Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Riktig vask av bilen!


glennm95

Anbefalte innlegg

Før jeg skriver noenting som helst, så må jeg påpeke 1 liten ting, hvis du elsker å bruke svamp og pusseskinn, og hvis du ikke ønsker å benytte noe annet, så lukk tråden.
Til de andre, så er dere hjertelig velkommen til å lese, lære, og kommentere i negativ, og positiv grad. Glad
___________________________________________________________ __________________________
Riktig vask av bilen er veldig, veldig viktig, her snakker vi kanskje om det nest dyreste du eier og har, å ikke ta vare på denne gjenstanden er ikke det mest optimale du kan gjøre.
Grunnen til at jeg sir at svamp og pusseskinn skal kastes, er fordi dette riper bilen, uansett hva du sier, dette riper.
Svamp:
Hvis du ser på svamp som det ultimate vaskeproduktet, så er det ikke det.
Når du vasker bilen (uansett hvor ren den er) så vil det alltids være rusk, småstein, og skitt på den, selv etter høytrykksspyling.
I det du drar svampen over panelene, så vil disse havne i det ytterste laget på svampen, og i det du drar over neste panel, vil skiten sitte i svampen.
Og da går det som det går, det vil få seg en rundtur rundt på lakken, og skape såkalte swirls, og i værste fall, er skitten i svampen så stor at denne lager dypere riper. Det siste er en sjeldenhet, men er fullt mulig å få til.
Her er et bilde av lakkswirls/vaskerose, for de som ikke vet hvordan de ser ut:

2VolvoHorrificSwirls.jpg

Her er et nærbilde av en svamp med stein i, og du må tenke deg selv at det ikke er noe å få over klarlakken din.
I tillegg vil ikke en svamp løfte skitten opp fra lakken, men å dra det med seg rundt, noe de fleste ikke ønsker.
Pusseskinn:
Eneste fordelen med pusseskinn er at denne absorberer vannet greit, men ikke stort mer enn det.
Det som også er litt av problemet med dette,er at denne har en tett konsistens, og små skitt (som av og til kan dukke opp på lakken etter vask) vil sitte seg fast i denne, og blir dratt over lakken.
Så, over til bilvasken Glad
Før man gjør noen ting som helst, så er det et par ting som er viktig å ha for å kunne gjennomføre en god vask, dette er:
- Vaskehanske
- Bøtte
- Vann
- Tørkehåndkle av mikrofiber
- En god såpe beregnet for bil.
- Og hvis bilen er veldig skitten, en god avfetting.
Hvorfor vaskehanske og mikrofiberhåndklær?
Fordi disse suger til seg skitten inn i mikrofibrene, er enklere å bruke, og billigere (dog ikke i innkjøp, men begge disse tingene kan vaskes flere ganger, i motsetting til svamper).
Hvis du ønsker å gjennomføre en bilpleieverdig bilvask, så må du også ha:
- 2 bøtter med gritguard
- Høyttrykkspyler
- Skumkanon
Det aller første man gjør, er å avfette bilen godt, dette fjerner en del nupper i lakken, og fukter skitten fra lakken. Her anbefaler jeg Mac sin Prickbort, selges hos www.godkjemi.no,www.blankbil.no og på de aller fleste statoilstasjoner.
Dette fordi den er sterk, fjerner mye nupper, og fordi den er en av markedets beste avfettinger. La denne virke på lakken i 5-6 minutter.
Etter denne har virket, og hvis du har skumkanon (finnes både til høytrykksspylere, og vannslange), dette fordi denne løfter all skitten som er på lakken før man går over lakken med mekanisk berøring.
Skumkanoner koster fra 600-1000,- avhengig av type, og kan kjøpes fra www.scandicshine.no eller www.shinearama.co.uk, og det beste av alt, det ser ganske kult ut også:
Hvis du ikke har skumkanon, så kan du spyle avfettingen med vannslange eller HT, dette vil ikke fjerne like mye skitt som skumkanon, men fremdeles en grei løsning.
Husk å spyl overalt, da både i hjulbuer, felger, plastlister, o.l.
Etter dette steget kommer vaskeprosessen, hvis du har 2 bøtter, bruk disse. 1 til såpevann, og 1 til rent vann.
Så tenker du "Hvorfor?", jo, grunnen er når du skal fjerne skitten i vaskehansken i det rene vannet, før man igjen tar en ny runde med såpe. Bruker du kun 1 bøtte, vil alt skitt ligge i såpebøtten, og kanskje havne på bilens paneler på nytt igjen.
Hvis du også er mer entusiast, så anbefaler jeg gritguard.
Disse ligger nederst i bøttene du bruker, disse gjør at den skitten som faller på bunnen, ikke blir virvlet opp i det du dypper hansken i vannet, og igjen, havner på hansken, som igjen havner på bilen.

GritGuardBlk1.jpg

Disse kan kjøpes på de fleste bilpleie webshoppene rundt om.
Av såper så finnes det veldig mange typer, det som er viktig å tenke på er at såpen gir god glid, og er kostnadsbesparende. At de fleste såper lukter ekstremt godt, er bare en bonus.
Mine favorittsåper er:
- Meguirs NXT shampo, denne kan være litt sterk mot voks og sealer, og kan dermed få ned levetiden på beskyttelsen. Veldig bra til vask før polering, ikke fullt så god til vedlikeholdsvask. Kan kjøpes hos bilrekvisitabutikker, www.godkjemi.no og mange flere.
- Poorboy's Super Slick & Suds Car Wash. Denne er PH nøytral, og fjerner ikke sealere og voks. 1 liter såpe koster 195,- hos www.blankbil.no, noe som vil si med oppgitte blandingsforhold får du 400 liter ferdigblandet såpevann. Vanvittig god glid, også lukter denne ubeskrivelig godt, nesten litt fersken.Osteaktig
- Chemical guys citruswash+gloss. Denne er også en stor favoritt, lukter sitron, og koster 155,- for en halvliter. 14ml gir 6 liter såpevann. God glid, og den gir mye skum. Kan kjøpes hos www.scandicshine.no
Så over til vaskehansker/washmitt:
Det finnes flere forskjellige typer, både chenille, microfiber, ull, og skum.
Mange utallige merker, og typer, så her man må rett og slett prøve seg fram til hvilken man liker best. De fleste hansker holder mye vann, og er flere ganger bedre enn svamp.
Personlig er jeg glad i i disse ullmittene http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=EUR-FH1135-X3 og denne chenillemittenhttp://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=5&products_id=81.
Hvis du derimot er skeptisk til netthandel, og ønsker å kjøpe i butikk, så har de fleste Bilrekvisita-butikkene Meguiars sine vaskehansker, da koste de rundt 200,- +/-.
Ullmitt:

lamb%20wool%20mitt.jpg
Skummitt/Shmitt:
DSC00748_Small_.JPG
Mikrofibermitt og Chenillemitter ser helt like ut:
MIC_493-2.jpg

Nå som du har alt utstyret klart, så er det å gyve løs på bilen, husk, et panel om gangen (gjerne mindre) før du dypper hansken i bøttene.
Om du vasker opp og ned, eller i ring spiller ingen rolle, da skitten uansett samler seg i hansken.
Hvis det er sol ute som gjør lakken varm, så er det viktig å spyle av hver panel med litt vann etter vasken.
Såpe som tørker på lakken lager ofte skjolder, og ser aldri bra ut.
Tørk:
Å tørke bilen etter vask er viktig, både for at støv ikke skal feste seg, og for at det ikke skal bli skjolder i lakken.
Ved tørk anbefaler jeg et Microfiber håndkle, såkalt waffleweave, grunnet formen på stoffet i disse:

waffleWeave.jpg

Med et godt tørkehåndkle, så suger disse til seg masse vann som ligger på lakken, og du slipper som regel å kjøre med en "halvtørr" bil.
Det som også er med et tørkehåndkle av mikrofiber, er at disse kan vaskes utallige ganger uten at kvaliteten synker, så er de rene til neste gang du skal tørke bilen etter en vask. Husk å tørk av av kriker og kroker, vinduer, grill, lykter, og glass.
Hvis du er en webshopper, så kan jeg trygd anbefale blankbil sin "Guzzler HD" http://www.blankbil.no/ds_product_info.php?cPath=22_86&products_id=196 og Scandicshine sin "Miracle dryer" http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=17.
Disse absorberer det meste av vann, og trenges nesten ikke vries. I tillegg er disse store, og veldig enkle å bruke.
Er du derimot skeptisk til netthandel, så finnes Meguirs sin watermagnet på diverse bilrekvisitabutikker, dog ikke det aller beste tørkealternativet, men er fremdeles veldig mye bedre enn pusseskinn.
Suger ikke til seg like mye vann som ovennevnte alternativ.
_______________________________________________
Følte dette ble rimelig langt, og setter pris på alle som leser gjennom dette innlegget. Håper svamp og pusseskinngjengen følger disse rådene, for å holde mest mulig på bilens lakk.
Skrivefeil, innspill, positivt og negative kommentarer er velkomne Glad
MVH
Hans Einan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...