Gå til innhold

Radeon 8500 og 3DMark2001SE


Howard

Anbefalte innlegg

Er det flere som har Radeon 8500 og har problemer med den nye advanced pixel shader testen i 3DMark2001SE? Har forsøkt en rekke ulike drivere, installert DX81 på nytt osv. Ingen ting hjelper, 3DMark2001SE nekter uansett å kjøre i gang nevnte test (blir bare stående på "informasjonsbildet" før testen påbegynnes).

 

Konfig:

 

ATI Radeon 8500LE

Athlon XP 1800+

MSI K7T266 Pro2

256 MB DDR SDRAM

 

Windows 2000 SP2

DirectX 8.1

 

Det skal nevnes at jeg ikke har forsøkt med Windows XP enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpne regedit og søk etter "Zformats" Sett verdien på alle Zformats du finner i registeret til 7 (sju). Søk helt til du ikke finner flere Zformats og sjekk at alle er satt til verdien 7.

 

Reboot maskinen og prøv 3Dmark. Forhåpentligvis fungerer det nå.

 

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-02-16 17:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-16 17:16, Spaz skrev:

Åpne regedit og søk etter "Zformats" Sett verdien på alle Zformats du finner i registeret til 7 (sju).


Det funket! Takker og bukker :smile:

 

Hva kan den innstillingen gjøre? Hadde jo fra før prøvd å sette Z-buffer dybde til 16/24-bit, uten at det hjalp.

 

Antar det er mange som får det samme problemet!

Lenke til kommentar

Du må sette Zformats til 7, for å skru på 8 bits stencil buffer. Dette er noe som 3Dmark 2001 og endel andre spill krever. Det er en bug i enkelte av driverne til ATI, som gjør at hver gang du stiller på noen instillinger under direct3d eller opengl, blir 8-bits stencil buffer deaktivert, selv om du kjører 16/24 Z-buffer. Derfor må du gå inn og stille inn Zformats verdien til 7, hver gang du gjør endringer i avanserte instiller (direct3d og opengl)

 

Er litt komplisert å forklare, men jeg lære om det på Radeon 8500 forumet på http://www.rage3d.com

 

PS.

 

ZFormats:

 

3 - 16/24 Z-buffer

7 - 16/24 Z-buffer + 8 bits stencil

11 - 16/24/32 Z-buffer

15 - 16/24/32 Z-buffer + 8 bits stencil

 

Anbefalt innstilling er 7. Du kan sette til 15 for minimalt bedre billedkvalitet, men med ca 5% hastighetstap

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-02-17 00:20 ]

Lenke til kommentar

Det er også lurt å søke etter "ZFogEnable" og "TableFogEnable" i registeret og sette disse til 1. Da får du mer realistiske tåkeeffekter i spill om bruker Z-buffer (noe som er nesten alle 3d-spill) :smile:

 

Anbefaler alle med Radeon kort og sjekke ut forumet på Rage3D. Der har jeg lært kjempemye og har faktisk ikke hatt ett eneste problem jeg ikke har klart å løse :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-02-17 00:21 ]

Lenke til kommentar

Noen andre tips som kan bedre ytelsen på Radeon 8500 og andre Radeon kort, er å sette AGP Apeture Size i BIOS til 128MB.

 

Pass også på å deaktivere "fast write" i BIOS. Hvis du har denne på er det stor sjanse for å få stabilitetsproblemer.

Lenke til kommentar

Dårlige drivere fra ATI er jo ikke no nytt, men trodde de var blitt litt bedre nå som (8500)kortet har vært på makedet en stund. Kjører selv GF3 Ti200 og testen kjørte uten noe problem.

 

AGP aperture skal vanligvis stå på halvparten av antall mb ram du har og AGP fast write skal vanligvis stå på for optimal ytelse, så dette må være spesiellt for disse "dårlige" driverene.

 

Ellers må jeg bare få skrevet at etter at jeg lastet ned 3dmark2001se (med isdn)ble jeg mektig skuffet eller rett og slett forbannet da forskjellen var minimal (kun en test)

Lenke til kommentar

Stabilitets promblemer med fast write og radoen8500?

Kjørte mitt epox 8hka+ på:

 

155fsb (kom ikke høyere pga LockedXP og dårlig vifte)

fastwrites på

Satte ikke på en divider så agp`en skal kjøre på 77mhz noe som kan gi ustabilitet.

 

Fjellstøtt

Lenke til kommentar

De nyeste "leaked" driverne fra ATI fungerer faktisk over all forventning. Gå til http://www.atitech.com og last ned betadriverne (6025 for 2K/XP, 9013 for 9X/ME)

 

De ofisielle WHQL driverne som kom 14. februar er basert på eldre betadrivere og har mange flere bugs enn de nyeste betadriverne.

 

Jeg kjører WinXP med 6025 driverne og har 0 problemer. Alt fungerer supert. Jeg spiller MOHAA med alle detaljer på max i 1024*768. Det går veldig bra :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-02-17 10:54 ]

Lenke til kommentar

Har kommet over noe som kan være en bug i 6025 driverne. Får nemlig ikke enablet anisotropic filtering under OpenGL. Dvs, valgene er der, det er fullt mulig å velge f.eks. 16x AF, men valgene vil ikke lagres. Når man går inn igjen på det aktuelle innstillings-vinduet er valget tilbakestilt til "application preference". For Direct3D fungerer dette derimot helt fint.

 

Jeg er 99,9% sikker på at det ikke var slik med de siste offisielle driverne.

 

En annen ting: Noen som har klart å enable TRUFORM i Serious Sam?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-18 23:53, Fro skrev:

Yup, det har jeg. Er vel standard i WinXP... Noe annet som kan være galt?


Det stemmer at DX8.1 er inkludert i WinXP ja.

 

Hvilke drivere kjører du med? Forsøkt både siste offisielle og siste beta fra ATI?

 

Er du helt sikker på at du editerte alle plassene i registeret (satt Z formats til 7)? Det var vel en 3-4 steder dette måtte gjøres såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...