Lyngaas Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Hei, Har for tiden merket at NGT routeren vår (x5668b) mister ytelse når den har stått på i ca en dag. Dette fører til at den må restartes. Det virker også som om den er en slags flaskehals på nettet Jeg har fra før av relativt dårlig nett(6mbit ned) og det gjør at jeg er avhengig av all styrken jeg kan få. Hvordan er det å bytte ut en av disse? Ønsker all tips og triks jeg kan få her altså -Lyngaas Endret 6. desember 2013 av Lyngaas Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Du kan få tilsendt en ny en om den er gammel. Fikk nettopp byttet min da den rett og slett sluttet å fungere og motta internet signal Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Jeg har samme modem (antar du mener Inteno x5668b), som jeg kjører i bridge, og har ingen problemer med at den taper seg i hastighet, og har aldri trengt å restarte den manuelt pga. krasj eller stabilitet. For å finne ut om det er firmwaren i ruteren som går i sirup, eller et problem med selve linjen, kan jeg anbefale å logge på ruteren fra http://10.0.0.1/ Brukernavn / passord er: user / user eventuelt admin / VebBfB1963 I menyen til venstre, trykker du Device Info, deretter "Statistics", og til slutt på "ADSL". Noter verdiene som står på SNR margin, Attainable Rate og Rate, (post dem gjerne her) og se om disse har endret seg når du merker at nettet mister ytelse. Om det er noe som endrer seg mye her, er det tegn på at det er selve linjen som taper seg, og isåfall vil det ikke hjelpe å sette det i bridge, fordi modemet ikke er flaskehalsen. Dersom verdiene derimot står på det samme, kan du vurdere å skaffe en egen ruter, og sette modemet i bridge. Gi isåfall en lyd, så kan jeg komme nærmere inn på hvordan man gjør det. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Det kan godt være routermodemet ditt som blir overbelastet. Hvis du f.eks bruker bittorrent med mange forbindelser, så er det nok til å få mange routere til å få problemer. Det er noen routermodem som har dårlige timingparametre, og disse kan stoppe helt opp og krasje. I såfall vil trolig bridge mode (funker som modem) med egen router bak være løsningen. Lenke til kommentar
Lyngaas Skrevet 7. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2013 For øyeblikket så er statistikken slikt: SNR Margin (dB): 9.0 9.6 Attainable Rate (Kbps): 9084 883 Rate (Kbps): 7877 860 Dette er slikt den skal være til normalt antar jeg. Skal så ta en kikk når nettet er tregt. To be continued! Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Jeg hadde selv problemed med min gamle med 40/20 linje. Problemet mitt var at den profilen som var valgt var alt for kravstor og tok knekken på modemet. Når de valgte en profil med lavere hastighet var problemet løst, men modembytte måtte til da den begynte å jukse med internet tilgangen. Lenke til kommentar
Lyngaas Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Nå er nettet tregt igjen, nede igjen til slikt: SNR Margin (dB): 8.4 9.7 Attainable Rate (Kbps): 8908 890 Rate (Kbps): 7877 860 Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Ut fra det der ser det ut som det ikke er noe galt med tilkoblingen ihvertfall. Om du har en annen ruter, kan det jo være verdt å forsøke å sette modemet i bridge, og sette opp ruteren bak til å ta seg av NAT. Lenke til kommentar
Lyngaas Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 Noen som har en god guide på hvordan å sette opp x5668 i bridge mot en Dlink-Dir855? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Sjekk om dette fungerer: http://freak.no/forum/showthread.php?t=141770 Får du satt routermodem i bridge, så er det bare å sette internettporten/WAN på routeren opp med PPPoE bruker & passord. Lenke til kommentar
Sakiko Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Du kan jo også ta og ringe til NGT når problemene er der slik at de kan se på det sammen med deg. Men ja det er viktig at hastigheten er treg når du ringer da det nytter lite og feilsøke når de ikke kan se noe problemer. Har du for eksempel prøvd med flere maskiner og flere eth kabler? Er hastigheten fortsatt lav med med en annen maskin? Det bør heller ikke være noe problem å få byttet ruteren for å teste om det er denne som er problemet, om ruteren er relativt ny så er det litt vanskeligere og få byttet den om konsulenten er enig at det er denne som er problemet. Da kan du jo bare trekke ut strømmen og si at den er helt død og at det for eksempel skjedde i sammenheng med et strøm brudd. Lenke til kommentar
Lyngaas Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 Har snakket med dem og de har sendt ut en av den nye typen de begynte å levere nå i høst. Da er den ihvertfall ny, får håpe den ikke er noe dårligere enn den jeg har nå. Lenke til kommentar
eXtreMMe Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Hvilken får du? DG150 eller DG301? Dersom det er DG150 så er det mye det samme som på x5668b, det vil muligens ta litt lenger tid mellom restartingen bare. Anbefaler i grunn at du kjører intenoen i bridge med en ruter som er litt sterkere, som i bunn og grunn vil si hva som helst annet. Dersom det er DG301 du får så burde problemene bli borte da den er en langt sterkere modell. Lenke til kommentar
Lyngaas Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 Hvilken får du? DG150 eller DG301? Dersom det er DG150 så er det mye det samme som på x5668b, det vil muligens ta litt lenger tid mellom restartingen bare. Anbefaler i grunn at du kjører intenoen i bridge med en ruter som er litt sterkere, som i bunn og grunn vil si hva som helst annet. Dersom det er DG301 du får så burde problemene bli borte da den er en langt sterkere modell. Har ikke fått vite hva det er jeg får tilsendt. Men om jeg kjenner dem rett så blir det vel den svakere modellen. Dersom problemene ikke bedrer seg så får jeg bare foreslå at de sender en DG301 Lenke til kommentar
Lyngaas Skrevet 20. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2013 Fikk tilsendt en DG150 og den ble fort fjernet igjen... Nettet "faller" ut uten å egentlig forsvinne omtrent hvert 5 minutt... NGT skuffer igjen som vanlig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå