Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det forbudt å ikke kunne legitimere seg?

Anbefalte innlegg

Jeg satt og såg litt i en annen tråd (Den om jeg liker å snike på bussen tråden) og ser at legitimasjonsplikt er ganske sentralt.

Jeg går en del rundt uten legitimasjon, og lurer på om hvis jeg skulle blitt spurt av til dømes politiet om å legitimere meg og faktisk ikke har muligheten til dette, hvordan forholder dem seg til det?

Fant denne, men har dem noe utvidede muligheter til å sjekke opp dette?

- Er ikke registert i noe strafferegister.

§ 333. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som for et Stevnevidne, en Polititjenestemand eller iøvrigt for nogen offentlig Myndighed negter at opgive Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, naar Oplysning derom i den offentlige Tjenestes Medfør begjæres, eller som i saadant Tilfælde for eget eller andres Vedkommende opgiver falsk Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, eller som medvirker til saadan Negtelse eller falsk Opgave.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg satt og såg litt i en annen tråd (Den om jeg liker å snike på bussen tråden) og ser at legitimasjonsplikt er ganske sentralt.

Jeg går en del rundt uten legitimasjon, og lurer på om hvis jeg skulle blitt spurt av til dømes politiet om å legitimere meg og faktisk ikke har muligheten til dette, hvordan forholder dem seg til det?

Fant denne, men har dem noe utvidede muligheter til å sjekke opp dette?

- Er ikke registert i noe strafferegister.

§ 333. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som for et Stevnevidne, en Polititjenestemand eller iøvrigt for nogen offentlig Myndighed negter at opgive Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, naar Oplysning derom i den offentlige Tjenestes Medfør begjæres, eller som i saadant Tilfælde for eget eller andres Vedkommende opgiver falsk Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, eller som medvirker til saadan Negtelse eller falsk Opgave.

Har blitt stoppet i forbindelse med mistanke en gang uten legitimasjon.

Ordnet seg fint det når jeg oppga navn, adresse og personnummer.

Det er forskjell på å ikke ha med seg legitimasjon og å nekte å oppgi/ oppgi falsk id.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår § 333 så hjemler den en plikt til å oppgi korrekt informasjon til offentlig myndighet, men ikke til å dokumentere informasjonens korrekthet. Man kan ikke nekte å gi opplysninger, og man kan ikke gi feil opplysninger, men man kan la være å dokumentere opplysningene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår § 333 så hjemler den en plikt til å oppgi korrekt informasjon til offentlig myndighet, men ikke til å dokumentere informasjonens korrekthet. Man kan ikke nekte å gi opplysninger, og man kan ikke gi feil opplysninger, men man kan la være å dokumentere opplysningene.

Som selvfølgelig gjør det litt vanskelig å verifisere at du faktisk gir riktige opplysninger, men det er nå kompromisset vi har landet på. :)

Lenke til kommentar

Det finnes ingen generell plikt til å ha med seg legitimasjon i betydningen at man vil bli straffet eller sanksjonert for ikke å ha det med seg. Selv politiet må - for det meste - nøye seg med faktaopplysninger du gir dem (og som de eventuelt verifiserer mot egne registre).

Det finnes imidlertid situasjonsbestemte plikter. Tjenestemenn som utøver politimyndighet, men ikke militære tjenestemenn som utøver militær politimyndighet, skal ha politilegitimasjon (politiloven § 20 femte ledd); den som ønsker å opprette et kundeforhold hos noen omfattet av hvitvaskingsloven § 4 (hvitvaskingsloven § 7 første ledd nummer 2); den som utøver en rettighet som krever særskilt tillatelse fra det offentlige (for eksempel å kjøre bil, vegtrafikkloven § 24 første ledd). I slike situasjoner er det sjelden straffbart i seg selv å ikke kunne legitimere seg, men konsekvensene vil være knyttet til den aktuelle situasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet kan avkreve deg navn og personnummer som er normal praksis etter det jeg vet, eller annen relevant informasjon nevnt i straffelovsparagrafen du referer til. Du har også krav til å få vite nummeret som identifiserer politibetjenten.

Du har ikke plikt til å bære legitimasjon til enhver tid, men om du ikke gjør det og er shady tenker vel politiet sitt, selv om det ikke er noe automatikk i at du er kriminell så øker det nok mistanker ang. deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...