Gå til innhold

Diverse spørsmål om utdanning

Macklemore

Anbefalte innlegg

Heisann, går i 1. klasse på vgs atm. Snittet mitt er ganske lavt ca 3.5 Ser på forskjellige utdanninger at man flere steder må ha 180 studiepoeng? Hvordan regner man ut det? og hva ligger jeg på?

jeg lurer også på hva jeg vil bli etterhvert. VIl helst jobbe med noe data-relatert. Men pga dårlige karakterer vet jeg ikke hvor jeg kommer inn. Så har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Du har sett på studiepoengene man får av de ulike studiene. Gå på samordnaopptak for å finne ut av hvilke poenggrenser det er på de ulike studiene.

Tar du ikke real-fag (anbefaller å ta dem) er poenggrensen din vanligvis på snittet ganget med 10, altså 35. Heldigvis har du to år igjen og store muligheter til å ta deg sammen, lekser gjør mester. Klarer du å skaffe deg et snitt på 4,5 og tar noen realfag er du plutselig tatt opp til informatikk ved NTNU eller UiO.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Tror kanskje at jeg skal klare å skjerpe meg og få ca 4 i snitt. Neste år tenker jeg å ta S1 matte, Fysikk og det siste vet jeg ikke. Hvor mange studiepoeng kan jeg regne med å få?

Du får karakterpoeng som er:

Snittet ganger ti, altså, legg sammen alle gjeldende karakterer fra vg1, vg2 og vg3, del på antallet gjeldende karakterer, gang med ti. Ikke fokuser på fag som ikke er gjeldende, du får uansett ikke om historien fra vg2 på prøver og eksamen i vg3, så det er lite poeng.

Gå for 40-45+ poeng her.

Du får poeng for:

Militæret etter vgs: 2 poeng

fysikk 1: 0,5

fysikk 2: 1

r1: 0,5

r2: 1

biologi 1: 0,5

biologi 2: 0,5

geofag 1: 0,5

geofag 2: 0,5

kjemi 1: 0,5

kjemi 2: 0,5

Du kan få maks 4 poeng av realfagspoeng.

Militær og realfagspoeng adderes til karakterpoengene.

Så hvis du har 43 studiepoeng (snitt på 4,3) og 2 realfagspoeng får du 45 i studiepoeng, studiepoengene brukes til opptaket.

Lenke til kommentar

Som krikkert sier er ikke egentlig studiepoeng noe man får. Det har ingenting å gjøre med opptaket til studier. Studiene har omfang på 180 studiepoeng. På høyskole og universitet tar man fag som tilsvarer 30 studiepoeng per semester, to semester i året, tre år (for en bachelorgrad). Altså, 180 studiepoeng. For å komme inn på studiene går det på karakterpoeng. De regnes ut som NikolaiH sier over. Gå på Samordna Opptak sine hjemmesider for mer informasjon.

Lenke til kommentar

Pluss sammen alle karakterer og del på antallet. Så ganger du det med ti. Er snittet ditt 4,56, vil du sitte igjen med 45,6 karakterpoeng. Og en over her nevnte ekstrapoeng man får for visse fag; bare pluss på disse, så sitter du igjen med korrekt sum karakterpoeng.

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/13/poenggrenser_vara_hoved.html

Her ser du poenggrensene for alle studier ved alle studiesteder i år. Frem til du er 21 søker du med både førstegangsvitnemål og ordinært vitnemål. Karakterpoengene du tidligere regnet ut er de som gjelder for førstegangsvitnemålet, og det ordinære vitnemålet omfatter karakterpoengene fra VGS i tillegg til bonuspoeng fra forsvaret, folkehøyskoler, annen høyere utdanning, alderspoeng o.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...