Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

SI opp leilighet

Dapp47

Anbefalte innlegg

Hei.

Flyttet i November inn i en ny hybel/leilighet. Her har jeg betalt inn 2 av 3 mnder av depositumet og skal betale inn siste mnden av depositumet nå i Desember. Jeg har nå fått tilbud om en annen leilighet som vil koste meg 2000kr mindre i mnden og som samtidig er mer praktisk nærmere jobben osv osv. Jeg kan med andre ord kun se positive ting med å bytte leilighet.

Jeg sa til de jeg nå leier hos at jeg var interessert i langtidsleie og har da med dette litt dårlig samvittighet. Kontrakten min vil automatisk sies opp med 2 år, men med mulighet for forlengelse. Jeg har 3 mnders oppsigelsestid.

Jeg har stått for litt "oppussing" av hybel/leiligheten i form av maling fra en grusom gul og blå farge til en fin hvit farge, samt oppgradert ting som dusjhoder etc. (Sånne småting som koster lite i seg selv, men blir en betydelig sum tilslutt.) Jeg har betalt alt dette selv ink maling.)

Det kan umulig ha vært vasket her da jeg flyttet inn for 1 mnd siden da det var utrolig ekkelt og grisete her. Doen var faktisk svart på siden. Badet var vel det verste men veggene hadde også endel "sot" flekker rundt om på veggene. Personen som har bodd her før meg bodde her i 10 år og har nå dødd har jeg forstått utifra brevene som havner i postkassen.

Mine spørsmål vedrørende dette er følgende:

A: Blir jeg nødt til og betale inn den siste mnden med depositum når jeg nå sier opp? De skulle totalt ha 25.500kr i depositum og jeg har betalt inn 17.000. (Altså 2 av 3 husleier.)

B: Når jeg har 3 mnder oppsigelsestid og jeg sier opp nå i Desember vil det da si at det er 3 mnder fra den 1 Januar og jeg da kan flytte ut etter at Mars er betalt for?

C: Sluttvask, forventer de at jeg skal gjøre det renere enn det var her da jeg flyttet inn? Jeg har vasket masse på badet da jeg rett og slett ble kvalm da jeg så det, og har jo vasket veggene da jeg malte her. Har også gjort endel vasking men er det snakk om at de kan be meg skrubbe under vasker hvor det ligger dritt som umulig kan ha kommet mens jeg har bodd her?

D: Hvordan går jeg frem når jeg skal si opp? Dette er min første hybel/Leilighet og har ikke gjort noe sånt før. Med tanke på at de helst ville ha langtidsleie og jeg nå "bryter" det ved og flytte ut så tidlig vil jeg helst holde meg mest mulig skjult vekk fra det hele da jeg er litt sjenert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A: Ja du skal egentlig betale inn den siste måneden av depositum. I praksis vil dette likevel være en situasjon hvor utleier har veldig få sanksjonsmyndigheter og/eller vil få mye ekstra arbeid med å håndheve sanksjoner. Siden deler av grunnlaget for depositumet også er bortfallt (depositum skal bl.a. kunne dekke både manglende husleie og mulig skade på leiligheten. Husleie har delvis bortfallt, men mulig skade kan fremdeles bli aktuelt) kan du forsøke å avtale deg vekk fra dette. Ta kontakt med utleier å se om dere kan oppnå enighet.

B: Kommer litt ann på hva som står i leiekontrakten, men normalt vil oppsigelse nå i desember si at du må betale for hele mars (kontrakten har normalt en tekst om "og løper ut måneden" under punktet for oppsigelse). De fleste slike kontrakter opperer kun i hele måneder. Enkelte ser på dager, og da vil du kunne få husleia for mars redusert i henhold til dato for oppsigelse.

Man kan selvfølgelig forsøke å bli enig om andre ting. Hvis du har mulighet til å flytte ut før, og utleier klarer å skaffe ny leieboer før slik at man ikke taper husleie kan man avtale seg bort fra dette.

C: Ja. Du må vaske skikkelig. Manglende vask da du flyttet inn kunne gitt grunnlag for å klage da, men fritar ikke deg for din vaskeplikt. Du har også i punkt A og B muligheter til å inngå noen nye avtaler som kan være til fordel for deg, men det forutsetter noe "goodwill" fra utleier. Da er det neppe lurt å starte en diskusjon om vask og mangler.

D: Si opp skriftlig og ta vare på en egen kopi av brevet. Du kan alltids beklage i form av tekst at du flytter ut tidligere enn først diskutert, men til syvende og sist så har leiligheten en 3 måneders oppsigelsestid som begge må forholde seg til. "langtidsleie" er mer en etisk enn en juridisk problemstilling.

Dette er også en grunn til at jeg ikke ville gjort manglende vask til et diskusjonstema. Se det heller som en måte å kompensere for tidlig utflytting på. Det er du ikke juridisk forpliktet til, men verden handler om mer enn bare jus.

Endret av Goggen 80
Lenke til kommentar

Slutter meg for øvrig til Goggen 80's vurdering, men det kan nevnes at det ikke er "ulovlig" å avtale seg bort fra oppsigelsestid så lenge begge er enig.

Slik som jeg forstår din situasjon ville jeg forsøkt å gå inn i dialog med utleier, forklar situasjonen din og hva du har gjort i leiligheten og forsøk å finne en løsning som er god for begge parter.

Hvis det ikke fører frem, så er du bundet til 3 måneders oppsigelsesfrist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...