Villanden Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Kjøpte i september 2012 en ny Samsung Galaxy S3 hos Netshop.no, og for litt over en måned siden har skjermen fått en liten rosa tone nede i ett av hjørnene. Det er ikke det største bryderiet, men av frykt for at det skal spre seg tar jeg kontakt med Samsung, som henviser meg til Netshop, som til slutt gir meg det jeg trenger for å sende den inn til MCARE. En uke senere får jeg beskjed fra MCARE om at telefonen er såkalt gråimportert fra Frankrike, og en reparasjon vil ikke bli dekket av garantien fra Samsung Nordic. Så jeg kan enten velge å få den reparert for 2000,- , destruert for 300,- , eller returnert for 500,-. Jeg sender en "dette er ikke akseptabelt"-mail til Netshop, som svarer med dette: Ok, dette var kjedelig å høre. Vi hjelper kunder av gamle Netshop som gikk konkurs (selskapet du kjøpte telefonen fra) og tar kostnaden for frakt osv. for dette, selv om du ikke er kunde av vårt selskap. Vi kjøpte domenet, merkenavn og annet innhold fra konkursbo, men er i så måte en annen juridisk enhet, uten forbindelse med selskapet du kjøpte fra (vi har ikke kjøpt selskapet til gammel eier, i så tilfelle hadde du vært vår kunde). Her viser det seg tydeligvis at de har gråimportert denne varen fra Frankrike og ikke fra en nordisk importør. Dette betyr at verkstedet dessverre ikke kan reparere denne og få kostnad dekket av Samsung Nordic, derfor sender de deg denne mailen. Jeg får telefonen tilbake, og sender deretter en mail til Samsung som mer eller mindre sier "Synd for deg. Den er gråimportert, og det er ikke vår feil.." Det jeg lurer på er om jeg har noen rettigheter å rette mot noen her? Eller sitter jeg med skjegget i postkassa? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Du sitter i utgangspunktet med skjegget i postkassa. Samme gjelder eksempelvis dem som kjøpte Samsung-TV hos Elprice, også gråimportert, før de gikk konk. Alternativene du har er: Reklamere til tidligere salgsledd (importør, grossist) dersom du finner ut hvem dette er (og ikke de også er konkurs). Samsung Nordic er ikke tidligere salgsledd dersom varen er importert fra Frankrike. Dersom du har kjøpt varen på kreditt (kredittkort, avbetaling etc.) kan du stille samme krav til kredittyter som du ellers ville ha kunne stilt til selger, dog avgrenset oppad til kjøpesummens størrelse (du kan ikke kreve 3000 kr i erstatning for mat som ble bedervet som følge av at fryseboksen til 1500 kr var defekt, slik du kan iht. forbrukerkjøpsloven). Finansavtalelovens §54 b, Forbruker Europa (trykk "Refusjon kredittyter"). Betale for reparasjon selv. Kassere og kjøpe nytt. At nye Netshop tar på seg kostnader ifm. dette er goodwill. Endret 2. desember 2013 av srbz 2 Lenke til kommentar
Villanden Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 Var som jeg fryktet. Overlever lenge med denne "flekken" som såvidt vises, så jeg får bare håpe den ikke sprer seg. Mange takk for et godt svar, sir. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Dersom du har kjøpt varen på kreditt (kredittkort, avbetaling etc.) kan du stille samme krav til kredittyter som du ellers ville ha kunne stilt til selger, dog avgrenset oppad til kjøpesummens størrelse (du kan ikke kreve 3000 kr i erstatning for mat som ble bedervet som følge av at fryseboksen til 1500 kr var defekt, slik du kan iht. forbrukerkjøpsloven). Finansavtalelovens §54 b, Forbruker Europa (trykk "Refusjon kredittyter"). Merk at hvis betalingen er gjort med Visa-delen av et vanlig bankkort (dvs. hvis du har betalt med et vanlig bankkort på nett), så har Visa Norge gjentatte ganger sagt at de vil følge bestemmelsene i Finansavtalelovens §54 b også i disse tilfellene. Du kan i så fall reklamere via din bank mot Visa. "Det er også slik at debetkortkundene generelt ikke er inkludert av denne sikkerheten. Imidlertid er det slik at samtlige brukere av Visa-kortene, uavhengig av om det er debet eller kredittkort, er sikret samme sikkerhet som den kredittkort-innehaverne har i kraft av dagens kredittkjøpslov." Ref: http://www.dinside.no/824313/visa-har-egne-garantier Endret 3. desember 2013 av what_no2000 3 Lenke til kommentar
Villanden Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 Hmm.. Skal rette et reklamasjonskrav til banken min og se hva som skjer. Takk for tipset! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Merk at hvis betalingen er gjort med Visa-delen av et vanlig bankkort (dvs. hvis du har betalt med et vanlig bankkort på nett), så har Visa Norge gjentatte ganger sagt at de vil følge bestemmelsene i Finansavtalelovens §54 b også i disse tilfellene. Du kan i så fall reklamere via din Bank mot Visa. "Det er også slik at debetkortkundene generelt ikke er inkludert av denne sikkerheten. Imidlertid er det slik at samtlige brukere av Visa-kortene, uavhengig av om det er debet eller kredittkort, er sikret samme sikkerhet som den kredittkort-innehaverne har i kraft av dagens kredittkjøpslov." Ref: http://www.dinside.no/824313/visa-har-egne-garantier Dæven, det var jeg ikke klar over. Takk for tips! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå