Harald1008 Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Hei folks! Holder på å bygge ny pc, og er litt usikker på hovedkort. Valget står mellom Asus Z87-A og Msi Z87 G45. Liker at Msi'en har et "red theme", men preformence er viktigst for meg. BTW skal jeg kjøpe en i5 4670k. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Yter likt, gå for MSIen! Asus sine nye ser like ille ut som noctua! Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Jeg kjøpte nettopp helt nye deler til en helt ny maskin og gikk for Asus Z87-Pro til hovedkort. Jeg har aldri vært borti et bedre hovedkort å montere og bruke. Jeg har aldri montert et hovedkort før, og gruet meg noe til å skulle montere n antall kabler på n innganger hvor alle ligner på hverandre.Men til min overraskelse hadde jeg aldri behov for å i det hele tatt røre bruksanvisningen under hele monteringen da alt er "labelled" og så ufattelig intuitivt at jeg rett og slett bare trengte å se på hver kabel før jeg skjønte hvor den skulle. Når jeg fyrer opp maskinen for første gang ble jeg overasket over hvor rask, men samtidig funksjonsrik bios jeg blir møtt med. Her fikk jeg velge iblandt overklokking/strømsparings instillinger som var selvforklarende og kjempe lett å leke med. I tillegg til programvaren som fulgte med hvor du blant annet kan kjøre "automatisk overklokking" uten å være i bios. Nå har jeg ingen erfaring med MSI-hovedkortene, tenkte bare jeg ville dele mine førsteinntrykk av Asus sitt kort.Men uansett valg blir du helt sikkert fornøyd da begge selskapene generelt leverer gjennomtenkte produkter av høy kvalitet! Lenke til kommentar
Harald1008 Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 Takk for inputs! Pilen peker mer og mer på msi, men er ikke helt sikker Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 jeg har hatt både MSI og Asus. begge ikke av de råeste kortene, eller de nyeste, men jeg må si at jeg likte Asus sitt kort langt bedre mtp. brukervennlighet, spesiet i BIOS er det forskjeller å spore. men jeg liker også oppstartstiden til Asus bedre. og så har jeg en følelse av at det er lettere og vedlikeholde Asus-kortene. men det kan være en subjektiv følelse som jeg sitter med. Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (...)Jeg har aldri vært borti et bedre hovedkort å montere og bruke. Jeg har aldri montert et hovedkort før(...) Da er det jo ikke så rart at du aldri har vært borti et bedre HK:-) Til TS, det viktigste når det gjelder HK er at det støtter de funksjonene du ønsker, altså at det f.eks er nok usb-innganger, at usb3.0 er på plass, evt WLAN osv. Kvalitetsmessig så er det ikke store forskjeller og du vil nok ikke merke noen store variasjoner i ren ytelse. Begge klokker fint og det vil nok værecpuen som setter grensen her. Jeg kjenner ikke til Asus sin løsning, men hvis det Zenzor sier er korrekt, så er det samme løsning som MSI har, dvs man kan klokke bios fra et Windowsmiljø. Jeg valgte MSI sist gang og angrer ikke på det, men tviler ikke på at ASUS leverer like godt om det skulle være et spm... 3 Lenke til kommentar
Harald1008 Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 Dette blir et vanskelig valg Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Da er det jo ikke så rart at du aldri har vært borti et bedre HK:-) Hehe, godt poeng. Men nå har jeg da sett andre måtte slite med montering av uforståelige hovedkort, som var det jeg mente med setningen Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 (endret) MSI hadde dårlige kort i forrige generasjon, men de nye kortene skal være betraktelig bedre. At de yter likt er ingen argument, fordi hovedkort yter ingenting (spillsammenheng). Hovedkortets oppgave er å sikre stabilitet og funksjoner etc. Jeg har Asus selv (Z87-WS), men av disse to ville jeg faktisk valgt MSI, spesielt om det er for spilling. Endret 2. desember 2013 av Stian Aarskaug 1 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Det handler vel mest om gammel vane og hva man er vant med. Jeg hadde noen MSI produkter i 2006-2009, og de feilet vel alle sammen etter hva jeg kan huske. De har etter hva jeg hører, blitt bedre. Like vel har jeg hatt ASUS like lenge, og alltid vært fornøyd med deres hovedkort. Skjermkort not so much, GTX 760 Mini bråker, og det er ganske krise i en mITX maskin, noe jeg syntes ASUS burde forutsett. Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Nja, nå påvirker valget på hovedkortet flere ting, blant annet ytelse: Asus review:http://www.bit-tech.net/hardware/motherboards/2013/10/17/asus-z87-a-review/7msi review:http://www.bit-tech.net/hardware/2013/07/22/msi-z87-g45-gaming-review/2 Lenke til kommentar
Harald1008 Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 Ser ut som om msi er bedre.... Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Ser ut som om msi er bedre.... Og ser SÅÅÅÅ mye bedre ut! Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Skjermkort not so much, GTX 760 Mini bråker, og det er ganske krise i en mITX maskin, noe jeg syntes ASUS burde forutsett.MSI har faktisk vært bedre på skjermkort, men den siste tiden har Asus blitt mye bedre, og enda bedre enn MSI vil jeg påstå. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 MSI har faktisk vært bedre på skjermkort, men den siste tiden har Asus blitt mye bedre, og enda bedre enn MSI vil jeg påstå. På skjermkort, ja. På hovedkort, laaaaaaangt ifra... Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 På skjermkort, ja. På hovedkort, laaaaaaangt ifra...påsåtr du at Asus ikke lager gode hovedkort? Og da tenker jeg ikke på utseende, selv om de nye Asus-kortene ikke akkurat ser spesielt pene ut. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Jeg påstår at det er mange som lager bedre hovedkort enn Asus! Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Interessant påstand. Care to expand? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Jeg har hatt Asus hovedkort på alle de stasjonære Pc'en mine, Kan nevne socket 939/775/1155 og Socket 2011. Har aldri hatt overklokkingsproblemer eller stabilitetsproblemer av noe slag. Biosene er oversiktlige og lette å både oppdatere og i bruk. Klokket godt har de gjort alle sammen, og alt har vært stabilt. På den nåværende HTPC'n har jeg et FM2 MSI Hovedkort, mitt første MSI hovedkort og så langt ser det bra ut. Asus har alltid vært i toppsjiktet, så å si att det er mange andre som lager bedre hovedkort enn Asus, er bare BS. Det er ikke dermed sagt att det ikke finnes andre gode hovedkortprodusenter, langt ifra Endret 3. desember 2013 av FiveInline Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Er også nysgjerrig på hvilket antall "mange" er. I mitt hode er det ikke mange som lager bedre hovedkort enn Asus. Endret 3. desember 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå