Gå til innhold

Er Norge blitt et bedre land å bo i siden folkeøkningen startet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er "kultur"?

Hva er "norsk"?

"Kultur": Det idealiserte kulturbilde slik vi tror det var før vi ble født; pluss de tingene som er blitt bedre siden den gangen; minus de tingene som alt var blitt verre den gangen.

"Norsk kultur": Kulturen slik den angjeldende nordmann subjektivt vil ha den, pluss alle de gode tingene vi har fått utenfra, minus de dårlige tingene fra egen tradisjon.

"Nordmenn": De som er født og har forfedre som er født i Norge, pluss innvandrere som har forstått hva "norsk kultur" er, minus nordmenn som ikke har det.

"Norge": Det georgrafiske området som utgjør staten Norge idag, pluss Hjämtland og Härjedalen, minus Oslo Øst.

:wee:

Geir :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har da vitterlig ikke kommet med en definisjon på norsk kultur.

Du annerkjenner at det eksisterer "fremmede kulturer", mens du samtidig hånlig ber andre definere hva "norsk kultur" er. Siden du sier ok til andre, må du altså ha en referanse å måle det opp mot. Som, enten er altså noe som du ikke klarer å definere, eller være en av de "fremmede".

Uansett har du malt deg selv opp i et hjørne som ikke er så heldig for deg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er rundt 5 millioner mennesker i Norge i dag. Mange kommer fra andre land, andre kulturer og andre trossamfunn, men er dette bra for Norsk kultur?

Dette er ganske åpent, eg takker for alle svar. Da får eg se deres meininger og hva dere definerer er Norsk kultur.

Lenke til kommentar

Alle mennesker har retten til frihet, heri er inkludert at man ikke krenker andres tilsvarende rett. Derfor er mennesker med annet kulturell bakgrunn enn etnisk norsk hjertelig velkommen til vårt land. De som ikke er velkomne er de som ønsker å krenke andres frihet, oppmuntre eller planlegge slikt. Jeg tenker i denne forbindelse på ekstreme islamistiske fundamentalister (eller andre ekstremister som kan tenkes å bruke makt/tvang/vold mot fredelige mennesker). Slike personer må hindres å komme inn i landet, og dersom de allerede er kommet inn må de kastes i fengsel eller kastes ut av landet. Økt innvandring fører til økt verdiskapning og bidrar til økt velstand til glede for stort sett alle. Det er dessuten viktig at vi tiltrekker oss arbeidsomme, innsatsfylte mennesker, og ikke personer som bare vil snylte på velferdsstaten. Derfor bør vi gå over til frivillige velferdsordninger, men bygd opp slik at svake grupper ikke skal trenge å føle frykt for å falle ned i "det sorte hull".

Tro meg, de er her allerede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at folk "flytter til Norge" er ikke bare fordi at det er "enkelt å bli norsk statsborger" (det er faktisk ikke så j*vla enkelt som du tror ;) ) Og heller ei fordi Norge har oljepenger. (Hva hjelper det MEG at norge har oljepenger ?)

Dette er vel ikke helt riktig. Folk flytter jo hit i stor grad fordi folk har det bra her med tanke på penger og velferd, som igjen delvis er skapt av oljen, men kanskje ikke i like stor grad som enkelte mener. I tillegg så har vi menneskelige rettigheter her i landet, som ikke er å forvente i store deler av verden når det kommer til ytring, menneskeverd og slike ting.

Det er i alle fall neppe kulda som tyve minus om vinteren som tiltrekker mennesker fra varmere strøk å flytte til Norge.. :p

Lenke til kommentar

Dette er vel ikke helt riktig. Folk flytter jo hit i stor grad fordi folk har det bra her med tanke på penger og velferd, som igjen delvis er skapt av oljen, men kanskje ikke i like stor grad som enkelte mener. I tillegg så har vi menneskelige rettigheter her i landet, som ikke er å forvente i store deler av verden når det kommer til ytring, menneskeverd og slike ting.

Det er i alle fall neppe kulda som tyve minus om vinteren som tiltrekker mennesker fra varmere strøk å flytte til Norge.. :p

Folk har det "bra" ja. Veldig bra. Men det er ikke til å antyde at oljepenga går rett i lommeboka mi heller.

De pengene jeg har der, har jeg jobbet hardt for, og også fortjent.

Jeg har absolutt ikke fått servert noe på ett sølvfat, og samtidig så har jeg aldri fått noe "gratis".

Jeg jobber hver eneste dag for det jeg har jeg ;)

Og ikke bare det, jeg og min familie kom ikke hit for "pengene".

Vi flyktet ifra landet vårt (da jeg var ett lite barn) fordi det ulmet i landet vårt, foregikk en "stille" krig, samtidig som en full og mer alvorlig krig var i ferd med å bryte ut.

Vi kom hit for demokratien.

(Også må vi nå ikke glemme at Norge ikke er det eneste landet her i verden med representativt demokrati heller, da )

At vi "havnet" i Norge, var bare en tilfeldighet. Faktisk :)

Mor hadde hørt lite om landet, men sett litt av fjordene og naturen på tv'n, noe hun bemerket seg og syntes var vakkert..

Så når foreldrene mine slepte med seg ett lite barn og ett spedbarn, samt en stor pose med klær og gikk på "eventyr", så kom vi ikke hit med gull, glitter og "dollar-tegn" som fokus

:p

• Liker 2
Lenke til kommentar

Folk har det "bra" ja. Veldig bra. Men det er ikke til å antyde at oljepenga går rett i lommeboka mi heller.

De pengene jeg har der, har jeg jobbet hardt for, og også fortjent.

Jeg har absolutt ikke fått servert noe på ett sølvfat, og samtidig så har jeg aldri fått noe "gratis".

Jeg jobber hver eneste dag for det jeg har jeg ;)

Og ikke bare det, jeg og min familie kom ikke hit for "pengene".

Vi flyktet ifra landet vårt (da jeg var ett lite barn) fordi det ulmet i landet vårt, foregikk en "stille" krig, samtidig som en full og mer alvorlig krig var i ferd med å bryte ut.

Vi kom hit for demokratien.

(Også må vi nå ikke glemme at Norge ikke er det eneste landet her i verden med representativt demokrati heller, da )

At vi "havnet" i Norge, var bare en tilfeldighet. Faktisk :)

Mor hadde hørt lite om landet, men sett litt av fjordene og naturen på tv'n, noe hun bemerket seg og syntes var vakkert..

Så når foreldrene mine slepte med seg ett lite barn og ett spedbarn, samt en stor pose med klær og gikk på "eventyr", så kom vi ikke hit med gull, glitter og "dollar-tegn" som fokus

:p

Selv om oljepenga ikke kommer direkte i lommene til folk, så merker man jo velstanden dette er med å skal i form av relativt høye lønninger og velferdsgoder, som man normalt ville betalt i dyre dommer for i det fleste land, og demokratiske land.

At du jobber hardt er bra, og det får man jo som regel bra belønning for i Norge. I andre land er det også mange som jobber hardt, men likevel sliter med å brødfø seg selv og familien sin.

Jo mer verden blir globalisert så sprer informasjonen seg raskere, og at svært mange av de som kommer til Norge i dag er fullt klar over hvilke fordeler Norge gir, i forhold til andre land. Antar det er en god del år siden din familie kom til Norge, og jeg tror nok situasjonen er litt annerledes i dag.

Lenke til kommentar

Vi er rundt 5 millioner mennesker i Norge i dag. Mange kommer fra andre land, andre kulturer og andre trossamfunn, men er dette bra for Norsk kultur?

Nei.

Den flerkulturelle, raseimporten der EU og EØS spiller en sentral rolle er ikke bra for Norge, vår kultur- eller vår kulturarv. Derfor bør Norge ikke bli medlem av EU og EØS-avtalen forkastes. De land i Europa som i dag er medlem, bør avgå fra medlemskapet umiddelbart.

Dette samfunnseksperimentet skaper splittelse i samfunnet som igjen leder til etniske enklaver, konflikter og spenninger mellom folkegrupper. Disse faktorene vil øke i omfang i takt med at de fremmedkulturelle blir i stadig større majoritet.

Samfunnet vil kollapse og vi kan få tilstander i Norge og Skandinavia som vi ser i Hellas og andre deler av Europa.

Dette høres kanskje utopisk ut i dag, men når oljen tar slutt og velferdssamfunnet kollapser, vil dette være en høyst reel situasjon.

Lenke til kommentar

Du annerkjenner at det eksisterer "fremmede kulturer", mens du samtidig hånlig ber andre definere hva "norsk kultur" er. Siden du sier ok til andre, må du altså ha en referanse å måle det opp mot. Som, enten er altså noe som du ikke klarer å definere, eller være en av de "fremmede".

Uansett har du malt deg selv opp i et hjørne som ikke er så heldig for deg selv.

Med "fremmede kulturer", så henviste jeg til trådstarters innlegg. Trodde dette var rimelig klart, så hvilket hjørne du snakker om.

Uansett så virker det som om trådstarter har en klar definisjon på hva som er norsk kultur. Skjønner ikkje hva som er så feil å etterspørre denne definisjonen? Hva jeg vet og ikke, spiller ingen rolle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er Norge blitt et bedre land å bo i siden folkeøkningen startet?

Kommer an på hvem man spør - hvis man spør en ung person, så får man et kort tidshorisont å måle ut fra, og svaret blir dermed usikkert. Spør man en eldre, så har de eldre den tendens at de husker tilbake til den tiden de selv var såpass ung at de klarte å ha en slags oversikt over hva samfunnet er og hvordan det fungerer. Så da blir svaret deres også litt bortkastet, fordi de vil nok si at "det var mye bedre før i tia ..."

Jeg mener derfor at det er umulig å svare korrekt på dette spørsmålet. Og det mest fornuftige svaret er:

Vi har det som vi har det :)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Med "fremmede kulturer", så henviste jeg til trådstarters innlegg. Trodde dette var rimelig klart, så hvilket hjørne du snakker om.

Uansett så virker det som om trådstarter har en klar definisjon på hva som er norsk kultur. Skjønner ikkje hva som er så feil å etterspørre denne definisjonen? Hva jeg vet og ikke, spiller ingen rolle.

Hjørnet er din eksemplariske selvhat; hva er "norsk kultur", når du samtidig hevder at du lever fint med fremmede kulturer. Ergo, så har du altså et forhold til norsk kultur, som du altså nekter for å vite hva er.

Dr Jekyll&Hyde?

Ergo betyr det du vet like mye som ditt spørsmål til TS.

Hjørnet er ditt eksemplariske selvhat; hva er "norsk kultur", når du samtidig hevder at du lever fint med fremmede kulturer. Ergo, så har du altså et forhold til norsk kultur, som du altså hevder for å ikke vite hva er.

Dr Jekyll&Hyde?

Lenke til kommentar

Hjørnet er ditt eksemplariske selvhat; hva er "norsk kultur", når du samtidig hevder at du lever fint med fremmede kulturer. Ergo, så har du altså et forhold til norsk kultur, som du altså hevder for å ikke vite hva er.

Dr Jekyll&Hyde?

Jeg klarer ikke helt se hvordan du får dette til å fungere.

Jeg kan godt fortelle deg om mange ting som ikke er norsk kultur, uten å kunne si fra som er norsk kultur. På samme måte kan jeg godt peke på en Skolopender og informere deg om at det ikke er en edderkopp, selv om jeg ikke vet om det er et tusenbein eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt se hvordan du får dette til å fungere.

Jeg kan godt fortelle deg om mange ting som ikke er norsk kultur, uten å kunne si fra som er norsk kultur. På samme måte kan jeg godt peke på en Skolopender og informere deg om at det ikke er en edderkopp, selv om jeg ikke vet om det er et tusenbein eller ikke.

Hvordan kan du da vite om "fremmed kultur" er bra, siden mangelen på referansepunkt er åpenbar.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du da vite om "fremmed kultur" er bra, siden mangelen på referansepunkt er åpenbar.

Jeg klarer å identifisere at Norge ikke er likt som det var tidligere, og at jeg har det bra her. Jeg merker også at enkelte ting som åpenbart stammer fra fremmed kultur, slik som kebabshapper, er positivt for meg.

Jeg velger derfor å tolke det slik hen at fremmed kultur ikke har hatt en negativ innvirkning på min livskvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg klarer å identifisere at Norge ikke er likt som det var tidligere, og at jeg har det bra her. Jeg merker også at enkelte ting som åpenbart stammer fra fremmed kultur, slik som kebabshapper, er positivt for meg.

Jeg velger derfor å tolke det slik hen at fremmed kultur ikke har hatt en negativ innvirkning på min livskvalitet.

Ergo har du altså et referansepunkt, om enn så vagt formulert. Som altså var mitt poeng.

Lenke til kommentar

De flytter hit bare fordi det er enkelt å bli norsk statsborger og fordi Norge har oljepenger.

50% av Norges befolkningen flyttet ut av Norge i 1840-1870 tallet. De fleste reiste til Amerika og det var dårlig jord i Norge, så bøndene hadde ikke tilgang til jordbruk året rundt.

Året 1905 begynte folk fra andre land å flytte til Norge på grunn av oljeindustrien og fabrikk industrien. Så lenge Norge har oljepenger så kan de bare ta imot flere nye norske statsborgere. Det negative ved dette er at det ikke skapes nok arbeidsplasser til befolkningsveksten. Norge er et liten land så vi burde ikke ha mer enn 7 millioner mennesker. Mer enn dette fører til fattigdom på grunn av jobbmangel.

De fleste muslimer føder 6-10 barn. Det blir bare ikke nok jobber til alle.

Den dagen Norge er tom for olje kommer folk til å flytte ut av Norge. Politikerne våre klarte ikke å få Norge til å vokse økonomisk i 1800 tallet da Norge ikke hadde olje.

1900 -2000 tallet har Norge olje. Politikerne våre blir ubrukelig igjen den dagen vi ikke lenger har oljepenger.

I tillegg vil støtten til det afghanske politiet økes fra dagens 60 millioner kroner årlig, til 90 millioner kroner årlig fra 2015.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/kampanjer/bistand_afghanistan/afghanistan_bidrag.html?id=595124

Jeg er også veldig bekymret for Norges militære styrker. At Norge skal sende penger til andre land istedenfor å rekruttere flere soldater er helt idiotisk. Hva hvis Svenskene, Danskene, eller Finskene allierer seg med Russland og andriper Norge.

Siden alle har lyst til å flytte til Norge. Foreslår jeg er alle nye innvandrere uten norsk statsborgerskap er pliktig til å tjene forsvaret i 10 år før de får norsk statsborgeskap. Bedre at disse utlendingen har en jobb enn å bare sitte på uføretrygd og snyte andre skattebetalere.

Haha:-P folk Flyttet til Norge i 1905 pga olben? Nå må du stoppe opp å tenke litt. Norge begynte ikke å pumpe olje før godt etter 2 verdenskrig. Bare så det var sagt, folk flyttet hit pga den båtindustrien. Hva med å få fakta riktig?

Folk vil selvsagt ikke høre på noe du har å si når det åpenbart er endel faktafeil, hvordan skal man da stole på at resten av det du sier er riktig?

Endret av ArlionMajere
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...