Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvilken gps når den skal være billig og grei til bilen?

Edvarda

Anbefalte innlegg

Hei,

etter å ha brukt altfor mye tid på å google "billig bra gps til bilen" prøver jeg å spørre her.. Jeg ser på Elkjøp at det finnes en hel haug av f.eks Garmin, uten at jeg helt skjønner hvor mange måter det går an å lage en gps på ;)

Det jeg skal ha er: En enkel og grei gps til å feste i bilen (kun det), som kan brukes når jeg innimellom kjører til steder jeg ikke er kjent. Jeg vil også kunne bruke den f.eks til Danmark, men så veldig mye lenger skal jeg nok ikke.

Så vil jeg ha varsel for fartsboks/fartsgrense og gratis kartoppdatering. Og jeg vil bruke minst mulig penger på herligheten.

Så altså: Er det noe genialt jeg ikke har skjønt at jeg bør ha? Og hvilken bør jeg kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Enkleste er å bruke smarttelefon. Kjøp en bilholder og -lader, last ned en gratisapp med nedlastbare kart (for eksempel Be-on-road (for iOS og Android)), og du er i gang.

Lenke til kommentar

Waze har ikke nedlastbare kart, så det kan bli dyrt i utlandet.

Det tenkte jeg ikke på. Hva med Copilot? Der kan du laste ned kart og den viser vel også fartsgrensene der du kjører. Ihvertfall på de stor veiene. Tror ikke den koster mer enn 300 ca for skandinavia, eller var det hele europa?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Som gratisalternativer med nedlastbare kart for iOS finnes både Be-on-road og NavFree, og sikkert også andre. Gratisversjonen av Copilot gir kun ruteforslag, den kan ikke navigere. Skal man kjøpe en app, er TomTom best.

Lenke til kommentar

Som gratisalternativer med nedlastbare kart for iOS finnes både Be-on-road og NavFree, og sikkert også andre. Gratisversjonen av Copilot gir kun ruteforslag, den kan ikke navigere. Skal man kjøpe en app, er TomTom best.

Hmm, okei, bare sånn at jeg skjønner dette: Det koster ikke noe å bruke iPhonen i stedet, og den er like kjekk å bruke som en egen gps-enhet (hvis man kjøper en bilholder til telefonen)?

Jeg trodde gps-funksjonen på iPhonen kostet å bruke, at man måtte være på nett eller noe?

(Unnskyld på forhånd for eventuelle idiotspørsmål, jeg er en helt fersk iPhone-bruker)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så lenge du bruker en app med nedlastede kart, koster det ingenting. Det finnes både betalbare apper (som TomTom) og gratisapper (som Be-on-Road) som lar deg laste ned kart, men de fleste som er gratis streamer. Det går ikke mye data på en tur, men det kan bli dyrt i utlandet.

Noen apper med nedlastbare kart bruker litt datatrafikk til online adressesøk, for å hente trafikkinfo, laste opp oppdaterte fartsgrenser etc, men for å unngå dette kan du slå av datatrafikk.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Så lenge du bruker en app med nedlastede kart, koster det ingenting. Det finnes både betalbare apper (som TomTom) og gratisapper (som Be-on-Road) som lar deg laste ned kart, men de fleste som er gratis streamer. Det går ikke mye data på en tur, men det kan bli dyrt i utlandet.

Noen apper med nedlastbare kart bruker litt datatrafikk til online adressesøk, for å hente trafikkinfo, laste opp oppdaterte fartsgrenser etc, men for å unngå dette kan du slå av datatrafikk.

Så kjekt, takk for svar! Da prøver jeg vel dette i stedet for å kjøpe en gps, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...