Gå til innhold

Plasma vs lcd


Anbefalte innlegg

Har merket meg i flere innlegg der folk ber om kjøpshjelp så understreker mange at plasma er uaktuelt.

 

Jeg lurer litt på hvorfor egentlig?

 

Jeg må jo ærlig innrømme at jeg har motsatt holdning. I de prisklassene som folk flest kjøper i kunne jeg ikke tenkt meg å kjøpe lcd/led. Bildekvalitet og sortnivå er rett og slett for dårlig.

 

Så hva er det folk har i mot plasma egentlig?

Eneste argumentet jeg kan skjønne er dersom TVen er plassert en plass med mye lys. Det er plasmaens svakeste punkt.

 

Kjør debatt :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TV-er er dyre. Når folk går til anskaffelse av dem, er det som regel etter en god del research.

Hvis plasmaene ikke selger like godt er det fordi de faller kort.

Men det er jo det jeg lurer på, på hvilken måte kommer de kort?

Mye av reaserchen tipper jeg går via forumer som dette, der noen snakker om innbrenning, noe som sikkert virker avskrekkende på mange.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bare for å være pirkete...det finnes ikke noe som heter LED TV. Det er fortsatt LCD men det er LED dioder som hjelper til med å lyse opp og holde panelet mørkt.

 

Grunnen til at LCD er mer populært er pga LCD er mye tynnere og har ofte et design som appellerer til den store massen. Og det at dem er veldig lys sterke gjør at når dem henger i en butikk med flom belysning i lokalet så stikker dem seg veldig ut i forhold til en plasma som ser grå og trist ut i forhold.

 

Samt at en plasma uansett prisklasse har til en viss grad inn brenning. Men dette er noe som tv produsentene har klart å nesten helt eliminere idag. Og når det forekommer så blir en kvitt det veldig fort.

 

Men jeg ville nok aldri anbefale en barnefamilie å kjøpe et plasma tv.

 

Plasma tv er for dem som vil ha det beste til film/serie opplevelser og som har satt seg inn i hva et plasma tv er for noe og hva fordeler og ulemper er. Men nå idag så er LCD tver blitt veldig bra og selv om dem er fortsatt rimelig oversaturerte og med en lys styrke du blir sveise blind av i en dempet stue. Så begynner det å bli bra.

 

Men å bruke 3-5 tusen på å få noen til å kalibrere tv om en har kjøpt noe bra er aldri dumt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

  • Markedsføring, LCD (LED) er billigere å produsere, mer penger å tjene. (Det er ikke vanskelig for en butikk og stille inn en TV'er slik at den de tjener mest på også vil selge best).

  • Innbrenning har nok også vært en greie for mange, uten at de vet noenting om den faren på moderne TV'er.

Spilling var bedre på LCD ei stund, både på grunn av oppdateringshastighet og innbrenningsfare. Det henger litt igjen enda (folk tror de må ha LCD når de skal benytte spillkonsoll).

Utseende har merkelig nok en del å si for mange og plasma var lenge ganske mye dypere enn LCD, dermed også mindre ...æh.. "elegante". Det var liksom om å gjøre å få det så flatt som mulig av en eller annen grunn.

LED er et ferskere uttrykk enn plasma, mange tror nok at plasma er noe gammeldagse greier.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Har hatt en 60" samsung plasma i drøyt ett og ett halvt år nå, og har ingen problemer what so ever. Tv'n er koblet opp med pc som står på dagen lang, og det går da mye i surfing på nett og litt film/serie. Innbrenning har aldri vært et tema engang, så ser ingen grunn til og styre unna plasma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...