Gå til innhold

Karakterpoeng etter forkurs til ingeniør?

Hylster

Anbefalte innlegg

Jeg går for tiden forkurs til ingeniør ved en høyskole, der jeg bare har matte og fysikk pga at jeg har studiekompetanse. Det jeg lurer på er hvordan karakterpoengene regnes ut når jeg søker høyere utdanning til neste år?

Vi får jo en karakter på fysikkeksamen, samt en karakter på matematikkeksamen til våren. Vil disse legges på snittet mitt fra vgs og dermed telles med i opptaket? Eller vil de ikke telles med i hele tatt, bare være et krav om at det må være oppnådd minst karakteren 4 i matte, samt bestått i fysikk? Var noen som mente at karakterene vi fikk i matte og fysikk ikke hadde noe å si på snittet, så lenge vi oppnådde minst 4 i matte og bestått i fysikk. Synes dette høres veldig rart ut - det kan vel ikke stemme? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De vil telle akkurat som de andre karakterene du har på vitnemålet. Karakter kravet og bestått kravet kommer i tillegg til det at du må ha fagene (fysikk sier jo seg selv). Er det på NTNU? De er de eneste jeg har hørt om at har 4 i matte krav.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

De vil telle akkurat som de andre karakterene du har på vitnemålet. Karakter kravet og bestått kravet kommer i tillegg til det at du må ha fagene (fysikk sier jo seg selv). Er det på NTNU? De er de eneste jeg har hørt om at har 4 i matte krav.

Ok, takk, da var det slik jeg tenkte! Virker jo mest logisk, skjønner ikke at noen trodde at de ikke teltes på snittet.

Ja, tenker NTNU. Er vel de eneste som krever 4 i matte, ja.

Lenke til kommentar

Jeg fullførte forkurs for ingeniør i vår og karakterene du får på eksamener der teller ikke på snittet fra videregående, du får bare et bevis for godkjent studium hvis du står på eksamen.

Skal du inn på NTNU for eksempel må du ha tilsvarende 4 (altså C eller bedre) på eksamen i matematikk for å tilfredsstille karakterkravet, men det vil fortsatt ikke ha noe å si for snittet ditt.

En mulighet hvis du vil forbedre snittet ditt er å gå i timene på forkurset, men melde deg opp til privatisteksamen i tillegg. Dette vil koste litt(ca 300 hvis du ikke har hatt faget før, 1000 hvis du har hatt det), men du vil kunne forbedre snittet ditt og i tillegg får du realfagspoeng som også teller på snittet. Det var hvertfall slik jeg gjorde det!

Lenke til kommentar

Jeg fullførte forkurs for ingeniør i vår og karakterene du får på eksamener der teller ikke på snittet fra videregående, du får bare et bevis for godkjent studium hvis du står på eksamen.

Skal du inn på NTNU for eksempel må du ha tilsvarende 4 (altså C eller bedre) på eksamen i matematikk for å tilfredsstille karakterkravet, men det vil fortsatt ikke ha noe å si for snittet ditt.

En mulighet hvis du vil forbedre snittet ditt er å gå i timene på forkurset, men melde deg opp til privatisteksamen i tillegg. Dette vil koste litt(ca 300 hvis du ikke har hatt faget før, 1000 hvis du har hatt det), men du vil kunne forbedre snittet ditt og i tillegg får du realfagspoeng som også teller på snittet. Det var hvertfall slik jeg gjorde det!

Oi, er du sikker? Da var det rett slik de sa. Så jeg kan i prinsippet bare satse på ståkarakter i fysikk uten at det skal ha noe å si om konkurransepoengene mine når jeg søker videre? Da lønner det seg jo egentlig bare å jobbe mye med matte for å få minst 4, og heller nedprioritere fysikk.

Lenke til kommentar

Oi, er du sikker? Da var det rett slik de sa. Så jeg kan i prinsippet bare satse på ståkarakter i fysikk uten at det skal ha noe å si om konkurransepoengene mine når jeg søker videre? Da lønner det seg jo egentlig bare å jobbe mye med matte for å få minst 4, og heller nedprioritere fysikk.

Er ganske sikker ja, men for sikkerhets skyld vil jeg anbefale deg å sende en mail til opptakskontoret ved den aktuelle høgskolen/universitetet du planlegger å søke deg inn på, da får du definitivt det korrekte svaret!

Det holder med ståkarakter i fysikk ja, men er vel egentlig noe å satse på da det bare er positivt å lære deg så mye fysikk som mulig nå som du vil ha god tid på skolen(noe du definitivt vil savne seinere). Men å prioritere matematikken er nok ikke dumt det heller!

Lenke til kommentar

Er ganske sikker ja, men for sikkerhets skyld vil jeg anbefale deg å sende en mail til opptakskontoret ved den aktuelle høgskolen/universitetet du planlegger å søke deg inn på, da får du definitivt det korrekte svaret!

Det holder med ståkarakter i fysikk ja, men er vel egentlig noe å satse på da det bare er positivt å lære deg så mye fysikk som mulig nå som du vil ha god tid på skolen(noe du definitivt vil savne seinere). Men å prioritere matematikken er nok ikke dumt det heller!

Flott, tusen takk for svar, hjalp virkelig! Bør vel kanskje dobbeltsjekke ja, så jeg får ordentlig ro i sjela, haha. Men herlighet, jeg ble nesten litt sjokkert nå jeg, om dette stemmer. Har nesten litt vanskeligheter for å tro det. Virker nesten for godt til å være sant på en måte. Men det er flott for meg - slipper jeg å stresse så sykt med snittet mitt.

Da er jo egentlig ikke forkurs så vanskelig som folk skal ha det til i mine øyne. Nå har jo bare jeg matte og fysikk da, men uansett…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...