Gå til innhold

Backup harddisk og kulde

fnatten

Anbefalte innlegg

Jeg har en harddisk med masse backup på, som jeg skal ha ett sted, trolig i en haug år. Den vil ikke bli rørt, og det er mulig det vil bli 5-10 grader på det kaldeste. Kan dette skade harddisken? Eller er det greit så lenge den har vært i ok temperatur i en stund før den blir startet opp igjen?

Blir kjipt om hus 1 brenner ned, og backup som er i hus 2 er dau.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle da normalt sett ikke være et problem. Har hatt en laptop som har stått i en garagsje hvor det har vært både 10-20 minus og opp 30 pluss. Laptoppen fungerer fortsatt. Og lapptoppen er jo mye mer følsom for kondens og slikt en selve harddisken. Så tror ikke det skal være en problem.

Lenke til kommentar

Er det virkelig uvurderlige data du har på den disken så ville jeg ha lagret dobbelt opp på to forskjellige disker og gjerne lagret diskene hver for seg på to forskjellige steder. En disk er jo så billig, så den ekstra sikkerheten koster ikke mye.

Skal du ha dataene lagret i maaange år så ville jeg også med noen års mellomromm sjekket at disken(e) fortsatt virket og lot seg lese og eventuelt lagret på enda en disk om en del år.

Endret av SteinarN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...