Gå til innhold

Trenger anbefaling til hva slags vektsett jeg kan kjøpe

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å begynne med styrketrening med vekter, så trenger anbefaling til hva jeg skal kjøpe av utstyr for hjemmebruk. Er jente, helt nybegynner og ikke noe sterk fra før av.

http://www.x-life.no/products/abilica-pump-set

Tenker litt på å kjøpe dette vektsettet, men ser at det er bare vekter for 19 kg. Nå vil nok 19 kg være for mye i de fleste øvelser for meg, men den dagen 19 kg blir for enkelt, går det an å kjøpe til ekstra vektskiver å feste på denne stanga da? Eller bør jeg kjøpe en annen stang hvor det følger med flere vektskiver?

Finnes det slike vektstenger å kjøpe hvor det følger med stativ å feste den i uten at det blir for dyrt? Tenker at det blir jo mye bedre å starte et sett knebøy med å ta stanga fra stativet enn å måtte løfte den opp fra gulvet hver gang.

Jeg vet ikke hva som finnes av utstyr der ute, så er det noen som har noe å anbefale som ikke er så alt for dyrt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De selger vektskiver på X-life også: 1.25kg, 2.5kg og 5kg. Som du ser selges de enkeltvis og er svindyre. Her får du kjøpt squatrack som jeg tror skal passe til pump-settet.

Jeg ville heller kjøpt meg medlemskap på et treningssenter. Da får man vist teknikk på øvelser og har alt av utstyr tilgjengelig. Spesielt med tanke på knebøy som man kan skade seg på hvis man trener feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange vektskiver vil det være plass til på en sånn stang sånn ca? Det er vel ikke plass til så veldig mange før det blir for liten plass?

Finnes det ikke noen slike stativer som koster mindre enn 2000 kr? Må dette stativet stå på samme sted hele tiden, eller er det lett å flytte på det?

Jeg kan de fleste teknikkene, og skal lære meg de jeg ikke kan før jeg begynner på egenhånd.

Lenke til kommentar

Stanga fra Xlife er 30mm som er veldig vanlig, man finner masse forskjellige vektskiver i den størrelsen. Du trenger ikke å bruke de store plastgreiene som er på men kan godt ha den i starten og kjøpe deg noen 10kg ettervært som du kan ha i tilegg. Du kan ha så mye vekter på (med store tynne vanlige vekter) at de fleste menn ikke ville greid en repitisjon :) Vi snakker i alle fall 100+ kilo.

Når det gjelder stativ og penger til det så forslår jeg å rigge deg noe selv istedet helt gratis. Sett 2 stoler med en meters avstand og legg stanga på stolryggene. Så hiver du på vektene, bøyer deg under og du har den på plass :) Da sparer masse og det fungerer like fint.

Men treningssenter er absolutt ikke dumt. Kanskje denne stanga er fin som en god start hjemme så når du føler behov for å utforske nye apparater og trene andre kroppsdeler så kan det være på tide å prøve treningssenter. Som nevnt er folk bare glade for å vise deg teknikk riktig og være til hjelp, så det er bare positivt.

Lenke til kommentar

Så det finnes andre vektskiver å få kjøpt som ikke er så tykke som disse? Vil vektskiver fra andre butikker passe denne stanga og? Det er ikke sånn at jeg absolutt må kjøpe de fra x-life for at de skal passe?

Smart tips dette med stolene. Jeg kan jo se hvordan det funker før jeg eventuelt kjøper meg stativ senere når det blir mer å løfte :)

Liker best å trene hjemme, så tenkte å heller begynne med det. Så kan det jo hende jeg kan tenke mer på treningssenter etterhvert og.

Lenke til kommentar

Jaja, det er en 30mm stang, det vil si at alle vektskiver med 30mm hull passer. Noen vektskiver har 35mm, det blir for stort. Men det har ingenting å si hvor de er kjøpt eller merke de er av så lenge det er 30mm hull og så bør du jo ha 2 like så det blir lik vekt på hver side :)

Jeg tror den stanga fra xlife er et godt kjøp for en som er ganske ny til trening. Den er stor, myk og god å ha på nakken, det er stor forskjell fra metallstenger som de fleste treningsentere har. Når man kommer opp på litt vekt her kjenner man det veldig godt der stanga berører. Prisen er helt grei og jeg vet flere som har akkurat den og er fornøyde.

Lenke til kommentar

Du kan vurdere å kjøpe bumper plates dersom du ikke vil ha så tykke skiver. De er alle i samme dimensjon, de ble opprinnelig laget slik for å kunne bli mistet på gulvet uten å knuse det, da alle vektskivene i bredden skaper større område på gulvet som får belastningen. Men bumper plates er dyre.

Dersom du er jente og dersom du tror at du er ganske svak, så kan du vurdere å kjøpe en slags "ferdigpakke" fra sportsmaster, men stanga er crap, maks belastning på 113 kg. Men for 3000 kr får du:

* knebøtstativ som tåler 185 kg (kan brukes til benkpress også

* stang som tåler 113 kg

* flexi benk

* noen manualer og vektskiver

* oppbevaringsstativ

Dette er det aller simpleste som jeg kan tenke meg hvor du får alt du behøver, men det passer ikke for gutter, det er lite potensiale til å øke vekter med dette, men dersom du er jente, kanskje er veldig svak, så behøver det ikke være et dårlig valg.

Endret av Baguett2
Lenke til kommentar

Maks belastning er 185 kg. Hvis du tror du kommer til å trene med vekter under dette så er det bra nok. De har et knebøystativ som tåler 270 kg, som koster 1350, ikke mange hundre kronene over, og da får du dips i tillegg.

Dersom du trener med vekter ganske nær maks belastning av hva et stativ tåler, så kan det hende stativet slites ut fortere enn normalt da det alltid må bære nær maks belastning, kan lønne seg å kjøpe et stativ hvor du er rundt 50% belastning av maks belastning.

Men ja, om du ikke trener med 185 kg+ i knebøy eller i benkpress, så er det et bra stativ for deg. Jeg har ikke sett altfor mange jenter som trener med 185 kg i knebøy, der kan være noen, men det burde være bra nok :)

Endret av Baguett2
Lenke til kommentar

Kommer aldri til å trene med vekter over 185 kg, så dette stativet funker nok fint for meg :p

Er dette et stativ som går an å legge sammen når man ikke bruker det, eller må det stå montert opp hele tiden? Og er det enkelt å flytte på det?

Er det ofte deler blir slitt og må skiftes ut på slike stativ?

Lenke til kommentar

Kommer aldri til å trene med vekter over 185 kg, så dette stativet funker nok fint for meg :p

Er dette et stativ som går an å legge sammen når man ikke bruker det, eller må det stå montert opp hele tiden? Og er det enkelt å flytte på det?

Er det ofte deler blir slitt og må skiftes ut på slike stativ?

Det ser jo ut som at man kan dra ut pluggen og i alle fall legge ned "armene" så stativet blir litt lavere men tar vel omtrent like mye plass. Kan jo hende du finner en lur løsning med å sette det på høykant inn i et kott ellerno. Selv om dette ikke er av de dyreste stativene er det ganske slitesterkt. Jeg tror du ikke trenger å tenke på det, den er laget for vekter på over 100kg vet du :) Det som eventuelt kan skje er at en av pluggene som man må ta ut for å stille på høyden kiler seg fast og kanskje knekker så du må kjøpe en ny, men også det er utrolig liten sannsynlighet for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...