morgan_kane Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Heisann, Har lenge vært på utkikk etter ny bruktbil nå, men ser ikke ut til at jeg klarer å bestemme meg. Men nå ser det ut som jeg er nødt til å ta et valg snart da min gamle Opel Astra begynner å få så mange feil som hoper seg opp uten at jeg får rettet det. Jeg ser at mange sier at Toyota Avensis er en kjedelig bil, men kan noen begrunne det litt mere? Jeg har vært å sett på en Toyota Avensis D4D 2.0 126HK 2009 modell, og den har fantastisk stort bagasjerom(sedan). Ellers virker den som om den kommer fra tidlig 2000 tallet når man ser på instrumentpanelene. Det er heller ikke handbrekk på denne bilen, og det ser ut til at det er elektrisk(knapp). Er det flere ting som gjør denne bilen kjedelig? mvh Morgan_kane gutt 22år 1 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Utseende, motor, kjøreegenskaper, image. Det er en bil for barnefamilier som ikke har råd til premium, rett og slett. 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Utseende, motor, kjøreegenskaper, image. Det er en bil for barnefamilier som ikke har råd til premium, rett og slett. Eller det er for personer som ikke gidder kaste bort penger på premiumbilene. 8 Lenke til kommentar
Fictivision Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Eller det er for personer som ikke gidder kaste bort penger på premiumbilene. Jeg ville heller sagt at det er bil for dem som forstår seg ikke på bil og vil ha bare et kjøretøy som vil få dem fra A til B. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Om jeg har problemer med bruksbilen min og mister motivasjonen et øyeblikk legger jeg opp et bilde av en Avensis på PCen ved arbeidsstasjonen min, da kommer alltid motivasjonen tilbake.JEG opplever Avensis som en kjønnsløs uformeilig deigklump, like spennende som en posjon kald potetstappe. Ja den er pålitelig, men den gir absolutt ingen KJØREGLEDE. Hjulopphenget er satt opp for massiv understyring, tilbakemelding gjennom ratt og pedaler er omentrent fraværende, motoren har i beste fall ingen interessant karakteristikk og setene er one-size-fits-nobody. Bilen oppleves for meg å være en formløs blanding av alle farger du finner i et malerskrin for barn. Den har ingen karakter, ingenting som får deg til å smile, ingenting som får deg til å GLEDE deg til å sette deg bak rattet. I min verden skal en bil være en valid grunn til å ha lyst til å kjøre til jobb, den skal få deg til å glede deg til turen. Om DU opplever at denne bilen gir deg det har du funnet rett bil. Jeg for min del finner ikke noen sider ved denne bilen som gjør at den stikker seg fram på noe som helst vis. Da kjører jeg heller min 90-talls Scorpio Cosworth. Den har i alle fall karakter. Oppvarmet frontrute, 3 forprogram på førersete og speil, midtspeil er automatisk avblendbart, aller seter i skinn, begge seter foran elektrisk justerbare, 207hk flytter den helt ok, V6eren synger flott og trekker på alle turtall, og ikke minst... Den koster en brøkdel av det en halvny Avensis koster.Sikkert ikke svaret du ønsket, men etter å ha kjørt bokstavelig talt tusenvis av biler kan jeg med hånda på hjertet si at jeg i dag ikke husker en enseste prøvetur jeg har hatt i en Avensis i detalj. 7 Lenke til kommentar
Alecs Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) = Sletta = Endret 3. desember 2013 av Alecs Lenke til kommentar
johanf Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Det er ikke alle som bryr seg om "premium" eller "kjøreglede", men det er ikke ensbetydende med at de ikke forstår seg på bil. For noen er bilen et fremkomstmiddel. For andre er det noe mer enn det, og for enda noen igjen er det et smykke og da er det bare premiummerker eller sportsbiler som gjelder. Hvis du ikke er opptatt av merke eller utseende, spiller det vel ingen rolle hvilken bil du har. Hvis du vil ha Toyota, kjøp Toyota. Drit i hva alle andre tenker. Prøv den, se om det føles riktig, og hvis det gjør det, er det vel ikke noe problem? Du får nok utrolig mye fremkomstmiddel for penga! ...men det er nok ikke noe JEG ville ha kjøpt. Endret 3. desember 2013 av johanf 4 Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Om jeg har problemer med bruksbilen min og mister motivasjonen et øyeblikk legger jeg opp et bilde av en Avensis på PCen ved arbeidsstasjonen min, da kommer alltid motivasjonen tilbake. JEG opplever Avensis som en kjønnsløs uformeilig deigklump, like spennende som en posjon kald potetstappe. Ja den er pålitelig, men den gir absolutt ingen KJØREGLEDE. Hjulopphenget