Gå til innhold

Fjerning eller forkorting av sperrefrist (Klasse B.)

bla01r

Anbefalte innlegg

Hei.

For litt over et år siden var jeg ut på kjøre (bokstavelig talt)

Foreldrene mine var borte for helgen og jeg var hjemme alene med bil,

og selvfølgelig ble jeg fristet.

Jeg kjørte hele helga for å tjene opp litt penger, men endte jo opp med å bli stoppet den siste dagen.

Jeg ble stoppet 100 meter unna hjemme mitt, parkert.

(De sto sikkert å ventet til jeg begynte å kjøre for å kunne ta meg)

Jeg fikk en utsettelse (sperrefrist) på 6 måneder, og bot på 3500 kroner.

Egentlig en ganske mild straff, med tanke på at jeg var under 18 år.

Men jeg lurte på om det er mulig og kunne søke bort dette?

Jeg sliter veldig med å finne jobb for tiden, og NAV hjelper jo ikke så veldig mye.. Prøver også å finne en motivasjon for skole.

Grunnen til at jeg vil søke om dette, er fordi vi har en bedrift innenfor familie som driver med bud (klasse b.)

Hvis dette er mulig, burde jeg forklare det, eller burde jeg pynte opp søknaden med noe annet?

Forslag, svar, anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved "særlige forhold" kan politiet i medhold av vegtrafikkloven § 40 forkorte en tapsperiode eller en sperrefrist. I forarbeidene viser departementet til at meningen er å dekke nye forhold som ikke kunne tas i betraktning på tidspunktet sperrefristen ble ilagt.

De forholdene du har beskrevet er ikke "nye forhold" i denne sammenheng. At tap av førerkort ville innebære yrkesbegrensninger var et forhold du måtte ha vært klar over tidligere. Politidirektoratet praktiserer også bestemmelsen slik at det fortsatt skal være en følbar sanksjon, og å redusere en seks måneders sperrefrist vil ta en stor del av tennene ut av sanksjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...