Gå til innhold

Kabinettsvifte 3pin, hovedkort 4 pin

jeIIy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, er helt ny på dette med pc bygging. har et lite problem..

Kabinettsvifta har en 3pins ledning, mens hovedkortet bare har 4pins til vifte. hva gjør jeg med dette? setter jeg bare 3pinnen inn i 4pin?

Ja, det kan du trygt gjøre. Forskjellen er om du kan styre viften eller ikke. 3-pins vifter har fast spenning slik at de kjører på fullt hele tiden. De har ofte med en motstand du kan bruke i mellom viften og kontakten for å regulere hastigheten på viften på den måten. Så kort fortalt, 3-pins betyr at du kan overvåke viften (hastighet) mens 4-pins betyr at du kan overvåke og styre viften.

http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/cs-012074.htm

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kobla det riktig, men hadde ikke satt inn ekstra 12volts kabelen.

Vet ikke om jeg skal poste det her, men når jeg starter pc'en får jeg ikke noe på skjermen. har prøvd å koble av harddisk, men det fungerer fortsatt ikke. hovedkortet gir signal til skjermen, men det kommer ikke noe bilde.

Lenke til kommentar

Kommer du inn i BIOS? Har du dedikert skjermkort koblet til?

kommer ikke inn i bios, skjermen er bare svart og dedikert skjermkort? har gtx 760 plugga inn to 6+2 pins inn i skjermkortet, den trengte en 6 pins og en 8 pins

Endret av jeIIy
Lenke til kommentar

Forskjellen er om du kan styre viften eller ikke. 3-pins vifter har fast spenning slik at de kjører på fullt hele tiden.

Det er ikke riktig. 3-pins kan også reguleres.

Forskjellen er at på 3-pins sitter eventuell PWM effektregulator i hovedkortet. På 4-pins sitter effektregulatoren i viften, hovedkortet gir da fast 12V og et PWM styresignal.

Noen hovedkort har en innstilling i BIOS for å velge om man bruker 3-pin eller 4-pin vifte, da kan begge typer reguleres.

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig. 3-pins kan også reguleres.

Forskjellen er at på 3-pins sitter eventuell PWM effektregulator i hovedkortet. På 4-pins sitter effektregulatoren i viften, hovedkortet gir da fast 12V og et PWM styresignal.

Noen hovedkort har en innstilling i BIOS for å velge om man bruker 3-pin eller 4-pin vifte, da kan begge typer reguleres.

Du har selvfølgelig rett, gikk nok litt fort i svingene her :p Sitter tross alt på ett system med 12 vifter der over halvparten er 3-pins og som styres av hovedkort. Tror jeg hadde en aldri så liten (stor) brainfart der ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...