Jibb Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Jeg går på AAP og skal flytte. Dette er noe saksbehandler har vært kjent med en god stund. Nå er jeg under et tiltak her jeg bor. Når jeg sier til saksbehandler at jeg kommer til å flytte før jul, sier vedkommende at det vil være brudd på aktivitetsplanen og at de da vil sende saken til opphør. Det jeg har forstått tidligere er at det skal være uproblematisk å flytte, vedtaket følger deg og blir overført til nytt NAV-kontor. Hva slags hjemmel har de for dette? Har prøvd å lete på Lovdata og NAVs nettsider, men finner ikke noe svar. Dette ville jo i praksis sette en stopper for alle på AAP som flytter og slik er det jo ikke. På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Det følger av folketrygdloven § 11-8 at for å motta arbeidsavklaringspenger må man gjennomføre avtalt aktivitet. Brudd på aktivitetsplanen innebærer at man ikke lenger fyller vilkårene for arbeidsavklaringspenger. Langvarig forvaltningspraksis i NAV (og tidligere Aetat/trygdeetaten) går imidlertid ut på at man skal ivareta den grunnleggende menneskeretten det er å selv kunne velge sitt bosted innenfor statens grenser (slik den er kommet til uttrykk bl.a. i den europeiske menneskerettskonvensjons fjerde protokoll artikkel 2). Her ligger det trolig noe mer bak. Enten har du en svært fersk saksbehandler, ellers har saksbehandler en grunn ut over det at du flytter (hyppig flytting slik at man aldri får noen effekt av iverksatte tiltak, f.eks.) for å vurdere avslag på videre arbeidsavklaringspenger som konsekvens av flytting. 2 Lenke til kommentar
Jibb Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Jeg har bodd samme sted siden AAP ble innvilget, så det er ihvertfall ikke grunnen. Saksbehandler er ikke fersk, men det er ikke første gang vedkommende har kommet med noe som fremstår som merkelig. Kan det ha betydning at man er i en avsluttende fase av AAP? Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Medfører flyttingen at du må avbryte kurs/aktiviteter som er en del av din avtale med NAV? Lenke til kommentar
Jibb Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Medfører flyttingen at du må avbryte kurs/aktiviteter som er en del av din avtale med NAV? Ja, det vil det jo, men slik er for alle på AAP som flytter. Alle skal ha en aktivitetsplan og de aller fleste vil ikke kunne fortsette med det samme hvis de flytter til en ny kommune. Jeg har jo forstått at det er en slik praksis på området som krikkert beskriver, spørsmålet er i hvilken grad og på hvilket grunnlag NAV kan avvike fra dette. Lenke til kommentar
Geir44 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Du er ikke en sånn trygdesnylter? Uansett, så bør man vel kunne flytte. Om det ikke er for ofte. Lenke til kommentar
Jibb Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Du er ikke en sånn trygdesnylter? Uansett, så bør man vel kunne flytte. Om det ikke er for ofte. Nei, langt i fra. Som sagt, dette er første og antagelig eneste gang jeg flytter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå