vet hva han kan finne på å spille seinere så er 780 mer safe. Med et såpass høt budsjett har han også råd til dette men det er som sagt en vurderingssak. For SC2, WoW og Skyrim på 1920x1080 holder 770 fint :)

Lenke til kommentar

Poenget var egentlig bare at det var en edit. Fant først ikke en test som passet, men så snublet jeg over den der og følte at den passet så flott for trådstarter at det fortjente litt ekstra formatering ;)

770 var min første anbefaling også (har akkurat kjøpt det selv), men når trådstarter ønsker å beholde maskinen i 3-4 år og vi ikke vet hva han kan finne på å spille seinere så er 780 mer safe. Med et såpass høt budsjett har han også råd til dette men det er som sagt en vurderingssak. For SC2, WoW og Skyrim på 1920x1080 holder 770 fint :)

Nå tar det ikke lang tid å bytte ut ett skjermkort. Lønner seg heller å kjøpe nytt når en trenger det å selge det "gamle". Kjøpe skjermkort for 4 år av slengen er litt i drøyeste laget, men det er jo selvfølgelig opp til alle og enhver, men ikke noe jeg ville anbefalt :) Begge skjermkortene er gode, selvfølgelig er 780 ett bedre kort, ingen tvil om det. Syns det er greit å ha skjerm til det også. Var det jeg som måtte velge ville jeg tatt 770 og hatt 2000kr til innkjøp av skjerm, kost meg med høyere fps, solgt 770 kortet senere (når det eventuelt har kommet nye på markedet), og da smelt på stortromma. I stedet for å sitte med ett "ubrukelig" 780 kort, regner med du skjønner hva jeg mener her :)

Da var udyret bestilt, tusen takk for all hjelp jeg har fått :D det har vært til massiv hjelp!

Kjenner alltid at man angrer når man drar kortet for slike beløp men sånn vil det alltid være :p

Igjen, tusen takk for all hjelp.

Gratulerer med kort-bruken :) Regner med du blir fornøyd når pc'n ankommer :)

Er da stor oppgradering i forhold til det du har brukt til nå.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...