er satt opp for massiv understyring, tilbakemelding gjennom ratt og pedaler er omentrent fraværende, motoren har i beste fall ingen interessant karakteristikk og setene er one-size-fits-nobody. Bilen oppleves for meg å være en formløs blanding av alle farger du finner i et malerskrin for barn. Den har ingen karakter, ingenting som får deg til å smile, ingenting som får deg til å GLEDE deg til å sette deg bak rattet. I min verden skal en bil være en valid grunn til å ha lyst til å kjøre til jobb, den skal få deg til å glede deg til turen. Om DU opplever at denne bilen gir deg det har du funnet rett bil. Jeg for min del finner ikke noen sider ved denne bilen som gjør at den stikker seg fram på noe som helst vis. Da kjører jeg heller min 90-talls Scorpio Cosworth. Den har i alle fall karakter. Oppvarmet frontrute, 3 forprogram på førersete og speil, midtspeil er automatisk avblendbart, aller seter i skinn, begge seter foran elektrisk justerbare, 207hk flytter den helt ok, V6eren synger flott og trekker på alle turtall, og ikke minst... Den koster en brøkdel av det en halvny Avensis koster. Sikkert ikke svaret du ønsket, men etter å ha kjørt bokstavelig talt tusenvis av biler kan jeg med hånda på hjertet si at jeg i dag ikke husker en enseste prøvetur jeg har hatt i en Avensis i detalj. En ok utstyrt Avensis får man for rundt 350 000 kr... en bil i premiumklassen ender vel på ca 600 000 kr ++ For de 250 000 kronene i mellom kan jeg tenke en million ting som hadde gitt meg mer glede enn å kjøre en jallabil som antakeligvis også koster mye mer i reperasjoner etter hvert. Da har jeg Avensisen i tillegg!!! Endret 3. desember 2013 av Nasciboy 6 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Vel talt Nasciboy og johanf. Smaken er som baken, og behovet/ønsket varierer selvsagt.Har selv hatt et par spreke og fresche biler oppigjennom, men det var den gang da behovet for å bli sett, og behovet for adrenalin var betydelig større. Nå, med 3 unger og kjærring, tutler vi rundt i en Berlingo. Ikke akkurat "spennende", men duverden så praktisk det er. Og så dri... jeg 10-0 oppi hva andre måtte mene om vårt valg. Den dekker vårt behov, selv om den ikke er like gøy å kjøre som en stylet Granada. Til TS: Avensis er helt aldeles kurant. Det er ikke så brutalt kjedelig som enkelte vil ha det til. Nei, det er ingen sportsbil, men alt fungerer helt greit. Sånn bortsett fra det forb... håndbrekket du selv nevner. Joda, det holder bilen i ro, men det går jo for pogger ikke an å sladde på snøen lenger Seriøst: Elektrisk håndbrekk er sannsynligvis oppfunnet av en luring som vil tjene raske peng. For her i Norge med alt salt og skitt og frost og fukt, er du nokså garantert at det kommer til å svikte en dag. Og da er det bare å brette ut lommeboken Men, er det noen som kan klare å få slikt til å virke i flest mulig år, vil jeg tro Toyota er en av få.Synes du selv at en Avensis er kurant å kjøre, så kjøper du en slik. Tryggere bilkjøp er det ikke lett å finne. Dog ville jeg vært en anelse skeptisk til diesel: Kjører du bare smått er Toyota-diesel ikke noe å satse på. Har du derimot litt langkjøring fra tid til annen så går det greit. Vet at Toyota har hatt en god del reklamasjoner på tette partikkelfiltre/EGR/innsug/etc, men det har nok en viss sammenheng med den gjennomsnittlige Toyota-eiers kjøremønster. Du sparer seriøst mye peng på å styre unna s.k. premium-biler. 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 En ok utstyrt Avensis får man for rundt 350 000 kr... en bil i premiumklassen ender vel på ca 600 000 kr ++ For de 250 000 kronene i mellom kan jeg tenke en million ting som hadde gitt meg mer glede enn å kjøre en jallabil som antakeligvis også koster mye mer i reperasjoner etter hvert. Da har jeg Avensisen i tillegg!!! Jeg har IKKE referert til en 600k premiumbil, hvorfor drar du det fram i et svar til meg? Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Jeg har IKKE referert til en 600k premiumbil, hvorfor drar du det fram i et svar til meg? Jeg tok utgangspunkt i en normal pris for en premiumbil, finner du en godt utstyrt BMW/Mercedes/Audi/Lexus/etc i Avensisstørrelse til mye under 600 K? Tror ikke det nei.... er en grunn til at det kalles premium. Endret 3. desember 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Premiumbil til 600k? Fat chance. Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Premiumbil til 600k? Fat chance. Tok vel ikke mye i, legger man på en litt sterkere motor og litt ekstrautstyr er standardbiler fra Toyota, Ford, Peugeot, etc fort opp i den prisen. Likevel gir Leo inntrykk av at man kan få en premiumbil til godt under den prisen. