Sigurd Lars Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Hei!Jeg mener at den lave lovlige farten for mopedister i Norge, skaper mer fare i trafikken. Det gjør at flere kjøretøy tar farlige forbikjøringer, det gjør flyten i trafikken dårlig og i tillegg gjør det at folk får dårligere kjøreferdigheter pga irritasjon. Få opp den lovlige fartsgrensen for mopeder! 5 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Lav fart gjør mopeder mer synlige i trafikken. En toppfart på 60 ville bare ført til at de ble liggende i blindsoner. Den minimale opplæringen gjør ikke mopedførere skikket til å kjøre fortere. Denne diskusjonen har vi minst hver tredje måned, og jeg nekter å tro at verken de fysiske lover eller menneskets natur har endret seg nevneverdig siden sist. Endret 2. desember 2013 av Isbilen 7 Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Lav fart gjør mopeder mer synlige i trafikken. En toppfart på 60 ville bare ført til at de ble liggende i blindsoner. Den minimale opplæringen gjør ikke mopedførere skikket til å kjøre fortere. Denne diskusjonen har vi minst hver tredje måned, og jeg nekter å tro at verken de fysiske lover eller menneskets natur har endret seg nevneverdig siden sist. Minimal opplæring er ikke noe godt argument... er jo bare å bedre opplæringen for eventuelt høyere hastigheter. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Moped skal være et lavterskeltilbud. Hvis vi hadde laget et mopedførerbevis med høyere kvalifikasjoner ville det måtte være et separat sertifikat, og det ville nok fort blitt meningsløst kostbart når vi allerede har A1. 3 Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Moped skal være et lavterskeltilbud. Hvis vi hadde laget et mopedførerbevis med høyere kvalifikasjoner ville det måtte være et separat sertifikat, og det ville nok fort blitt meningsløst kostbart når vi allerede har A1. Kanskje er det på tide å bli kvitt slike lavterskeltilbud. Uansett lovlig fart er personer med så tynt grunnlag "alle" trafikkfarlige... med meg selv som eksempel. Når jeg hadde mopedlappen i hånda forstod jeg knapt noen ting og det verste var at jeg var nok en av den i gruppa som lærte mest. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Ja, det er egentlig ganske hårreisende hva man slipper ut på veien. Men da er i hvert fall ikke høyere tillatt fart på moped førstepri. At det går såpass bra som det gjør, tross alt, skyldes nok mye den lave farten. 3 Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Ja, det er egentlig ganske hårreisende hva man slipper ut på veien. Men da er i hvert fall ikke høyere tillatt fart på moped førstepri. At det går såpass bra som det gjør, tross alt, skyldes nok mye den lave farten. Så klart må strengere krav til opplæring skje samtidig eller før en eventuell økning av farten... det er jo selvsagt opplagt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Hei! Jeg mener at den lave lovlige farten for mopedister i Norge, skaper mer fare i trafikken. Det gjør at flere kjøretøy tar farlige forbikjøringer, det gjør flyten i trafikken dårlig og i tillegg gjør det at folk får dårligere kjøreferdigheter pga irritasjon. Få opp den lovlige fartsgrensen for mopeder! Har du dekning for påstanden om at det skaper mer fare? Note statistikk å vise til? AtW 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Jeg skjønner godt at noen føler seg utrygg på moped i trafikk, for det er jo ganske farlig, og man har liten erfaring og dårlig opplæring, som også bidrar til opplevelsen. Det er også forståelig at man trekker feilslutningen at problemet er lav fart, siden de fleste andre beveger seg fortere. Kanskje noen også ville følt seg tryggere hvis de kunne kjørt fortere, men det betyr ikke at å øke fartsgrensen på moped er noen god ide. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) Jeg skjønner godt at noen føler seg utrygg på moped i trafikk, for det er jo ganske farlig, og man har liten erfaring og dårlig opplæring, som også bidrar til opplevelsen. Det er også forståelig at man trekker feilslutningen at problemet er lav fart, siden de fleste andre beveger seg fortere. Kanskje noen også ville følt seg tryggere hvis de kunne kjørt fortere, men det betyr ikke at å øke fartsgrensen på moped er noen god ide. Ja, det er ikke lett å si, jeg hadde nok foretrukket en uplombert moped selv, men så har jeg lappen for klasse A. AtW Endret 2. desember 2013 av ATWindsor Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Den beste løsningen på dette problemet er å stoppe opplæringen innen denne førerkortklassen slik at ingen flere får tatt lappen på moped.. Da vil problemet dø ut av seg selv over en del år. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Mopeder i trafikken er ganske farlig, men det har ikke vært farten som skaper de verste situasjonene. (Sett av mine øyne)Førerene har gang på gang bevist at de ikke duger særlig i trafikken, og i de tilfeller jeg har vært borti så har den lave farten reddet dem.Det ødelegger kanskje for de som er modne og flinke, men sånn er det bare, og noe man er klar over på forhånd. Ønsket man seg et skikkelig alternativ, som koster og krever så er bil ogblett motorsykkel mulig å ta.En fartsøkning på modpeder hadde nok bare ført til en økning i krav til dyrere og lengre opplæring, samt 18-års alsersgrense. Og begrenset mulighet for noen av de vanskeligstilte som ønsker å være i trafikken.Edit: Ja, for hva er vitsen med å øke hastigheten på mopeder? Da har du i praksis bare kastet det inn i en annen klasse, en lett motorsykkel. For kravene til både sykkel og fører vil også måtte følge etter.Det foreslaget er det samme som å fjerne klassen moped, og det hadde nok gjort veiene noe tryggere. Selv om du fortsatt har disse syklistene igjen. Endret 3. desember 2013 av Andrull 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Det finnes lettmotorsykkel, mopeder og scootere burde ikke gå noe fortere en 45 km/t, dette har blitt diskutert i flere tråder og for dem som er interessert i temaet kan diskutere det videre i disse. 1 Lenke til kommentar
hekatombe Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Jeg kjører moped og har gjort det i flere år.Min erfaring er at jeg er ikke den som utgjør faren, det er billistene som tar slike vanvittige avgjørelser i trafikken. Jeg blir kjørt forbi i uoversiktlige svinger og på flere uoversiktlige plasser i nærområdet.Spesielt på morgenkvisten når jeg er på vei hjem fra arbeid blir jeg forbikjørt av mennesker som har det travelt og enten skal avlevere unger i hytt og pine og/eller skal på arbeid selv. Disse skulle absolutt ikke skulle hatt sertifikat for bil.I dag, for bare en times tid siden, blinket jeg og skulle av på motsatt side av veien og ble forbikjørt på siden jeg skulle av til. Hadde ikke jeg vært våken da så hadde jeg ikke skrevet dette nå.Som gammel gubbe på moped, (ref tråd om gamle gubber på moped i mopedtråden) med minimal opplæring og førerkort M145 skulle man tro det var jeg som var problemet, men slik er det definitivt ikke selv om kanskje de som kjører bil synes det (?).Og før noen sier at jeg skal ta hensyn som den tregeste i trafikken så vil jeg si at jeg legger meg inn til hvitstripa når JEG føler det er trygt at kjøretøy bak kan kjøre forbi. Så fort jeg anser det som utrygt legger jeg meg inntil gulstripa.Og grunnen til at jeg kjører slik er som følger:1. De som ligger bak må tenke seg litt om før de kjører forbi, for tross alt okkuperer jeg like stor del av veien som en typisk personbil når jeg ligger inntil gulstripa.2. Hvis nå et kålhue skulle prøve seg likevel, så har jeg masse plass å vike unna på.3. Ligger jeg inntil hvitstripa hele tiden blir jeg sneiet når folk kjører forbi på uoversiktlige plasser.Jeg tar masse hensyn og noen ganger er det hyggelig at vedkommende ser dette og gjerne hilser nårhan/hun kjører forbi etter at jeg har lagt meg inntil hvitstripa. Det foreslaget er det samme som å fjerne klassen moped, og det hadde nok gjort veiene noe tryggere. Selv om du fortsatt har disse syklistene igjen. Hvis du fjerner bilene så blir veiene enda tryggere, er det et alternativ? Nei, trodde ikke det. Syklister skal jeg ikke diskutere annet enn at jeg tar hensyn til de, samme som med spaserende. Forøvrig kan du tenke over hvor liten du føler deg i den "store trygge bilen" din når du får et vogntog, lastebil eller buss bak deg, eventuelt opp på siden. Skal vi da kutte ut bilene slik at de større kjøretøyene kan få kjøre "trygt"? Nei, er ikke et alternativ det heller. Det virker ikke som det er noe særlig utbytte av den lengre og dyrere opplæringen man har i sekken som bilfører med sertifikat, unntatt for de som uansett er hensynsfulle førere i utgangspunktet. Omtrent annenhver fører etter min egen observasjon. 6 Lenke til kommentar
rillto Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 (endret) Slettet Endret 27. februar 2014 av rillto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå