Gå til innhold

Returnere verdi hvor dato er ukenr?

ninaelise

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage et skjema med oversikt over produksjon i kraftverk time for time i løpet av et år.

I tillegg ønsker jeg et ark hvor jeg kan hente samlet produksjon for flere verk for gitt ukenr.

Det jeg i bunn og grunn trenger hjelp til er hvordan jeg returnerer verdier for Time1, Time2 osv når dato er lik ukedag i uke nr X.

Vet ikke helt hvor jeg kan lese meg fram til en slik løsning? Er det noen her som har kunnskaper om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usikker på om jeg skjønner spørsmålet helt.

Men la oss si at vi er i norskspråklig Excel :) og at du ønsker returnert en dato ved å sette inn årstall, ukenummer og dagnummer.

Først: USA og Europa har forskjellige system for ukenummer. Vi bruker ISO der uken starter på mandag og uke 1 er årets første med 4 eller fler dager. Herfra snakker vi ISO.

Med årstall i A1, ukenummer i B1 og dagnummer (1 for mandag ... 7 for søndag) i C1 får du datoen slik:

=DATO(A1;1;-2)-UKEDAG(DATO(A1;1;3))+B1*7+(C1-1)

En time er 1/24, så klokken 05:00 denne datoen blir da

=DATO(A1;1;-2)-UKEDAG(DATO(A1;1;3))+B1*7+(C1-1)+5/24

HTH. Beste hilsen Harald

Endret av Harald Staff
Lenke til kommentar

Usikker på om jeg skjønner spørsmålet helt.

Men la oss si at vi er i norskspråklig Excel :) og at du ønsker returnert en dato ved å sette inn årstall, ukenummer og dagnummer.

Først: USA og Europa har forskjellige system for ukenummer. Vi bruker ISO der uken starter på mandag og uke 1 er årets første med 4 eller fler dager. Herfra snakker vi ISO.

Med årstall i A1, ukenummer i B1 og dagnummer (1 for mandag ... 7 for søndag) i C1 får du datoen slik:

=DATO(A1;1;-2)-UKEDAG(DATO(A1;1;3))+B1*7+(C1-1)

En time er 1/24, så klokken 05:00 denne datoen blir da

=DATO(A1;1;-2)-UKEDAG(DATO(A1;1;3))+B1*7+(C1-1)+5/24

HTH. Beste hilsen Harald

Ser spørsmålet mitt ikke er helt tydelig. Jeg legger ved en fil som er mulig å se på for å kanskje skjønne spørsmålet mitt bedre.

I ark1 skriver jeg opp effekt time for time, dag for dag i et helt år.

I ark2 ønsker jeg ved å skrive ønsket uke å få opp verdier time for time for den aktuelle uken.

Akkurat nå pønsker jeg på en løsning ved å lage et hjelpeark som inneholder datoer for et år, men også der plages jeg.

Takk for at du tar deg tid til å hjelpe :)

effekt.xlsx

Endret av ninaelise
Lenke til kommentar

Ser spørsmålet mitt ikke er helt tydelig. Jeg legger ved en fil som er mulig å se på for å kanskje skjønne spørsmålet mitt bedre.

I ark1 skriver jeg opp effekt time for time, dag for dag i et helt år.

I ark2 ønsker jeg ved å skrive ønsket uke å få opp verdier time for time for den aktuelle uken.

Akkurat nå pønsker jeg på en løsning ved å lage et hjelpeark som inneholder datoer for et år, men også der plages jeg.

Takk for at du tar deg tid til å hjelpe :)

Ok skjønner.

Hvis du står fritt til oppsettet, vil det forenkle enormt å jobbe med hele uker. 1.1.2013 er en tirsdag. Er det mulig for deg å alltid starte Ark1 med mandag uke 1 så løser vi dette.

Beklager sent svar. Har vært syk noen dager.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...