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Min far har en Avensis 2.0 2010 så kan si litt om den: - Motoren har ikke mye bunndrag, så bruksområdet er i praksis fra 1500-1900 (over 1900 og forbruket går opp). Jeg har kjørt litt VAGs 2.0 diesel og den kommer mye tidligere. Tror dog dette er fikset i nyeste utgave av Avensis. - Den foretrekker litt for mye overstyring, ikke helt min stil på vinterføre, jeg vil heller ha litt forvarsel. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Tok vel ikke mye i, legger man på en litt sterkere motor og litt ekstrautstyr er standardbiler fra Toyota, Ford, Peugeot, etc fort opp i den prisen. Likevel gir Leo inntrykk av at man kan få en premiumbil til godt under den prisen. For å si det sånn, i det du kommer opp i en greit utstyrt premiumbil med grei motor kan du legge på minst 200k til på ditt anslag. Skal man opp i øvre mellomkasse størrelsesmessig (type A6, E, 5-serie) vipper prisen over en million med en gang. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Min far har en Avensis 2.0 2010 så kan si litt om den: - Motoren har ikke mye bunndrag, så bruksområdet er i praksis fra 1500-1900 (over 1900 og forbruket går opp). Jeg har kjørt litt VAGs 2.0 diesel og den kommer mye tidligere. Tror dog dette er fikset i nyeste utgave av Avensis. - Den foretrekker litt for mye overstyring, ikke helt min stil på vinterføre, jeg vil heller ha litt forvarsel. Turboen kommer tidligere på 2012 og oppover ja. Men det er jo overhodet ikke noen sprek bil, spesielt med utvekslingen på girkassen, den burde hatt en 15-20 gamp mer i grunn sitter man og føler nokså ofte. Grei bil, men noen spennende bil kan det ikke sies å være. Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 For å si det sånn, i det du kommer opp i en greit utstyrt premiumbil med grei motor kan du legge på minst 200k til på ditt anslag. Skal man opp i øvre mellomkasse størrelsesmessig (type A6, E, 5-serie) vipper prisen over en million med en gang. For å gjenta meg selv var det for å ikke ta for hardt i, da blir jo ikke regnestykket helt rett. Hva som er en premiumbil vil vel være ett definisjonsspørsmål og jeg tippe at mange vil definere en bil til 600 000 kr som innsteg i premiumverden men andre vil si man ikke er i nærheten en gang. Personlig vil jeg nok si at det finnes mange biler til 600 000 kr som man kan kalle premium... det er tross alt en prisklasse der man får ok utstyrte mellomllassebilder til det halve. Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 5. desember 2013 Del Skrevet 5. desember 2013 Jeg synes avensis er kjedelig for den har ikke karakter. Kjørefølelsen er helt nummen , skal man prøve å kjøre litt aktivt så er det så dårlig feedback i rattet og i pedaler , Den er liksom ikke "tight" å kjøre . Jeg har en 1995 Peugeot 605 med over 300.000 på tellerverket og den er mye bedre å kjøre enn avensisen på alle måter syns jeg. 1 Lenke til kommentar
oOF Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Jeg synes avensis er kjedelig for den har ikke karakter. Kjørefølelsen er helt nummen , skal man prøve å kjøre litt aktivt så er det så dårlig feedback i rattet og i pedaler , Den er liksom ikke "tight" å kjøre . Jeg har en 1995 Peugeot 605 med over 300.000 på tellerverket og den er mye bedre å kjøre enn avensisen på alle måter syns jeg. Den er ikke verre enn en Skoda Superb med 4x4 fant jeg ut... Den bilen føltes fryktelig tung. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Heisann, Har lenge vært på utkikk etter ny bruktbil nå, men ser ikke ut til at jeg klarer å bestemme meg. Men nå ser det ut som jeg er nødt til å ta et valg snart da min gamle Opel Astra begynner å få så mange feil som hoper seg opp uten at jeg får rettet det. Jeg ser at mange sier at Toyota Avensis er en kjedelig bil, men kan noen begrunne det litt mere? Jeg har vært å sett på en Toyota Avensis D4D 2.0 126HK 2009 modell, og den har fantastisk stort bagasjerom(sedan). Ellers virker den som om den kommer fra tidlig 2000 tallet når man ser på instrumentpanelene. Det er heller ikke handbrekk på denne bilen, og det ser ut til at det er elektrisk(knapp). Er det flere ting som gjør denne bilen kjedelig? mvh Morgan_kane gutt 22år Det ser ut som om du allerede har bestemt deg for Avensis, men har du vurdert Honda Accord? Den er like driftsikker, men har bedre kjøreegenskaper og interiør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå