J@9 Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Hei. Var en tur hos mine svigerforeldre, som skulle ha åpnet en port pga et spill. De har internett fra Canal Digital nå, som har levert et Cisco EPC3010 modem. Og fra før hadde dem Telenor internett, hvor dem fikk et ZyXEL 2602 HWT multimodem, som Canal Digital valgte å bruke videre. Jeg har åpnet porten i multimodemet, satt pc'n hans til fast ip (i router) og åpnet porten mot hans pc. Så vidt jeg vet skal man ikke trenge å gjøre mer enn dette.. Prøvde så å scanne porten via ei nettside jeg fant, men den påstår at porten fremdeles er lukket. Han prøvde også å få en venn til å joine spillet, men han kom ikke inn. Det jeg da lurer på er, er Cisco boksen et reint modem? Eller kan den ha router funksjonalitet? Er det mulig han må kontakte CD for å åpne porter? Har også satt opp no-ip.org domene mot routeren, og dette fungerer i det minste. Men hjelper lite når porten ikke er åpnet som den skal. Har fått det til før, men det var mens dem hadde Telenor, og jeg tror dem brukte en annen router også da.. Om det ikke var sånn at jeg måtte resette routeren der tidligere, husker ikke helt. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Hvorfor bruker du/dem Zyxelen fra Telenor? Ikke noe jeg vil anbefale, da dette er et multimodem og ikke en ren router... Du må i såfall gå inn på WAN innstillingene på den og sette den til DHCP/motta IP automatisk, fra PPPoE.. Ciscomodemet fra CD er et rent modem og har ingen funksjoner utenom... Hvilken IP adresse får Zyxelen? Vil definitivt byttet den ut med en annen, vanlig router(!) Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 I tillegg til port forwarding, må du åpne porten i firewallen i ZyXEL routeren. For å se om Cisco boksen er et rent modem, kan du jo bare se om WAN-adressen til ZyXEL er offentlig eller privat. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 Skal se litt nærmere på den en annen dag. Grunnen til at multimodemet brukes, er CD.. Dem har avtale med telenor, og får lov til å bruke telenor sine multimodemer. Glemte faktisk å sjekke hvilken IP multimodemet har fått.. Men no-ip.org er satt opp i multimodemet, og domenet peker mot en 212.251.xxx.xx adresse (er ihvertfall den jeg får når jeg kjører ping mot domenet. Før jeg la den inn i modemet, så pekte den til en annen adresse, som sikkert da var den siste som var i bruk med telenor linja. Har også brukt en annen router der, men det er egentlig en 3G router, men den har WAN port, så den har fungert fint.. Men problemet med den er at porten ikke kunne åpnes, den var knyttet til andre tjenester i routeren.. var noe med remote management.. Og så vidt jeg vet, kan ikke porten endres inne på spillet, så man MÅ åpne akkurat den porten. Skal sjekke om den står på PPoE neste gang, men lurer på om dette endrer seg selv når man bruker bryteren bakpå (for å velge mellom WAN og telefon linje inngangen), den står ihvertfall på WAN. Fant også et valg for å skru av firewall helt inne på modemet, men fremdeles så kom ikke port check sida igjennom på porten. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Hvis Zyxelen får en 212.251.X.X IP adresse, så er det riktig så langt... Skal ikke trenge å åpne porter i brannmuren på den.. Hadde samme mulimodem før, og det var bare å legge inn relevant info i Portforward og alt fungerte.. Du har ikke en router til koblet etter Zyxelen, tilfeldigvis? Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Det er kun modem og og multimodem (router) i oppsettet der, etter multimodemet er det kun en TV tilkoblet, resten kjøres trådløst. Den reine routeren dem brukte, var tilkoblet istedet for multimodemet, men som sagt, der gikk det ikke å åpne den porten han trengte. Porten det er snakk om er 4500, men på den routeren så var den forbeholdt remote management, og derfor byttet vi tilbake til multimodemet, hvor denne porten skulle kunne åpnes. Jeg åpnet den inne på NAT menyen, mot hans interne IP, som jeg også krysset av på "reserved" på, vil anta at han da skal få samme IP på pc'n hver gang. Spillet fungerer som det skal, men han får ikke vært host, velger han å joine en annen host, så går det fint. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Er det to modemer i oppsettet der? WHY??? Et modem og en router, eventuelt et multimodem (i bridge) og en router.. Det er sånn det må være.. Du må nøste opp litt her... Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Er ingen problemer å bruke oppsettet han har, ZyXEL står nå som en router, modemdelen er utkoblet ved å skyve over bryteren og koble Cisco-modemet til WAN-porten og ikke DSL-porten. Port-scannere krever at spillet kjører forresten, ellers tror den ikke porten er åpen. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Er det to modemer i oppsettet der? WHY??? Et modem og en router, eventuelt et multimodem (i bridge) og en router.. Det er sånn det må være.. Du må nøste opp litt her... Det er kun modem og multimodem (hvor modem delen skal være utkoblet). Og ja, bryteren står på WAN og ikke DSL (skal ihvertfall gjøre det). Er det noe annet som endres for å koble ut modem delen helt?? Og spillet kjørte når jeg kjørte testen, så vidt jeg kan huske. Sjekket med samme side hjemme her, og den merka åpne porter her, men da skal det sies at pc'ene dem var åpne mot, også stod på (var henholdsvis RDP porter). Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Ja ok, da bør det vel fungere egentlig.. Men hvilke IP adresser får Zyxelen og PCen din? Høres ut som noe ikke stemmer her, da det ikke skal være noe problem å forwarde porter i Zyxelen.... Kan du ta screenshot av WAN, LAN og Portforward sidene i Zyxelen? Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Kan se om jeg får gjort det neste gang jeg er innom dem Men ip på nett er den som tidligere er nevnt her, og ip på maskinene er i 192.168.0.x range.. hans ip var 192.168.0.3, og det var den jeg åpnet porten mot. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Ja stemmer det... Sorry, hadde glemt det.... Men, ja, fint hvis du får tatt noen screenshots av oppsettet.. Lettere å se det selv vettu... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå