Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tariff for deltidsvakter (vekter)

Tariffhjelp

Anbefalte innlegg

Hei, har laget en ny bruker da min vanlige bruker er litt vel "googlebar".

Jobber som vekter deltid ved siden av studier, og en kollega gjorde meg oppmerksom på at lønna vår ved natt- og helgearbeid ikke nødvendigvis følger tariffen.

Vedlagte pdf av tariffen har jeg hentet fra NAF, og den aktuelle teksten er fra §5:

"Deltidsansatte lønnes etter 37,5 timer for dagtid, og 35,5 timer for natt- og helgearbeid, jfr. arbeidsmiljøloven §§ 10-1, 10-4 og bilag 8."

Vi får altså lønn for 37,5 timers uke uansett. Forskjellen på timelønn her er rundt 10kr i timen, det blir litt penger i året.

Arbeidsgiver mener denne bestemmelsen bare kommer til anvendelse når det er snakk om fast turnusarbeid, og ikke for oss som jobber fra måned til måned etter vilkårlig oppsatt arbeidsplan. Hvor kommer det fra, og hva er det som stemmer her? Vil nødig krangle for mye uten å vite hva jeg snakker om.

Setter stor pris på alle innspill :)

Vekteroverenskomsten 2012_2014.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Timelønn er knyttet til arbeidstid, poenget er at man ikke skal tape penger på den kortere arbeidsuken. For å avgjøre hvilken timelønn du skal ha må man vurdere hvilken arbeidsuke du skal ha.

I Overenskomstens § 2 fastslås det at deltidsansatte i visse tilfeller skal ha fast turnus (når de har mer enn 50 % arbeidstid). Det heter videre at "[f]or deltidsansatte under 50 % stilling kreves ikke fast turnus, men de skal følge alle lovens og denne overenskomsts bestemmelser om daglig, ukentlig, og månedlig arbeidstid".

Begrepet "deltidsansatte" viser altså til alle som jobber deltid, ikke bare de som har fast turnus.

Overenskomstens § 3 og bilag 8 regulerer hvem som skal omfattes av 35,5-timers arbeidsuke. I § 3 er det fastslått at 33,5 arbeidsuke tilkommer den som har skift- eller turnus som omfattes av bilag 8. I bilag 8 er det bestemt at 33,5-timers uke gjelder arbeid som hovedsakelig utføres om natten, døgnkontinuerlig skiftarbeid og sammenlignbart turnusarbeid, 2-skiftarbeid og lignende turnusarbeid som regelmessig drives på søndager og helligdager, og alle arbeidstidsordninger som innebærer at arbeidstaker må jobbe minst hver tredje søndag.

Alle disse alternativene forutsetter enten at man har en fast turnus eller at man hovedsakelig arbeider natt. Det er vanskelig å vurdere en tilkallingsvikar som ikke vet når han arbeider mer enn en måned frem i tid som "hovedsakelig nattarbeid".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...