steinrawr Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Det hadde vært litt greit å høre litt om hva slags dekk dere kjører med, og hvorfor. Synes det er vanskelig å velge dekk til blandet kjøring (landevei og by) og da kan erfaringer og tips til andre dekk være fint. På min Audi A4 1.8 kjører jeg med HAKKAPELITTA 7, 195/65R15 på vinterstid Disse dekkene fulgte med bilen for 3 år siden og jeg bodde tidligere i Trondheim og kjørte mye mellom Bodø og Trondheim (E6). Opplevde de som litt støyende men gode til min bruk. Ga også god fremkost i Trondheim som er preget av mye bakker og sent vedlikehold (les: brøyting, sanding, salting, skraping) på vinterstid. Nå bor jeg i Oslo, men kjører av og til til Oslo, så tenker på å bytte de ut i noe annet. Har tenkt mye på Hakka 8 eller Michelin X-Ice XI13 (piggfritt). Sommerstid kjører jeg med Dunlop SP Fastresponse, 205/55R16 Dekket støyer lite og jeg har aldri opplevd dårlig gripeevne med det, selv ikke på litt kalde høstdager med regn har det skuffet meg. Skulle gjerne hatt lavere profil, da det "vandrer" litt, men dette plager meg ikke nevneverdig. Passelig bredde for bilen min og bensinforbruket holdes litt nede. Ellers kan man jo også se på dekktestene til NAF som sier litt, men ikke utdyper mye om til hvilket behov dekkene er mest passende. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Pappa har Nokian Hakkapelitta R2 på Mondeoen (MK3). Kjører piggfritt fordi han ikke ser behovet for pigg og på grunn av kjøring i byen. Ganske fornøyd bortsett fra at det sporer ganske mye. Lenke til kommentar
glennm95 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 jeg kjører hekka 5 195/65/R15, funker VELDIG bra etter min mening Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Jeg kjører Nokian Hakka R2 på merca, gleder meg til det kommer vinterføre sånn så jeg får testet de ut ordentlig. Dimensjonen er 245/45-17 rundt hele, dette er også standarddimensjon på bilen. Sommerdekkene er Vredestein Ultrac Sessanta i 245/35-20 foran og 285/30-20 bak. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 3. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2013 Hvor er det dere primært bruker dem? Når dere sier by, er det type Oslo, eller Harstad? Hva var bakgrunnen for å kjøpe akkurat disse dekkene? Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Kjører Bridgestone Blizzak W70 på Foresteren, kjøpte piggfritt fordi fattern har kjørt piggfritt siden dagen det ble introdusert i norge, og han har aldri hatt noe problem med det, og jeg hater lyden piggdekk lager, samt jeg er ikke glad i å ødelegge lakken på bilen min med piggstøv. I tillegg bor jeg i kristiansand, norges salthovedstad. Vi har -20 grader og bare, våte veier. Oooog jeg hadde spint bort piggene likevel. Dekkene fungerer meget bra på alt fra is til snø og slaps. Hadde god kontroll på isbane med de. Dimensjonen er forresten 225/45 17 om ikke jeg husker feil Sommer har jeg Bridgestone Potenza RE070, ikke fått testet de da bilen har stått under ombygging hele sommeren, men de handlet jeg primert pga det er de dekkene som kommer orginalt på Impreza STI og har blitt anbefalt de i subarumiljøet. Endret 3. desember 2013 av Hardboiled Rice Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Mine dekk får kjørt seg både i byen, på fjellet, på landevei og i skauen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Hvor er det dere primært bruker dem? Når dere sier by, er det type Oslo, eller Harstad? Hva var bakgrunnen for å kjøpe akkurat disse dekkene? Bor utenfor byen, så landevei (ofte godt saltet ), by og fjell. By er Lillestrøm og Oslo. Grunnen er at Hakka R2 scorer høyt i tester, kun slått av michelin men disse hadde lang bremselengde eller noe sånt. Det og tidligere erfaringer med Hakka R. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Å kalle Lillestrøm en by er et utsagn som faller på sin egen urimelighet. Det er i beste fall et tettsted med et ivrig saltvesen. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 (endret) Lillestrøm har bystatus, men du har rett i at det ikke er en spesielt stor by. Og nei, jeg bor ikke i Lillestrøm, men heller tre kvarter unna. Endret 4. desember 2013 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Kjører på Nokian Hakka R2, og trives veldig godt med dem. De er støysvake og trygge på all slags vinterføre. Jeg kjører rundt i Tromsø og har ikke opplevd problemer på noen av føreforholdene vi har hatt så langt i vinter. På grunn av ballongprofil (205/55 R16) oppleves de som litt myke rundt svingene, men det må man bare leve med. Mulig jeg går over til 225/45 R17 neste vinter hvis irritasjon over dette blir for stor. Sommerdekk i dimensjon 225/40 R18 foran og 255/35 R18 bak er ikke avgjort enda, men det blir noe med felgbeskyttelse og som ikke er run flat. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Lillestrøm har bystatus, men du har rett i at det ikke er en spesielt stor by. Og nei, jeg bor ikke i Lillestrøm, men heller tre kvarter unna. I dag er jo bystatus en ren formalitet som vedtas av kommunestyret. Tidligere var det bestemte kriterier for å bli by, men det er altså i praksis historie i dag. Lillestrøm ble ikke by før disse kriteriene var historie.. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Hold dere til emne. "Er Lillestrøm en by, selv om den har bystatus?" er ikke en tråd verdt å delta i. Jeg foretrekker piggfrie Michelin X-Ice. De er stille, og gjorde jobben på Andenes, Bergen og i Kristiansand. Det er vel omtrent så forskjellig du kan få det. 1 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 5. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2013 Ble fire nye HAKKA 7 på meg i dag oppgraderte litt dimensjoner og gikk fra 195/65R15 til 205/55R16 på vinterdekkene. synes dog det var litt dyrt, 6500 kroner for komplett bytte, og stripping av 4 ekstra felger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå