Suit-up Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Kilder? Edit: Trådstarter, skal du første bruke så mye på penger, hadde jeg kjøpt en med garanti som tilsvarer hvor lenge du forventer å beholde bilen. De fleste biler har siden 2010-2011 blitt solgt med 5 års garanti her i Norge. Vurderte å kjøpe meg en Scirocco for et års tid tilbake siden, kule biler med rett utstyr og motor. mulig jeg går litt utenfor komforsonen over hva jeg kan om motor her. men om du ser på hvor lenge en motor varer før du får vesentlige problemer med dem, så syns jeg å ha dratt litt mønster over kubikken (?) rett meg gjerne om jeg tar veldig feil her, men overdimensjonerte motorer har en god vane i å holde lenge. ta en volvo 240 som eksempel, 2.2l og 2.4l, men ikke spesielt mye hk. samme med mye saab motorer, kan godt være noe med turboen ute å går her og der, men 2l med 120hk er ikke overivrig mye, og motoren holder seg. mye av det samme med eldre mercedes også. men som sagt, rett meg gjerne om jeg tar feil. kan fort være mange faktorer jeg ikke har regnet med som helt sikkert har mye å si. Lenke til kommentar
Alecs Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 ta en volvo 240 som eksempel, 2.2l og 2.4l, men ikke spesielt mye hk. samme med mye saab motorer, kan godt være noe med turboen ute å går her og der, men 2l med 120hk er ikke overivrig mye, og motoren holder seg. mye av det samme med eldre mercedes også. Liten kommentar: Saaben som lages nå er på 2,0 (turbo) med 220 hk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Nå er det ingen tvil om at man historisk har sett små lettbygde motorer tåle vesentlig mindre enn større tungbygde motorer. Særlig tydelig har dette vært hva gjelder maritimt bruk. Dagens småmaskiner er det vel ikke så mange som har erfaring med enda.. Historisk sett så er vel dette med downsizing av motorer som gir samme effekt som større i biler relativt nytt (Volkswagen introduserte den første deres i 2005). Jeg sier nødvendigvis at de er bedre/like gode som større motorer, men at det er for tidlig å stadfeste noe slikt allerede nå. Dessuten er vel en av de motorene med minst feil igjennom tidene Honda's VTEC med 1.6 liter og 160HK. Dette begynner uansett å bli urelevant for TS, han skal ha en ny bil med lav km.stand (og mest sansynnlig garanti) storparten av bileiet sitt uansett. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Historisk sett så er vel dette med downsizing av motorer som gir samme effekt som større i biler relativt nytt (Volkswagen introduserte den første deres i 2005). Jeg sier nødvendigvis at de er bedre/like gode som større motorer, men at det er for tidlig å stadfeste noe slikt allerede nå. Dessuten er vel en av de motorene med minst feil igjennom tidene Honda's VTEC med 1.6 liter og 160HK. Dette begynner uansett å bli urelevant for TS, han skal ha en ny bil med lav km.stand (og mest sansynnlig garanti) storparten av bileiet sitt uansett. Downsizing i BIL er relativt nytt, men man har altså forsøkt dette i andre fremkomstmidler tidligere. I båt har man derimot forsøkt seg på dette tullet flere ganger, og hver gang med dårlig resultat. I båt får man også se bedre hvordan det faktisk funker, siden motoren i båt faktisl belastes hele tiden så lenge man er underveis. Relativt store og tungbygde motorer er definitivt mer holdbare enn lette småmotorer som tynes for alt man kan få ut av effekt. Å bruke den VTECen til Honda som et eksempel blir for dumt, det er vel få av de som er mer enn knapt nok innkjørt så langt vil jeg tro. Lenke til kommentar
Kristiansandperson Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 (endret) Jeg er 22 år, å lurte på akkurat det samme som deg nå, ca for et år siden. Men jeg lurer på en ting... Hvorfor ser du på kjedelige forhjulstrekkere som Scirocco, A5 osv? KJEDELIGE BILER! Har eid en Scirocco 2011 2.0 TDI. Fy faen, aldri igjen. Forhjulstrekk og 140hk. Nei takk! null kjøreglede. Selv om bilen hadde høyt utstyrsnivå, som dsg, navi, r-line osv. Zzzzz Kjøp deg en BMW E92 coupe! Jeg kjøpte denne bilen etter Scirocco'en. Denne eide jeg i ca 1 år. Kjempe fornøyd! Super ungdomsbil, og ikke minst MORSOM Å KJØRE! Disse begynner å bli billige nå også + forsikring og driftkostnader er gunstig. Men siden det ser ut som du ikke er den største bil entusiasten fordi du ser på forhjulstrekkere; anbefaler jeg deg å se på BMW 7-serie, her kan du kombinere kjøreglede og ekstremt god kjørekomfort. Jeg eier denne bilen pr.dags dato, og jeg ELSKER bilen. Du får en fullstappa bil (massasjeseter, idrive, head up display, soft close door lock, osv... Lista med utstyr er LANG) til rundt 210.000,- kr +. Da får du en som har gått ca 100.000km. Itillegg er kjørekomforten helt rå. Har du aldri kjørt 7-serie/S-klasse(o.l biler) før, vet du ikke hvordan den er før du har prøvd den selv. Helt ubeskrivelig deilig. Har eid sikkert 30 biler før denne. Ingen av dem er lik denne bilen. Jeg har en 730d E65. Den bruker ca 0.75 på vinteren med piggdekk, og ca 0.65 på sommeren, så relativt økonomisk er den også. Min er chip-trimmet og har 270hk som sparker godt i fra hvis du ønsker å tråkke litt på gassen. Forsikringen er heller ikke så dårlig. Har forsikring hos faren min, jeg betaler 8000kr ca i året. Lykke til med bil-valget PS: Hold deg unna kjedelige forhjulstrekkere. Endret 12. desember 2013 av Kristiansandperson Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Du anbefaler en 7-serie til en du mener ikke er bilentusiast? Til alt overmål en godt brukt 7-serie.. DET er galskap det! 4 Lenke til kommentar
Kristiansandperson Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Du anbefaler en 7-serie til en du mener ikke er bilentusiast? Til alt overmål en godt brukt 7-serie.. DET er galskap det! Trenger ikke være bilentusiast for å like komfort, derfor anbefaler jeg den til han. Bare sett i drive og kos deg. Synes ikke en bil som har gått rundt 100.000km er en "godt brukt bil". I tillegg har de fleste som har eid en 7-serie fulgt bilen opp bra med service, pga bilens verdi. Absolutt IKKE galskap det! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 (endret) Har vel lest flere artikler som kommenterer at enn bør styre unna 7-serie, til tross for "attraktiv" pris. Det har rett og slett med å gjøre at delekostnaden er skyhøye, i tillegg til at det er langt fra den mest pålitelige Bimmeren som er bygget. Endret 13. desember 2013 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Store premiumbiler i segmentet der 7-serie, A8 og S-klasse befinner seg er det grisedyrt å reparere på, og reparasjoner får man behov for. Disse bilene er perfekte for de som er ute etter noe i den stilen, men å foreslå en 7-serie til noen som titter på små FWD-biler blir bare merkelig. 2 Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 BMW 7-serie skriker jo 45 år gammel næringslivsleder, da. Det er jo uberbehagelige biler, men ikke ungdommelig, vil jeg si. Har aldri eid det selv, vel å merke - kun lånt. Lenke til kommentar
Kristiansandperson Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Det med at alt er så dyrt på en S-klasse, 7-serie osv, er en myte. Men ja, noen ting er kan fort bli noen tusen. fks har noen av dem vannavkjølt dynamo(ikke alle. Min har "normal dynamo" som kun koster 1900kr ny fra Ebay). Noe som er litt dyrt å fikse. MEN, skal han være "kar" å ha bil bruktbil i premium-segmentet som A5 osv, må han regne med noen utgifter etterhvert som ikke er så billig. Audi A5 er ikke noe billigere å fikse på, enn en 7-serie. Hvis man fks må bytte bærearm(o.l slitedeler), kjøper man bare delen på Ebay, også kan hvem som helst uavhengig verksted som ikke tar blodpris gjøre jobben. Ikke noe spesielt dyrere enn hvis du skulle bytte slitedeler på for eksempel en 1998 Passat. Store premiumbiler i segmentet der 7-serie, A8 og S-klasse befinner seg er det grisedyrt å reparere på, og reparasjoner får man behov for. Disse bilene er perfekte for de som er ute etter noe i den stilen, men å foreslå en 7-serie til noen som titter på små FWD-biler blir bare merkelig. Han bryr seg åpenbart ikke om kjøreegenskaper; hvorfor ikke kjøre en komfortabel RWD. Sier bare jeg da Ønsker jo bare å hjelpe. Endret 16. desember 2013 av Kristiansandperson Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Å hevde at det ikke er dyrere å fikse på en 7er enn på en annen rimeligere bil faller på sin egen urimelighet. Faktisk er det enkelte verksteder som opererer med høyere timepris for de gromme utgavene enn for de enklere.. Jeg kan jo si såpass som at det selv når man kommer opp i bilen jeg har begynner prisene på deler å ta heftig av. Jeg kjører en E-klasse. Riktignok en E500 4Matic, og kunne faktisk kjøpt meg en helt ålreit bruktbil for prisen av en ny drivaksel foran. Arbeidet kommer i tillegg til prisen på 20600,- Lenke til kommentar
Kristiansandperson Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Byttet dynamo på min 7-serie. Betalte 1900kr + frakt(200kr ca) på Ebay. Jobben kostet 1600kr. Så jeg deler absolutt ikke erfaring med deg. Men nå bruker ikke jeg Billia + Billia deler heller. Vet ikke hvordan verksted du bruker; men det å bruke et uavhengig verksted, kunne snakke med dem på verkstedet + spørre om god pris funker veldig bra. En ny 7-serie OEM drivknute fra Tyskland koster jo bare 765kr. Jeg er mer den personen som tenker meg om 2-3 ganger før jeg betaler. Om Billia hadde sagt "DET KOSTER 20.000kr. PLEASE BETAL", gjør jeg ikke det. Da gjør jeg litt research før jeg evnt måtte betale det. Ser på Ebay at man kan kjøpe drivaksel foran(som er dyrt pga den er foran) til E500 4matic W212 til 3800kr ca, fra Tyskland. + jobb og frakt(kanskje en 200kr). Arbeidet kommer i tillegg til prisen på 20600,- Betalte du 20600,- for ARBEIDET? Bertel o steen har vel litt dyrere verkstedtime-priser enn andre, så ca 1000-1100kr timen inkl moms. Noe som betyr at Bertel o Steen(hvis du har brukt Bertel o Steen) har brukt ca 19 arbiedstimer på å bytte en drivaksel foran? Det å bytte en drivaksel foran er ikke rocket science akkurat. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Byttet dynamo på min 7-serie. Betalte 1900kr + frakt(200kr ca) på Ebay. Jobben kostet 1600kr. Så jeg deler absolutt ikke erfaring med deg. Men nå bruker ikke jeg Billia + Billia deler heller. Vet ikke hvordan verksted du bruker; men det å bruke et uavhengig verksted, kunne snakke med dem på verkstedet + spørre om god pris funker veldig bra. En ny 7-serie OEM drivknute fra Tyskland koster jo bare 765kr. Jeg er mer den personen som tenker meg om 2-3 ganger før jeg betaler. Om Billia hadde sagt "DET KOSTER 20.000kr. PLEASE BETAL", gjør jeg ikke det. Da gjør jeg litt research før jeg evnt måtte betale det. Ser på Ebay at man kan kjøpe drivaksel foran(som er dyrt pga den er foran) til E500 4matic W212 til 3800kr ca, fra Tyskland. + jobb og frakt(kanskje en 200kr). Betalte du 20600,- for ARBEIDET? Bertel o steen har vel litt dyrere verkstedtime-priser enn andre, så ca 1000-1100kr timen inkl moms. Noe som betyr at Bertel o Steen(hvis du har brukt Bertel o Steen) har brukt ca 19 arbiedstimer på å bytte en drivaksel foran? Det å bytte en drivaksel foran er ikke rocket science akkurat. Ja, så var du så heldig å få en dynamo for en lav sum til bilen din.. Dynamo til min koster "litt" mer vet jeg (ja, den er vannavkjølt) 20600,- er prisen for venstre drivaksel foran til en 2005 modell E500 4Matic stasjonsvogn. Jeg betalte ikke det, jeg fikk ordnet meg aksel til 11693,- inkl. mva. Arbeidet ble ikke utført hos BOS, da ville det nemlig kostet ganske mange tusenlapper til. Motorfester måtte også byttes, disse koster snaut 3000,- pr. stk. Siden det er uaktuelt å ha bilen stående i lang tid ble det til at jeg handlet deler fra BOS etter min vante skampruting.. Skulle jeg kjøpt fra utlandet måtte jeg ventet lenger, det var ikke aktuelt. 1000-1100,- inkl, mva pr. arbeidstime koster det kanskje i Gudbrandsdalen eller noe, da hos et hobbyverksted. Bertel O. Steen Autostern tar 1855,- eks. mva pr. arbeidstime. Frakt av en slik drivaksel koster mer enn 200 om man skal ha den kjapt, det er en del som veier en del. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Må si meg enig med Snylter, å anbefale en 10 år gammel 7-serie til en på 19 uten inntekt, virker noe risikabelt i mine øyne. Uten at jeg lette så veldig, så fant jeg forresten en drivaksel VF til E500 på E-bay fra Tyskland, til kr 3.788,-, men dette var en brukt del. Er det noen som selger ny til samme pris, eller driver dere å sammenlikner brukt mot nytt? Uansett, premiums-toppene, som S-klasse, 7-serie, A8 har generelt dyre deler, selv om unntak finnes. I tillegg er jo dette ingeniørenes lekegrind og typisk de modellene produsentene bruker til å teste ut ny teknologi (i tillegg til at det gjerne er stappet med konvensjonelt utstyr). Jeg vil påstå dette er på godt og vondt, det fine er at man får det ypperste som var å få da bilen var ny, men man får med veldig mye som kan gå galt på kjøpet. Lenke til kommentar
tmfredriksen Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 Anbefaler BMW 3-serie. Fantastisk å kjøre, og du får mye bil for 250k. Er selv 20 år og endte på en 320d. Bare å sende PM om du vil ha tips og råd. Har vært kjent med BMW i 13 år. Lykke til med bilkjøp! 1 Lenke til kommentar
Lypsyls Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) Her er noen biler fra BMW som du burde se på:BMW 330i 2003 BMW 320CD 2007 BMW 320D 2007 BMW 320D 2006 Endret 2. januar 2014 av Lypsyls Lenke til kommentar
CFM Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) Byttet dynamo på min 7-serie. Betalte 1900kr + frakt(200kr ca) på Ebay. Jobben kostet 1600kr. Så jeg deler absolutt ikke erfaring med deg. Men nå bruker ikke jeg Billia + Billia deler heller. Vet ikke hvordan verksted du bruker; men det å bruke et uavhengig verksted, kunne snakke med dem på verkstedet + spørre om god pris funker veldig bra. En ny 7-serie OEM drivknute fra Tyskland koster jo bare 765kr. Jeg er mer den personen som tenker meg om 2-3 ganger før jeg betaler. Om Billia hadde sagt "DET KOSTER 20.000kr. PLEASE BETAL", gjør jeg ikke det. Da gjør jeg litt research før jeg evnt måtte betale det. Ser på Ebay at man kan kjøpe drivaksel foran(som er dyrt pga den er foran) til E500 4matic W212 til 3800kr ca, fra Tyskland. + jobb og frakt(kanskje en 200kr). Betalte du 20600,- for ARBEIDET? Bertel o steen har vel litt dyrere verkstedtime-priser enn andre, så ca 1000-1100kr timen inkl moms. Noe som betyr at Bertel o Steen(hvis du har brukt Bertel o Steen) har brukt ca 19 arbiedstimer på å bytte en drivaksel foran? Det å bytte en drivaksel foran er ikke rocket science akkurat. Du har ikke tenkt på at delekvaliteten generelt og kvalitetskontrollen gjenspeiler seg i prisen? Det er en grunn til at man ikke handler deler til fly på eBay blant annet... Dessuten hadde jeg hatt en 7-serie, S-klasse, A8 e.l. så hadde det gjort vondt langt nedi magen hvis jeg hadde montert på noe uoriginalt, billiggreier fra eBay. Man har ingen garanti for kvaliteten. Noen ganger er det bra og andre ganger ryker det etter en uke. Endret 2. januar 2014 av CFM Lenke til kommentar
Deathsh00t Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2014 Takk for mange gode innspill! Endte opp med en A5 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Gratulerer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå