Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyder motor Forester 2.0D


Darkbill

Anbefalte innlegg

Har nå i sommer kjøpt en brukt Forester 2.0 diesel, og har ikke hatt noe problemer med den annet enn at revers ikke funket etter noen i huset prøvde å sette bilen i revers i 150km/t (Ikke spør meg hvordan) har garanti så dette ble fikset. Men nå som kulden har kommet har det kommet ulyd fra motoren, som om det er et stykke metall som slår hardt fram og tilbake, spesielt når jeg gir på litt gass rundt 2000 omdreininger. Har ikke hatt problemet før, og det kom etter temperaturen falt under 10-13 grader. Har søkt litt rundt og de fleste sier problemet forsvinner når motoren blir varm, men problemet vedvarer. Har hatt bilen hos verksted forrige uke og det eneste de fant var sot i motoren som de renset, men det har ikke gjort noe forskjell. Skal på verksted idag for femte gang siden jeg har bilen, og skal høre hva de sier denne gangen. Noen som har noen tanker om hva som forårsaker lyden?

http://youtu.be/8vIOooOFGfg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bokser-motorer (som denne bilen har) kan være plaget med ventilheng, spesielt hvis motoren startes og stoppes med for korte mellomrom. Dette kommer av, hvis jeg husker riktig, at ventilstammen tørket ut.

 

Det høres uansett ut som ventilene henger. Lenge siden det ble skiftet olje på bilen din?

 

Jeg tror jeg ville tatt en innvendig motorrens (Omega 907) på den og deretter skiftet olje m/filter. Deretter ville jeg kjørt med en lang tur og sett om dette løste problemet.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Har ikke blitt skiftet olje så lenge vi har hatt bilen (Kun noen få måneder) og må sjekke når olje har sist blitt skiftet. Har vært på verksted idag og de hadde tatt noe rensemiddel i tanken og ble fortalt å kjøre til tanken var (nesten) tom. Hjelper ikke dette skulle de ta dieselrens(?) Har ikke vært på verksted selv så leser det jeg har fått vite på melding så var litt lite detaljer.

Lenke til kommentar

Høres ut som om de mener at dette kommer fra dysene og drivstoff-anlegget, eventuelt fuktighet som berøres av kulden.

 

Jeg skal være uhyre forsiktig med å motsi de som har sett og hørt motoren "in real life", men videoen illustrer det jeg forbinder med "ventil-pekking", et fenomen som også ofte øker i intensitet med turtallet og som har en tendens til å dukke opp på kald motor.

 

Jeg regner likevel med at disse mekanikerne også har tenkt på det samme som jeg tenker. På samme tid vet jeg at det er mange rare diagnoser ute og går i mekaniker-bransjen. :)

 

Jeg ville, som du skriver, uansett sjekket siste oljeskift. Et oljeskift alene vil neppe løse problemet, i allefall ikke med det første. Det er likevel nødvendig å skifte olje etter en innvendig motorrens, så en "ren" mekanikk med ny olje vil være det beste utgangspunkt for å få bort "ventil-pekking" uten større reparasjoner. Er oljen på motoren gammel bør den byttes uansett og en motorrens i samme slengen er ikke kostbart.

 

Du får oppdatere etterhvert som du får tilgang på ny og relevant informasjon. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Har ikke sjekket olje enda, men fant ut at de 3 dagene bilen var på verksted er det eneste som har blitt gjort er at motoren har blitt startet og kjørt varm noen få ganger for at de så skal ha kjørt den på høye omdreininger, noe som ikke har gjort noe forskjell. Ifølge dem er problemet forsatt kun sot i motoren.

Lenke til kommentar

Har ikke sjekket olje enda, men fant ut at de 3 dagene bilen var på verksted er det eneste som har blitt gjort er at motoren har blitt startet og kjørt varm noen få ganger for at de så skal ha kjørt den på høye omdreininger, noe som ikke har gjort noe forskjell. Ifølge dem er problemet forsatt kun sot i motoren.

 

Sot i motoren? Det er vel nettopp det som får ventiler til å henge/tikke, enten pga koks på ventilstammene eller i løfterne. Jeg står derfor fortsatt på motorrens og oljeskift.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Jeg har vært borti flere Subaruer, og utallige andre merker, med ventilheng. Ingen av disse har hatt merkeverdige start-problemer, men er problemet omfattende nok så blir nok også det utfallet til syvende og sist. Står ventilen i stein, så vil nok startproblemene melde seg.

 

Ventilheng kan komme gradvis og ikke trenger det å være konstant. Ventil-tikking/ventilheng kan også bare gjelde en eller to ventiler slik at motoren går, men med en ulyd.

 

Jeg snakket med en Subaru-mekaniker som nevnte at ventil-stammene, som jeg har nevnt, kunne tørke ut på disse og dermed skape heng i ventilene eller ventil-tikk hvis motoren ikke fikk gå lenge nok før den ble skrudd av igjen. Dette endte da som regel i start-problemer fordi det påvirket omtrent alle ventilene på en gang. Løsningen var da å "kynne" motoren til ventilen begynte å bevege seg og fikk nok smøring.

 

Det høres uansett ut som at denne motoren har tikking/heng og trenger en motorrens.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakket med en Subaru-mekaniker som nevnte at ventil-stammene, som jeg har nevnt, kunne tørke ut på disse og dermed skape heng i ventilene eller ventil-tikk hvis motoren ikke fikk gå lenge nok før den ble skrudd av igjen. Dette endte da som regel i start-problemer fordi det påvirket omtrent alle ventilene på en gang. Løsningen var da å "kynne" motoren til ventilen begynte å bevege seg og fikk nok smøring.

 

Dette gjelder bensinmotorene, når de fra kald kjøres kortere enn 50 sekunder. Ved neste oppstart henger da gjerne ventilene.

 

Edit: Jeg synes ikke "ulyd fra motoren, som om det er et stykke metall som slår hardt fram og tilbake" korresponderer så godt med sotansamling, spesielt ikke når motoren har vært "renset" og varmkjørt.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Dette gjelder bensinmotorene, når de fra kald kjøres kortere enn 50 sekunder. Ved neste oppstart henger da gjerne ventilene.

 

Edit: Jeg synes ikke "ulyd fra motoren, som om det er et stykke metall som slår hardt fram og tilbake" korresponderer så godt med sotansamling, spesielt ikke når motoren har vært "renset" og varmkjørt.

 

Det stemmer dette med bensinmotorene. Jeg tenkte mest på Subaru generelt når jeg nevnte ventilheng på disse bilene, altså at dette med ventilheng er et problem som er kjent ved Subaru. Jeg ser at jeg har oversett at dette er en diesel i første post.

 

Tilbake til topic:

 

Når jeg ser videoen som er lagt med, så tenker jeg ventil-tikking med en gang. I forhold til "renset motor", så vet jeg ikke helt hva dette innebærer. Hvis de har kjørt oljerens og byttet olje slik jeg har foreslått hele tiden, så har jeg ingen gode forslag utover det verkstedet har prøvd.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Det kan godt være at det er en dyse/injektor. At dette er skjørtebank finner jeg litt rart i og med at lyden kom plutselig? Noen tanker om det?

 

Får håpe rensingen hjelper. Mange ender visst opp med å måtte bytte injektorene for å få bukt med dette problemet på disse bilene.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Er på mobil så ikke lest supernøye gjennom alt. Bilen er kjøpt med garanti hos Toyota forhandler som sender bilen til godkjent Subaru verksted. Er ikke min egen bil så derfor litt lite informasjon. Med renset mente jeg de hadde helt noe rensemiddel i dieseltanken og så skulle vi kjøre tanken (nesten) tom, ingen forskjell. Skal bli med til verksted for å høre med de selv etterpå og foreslå injektor/dyse og oljebytte. Dette er forresten en 2010 modell med kun 80 000km på motoren så burde jo ikke ha problemer i det hele tatt enda. Lyden økes ikke spesielt med turtall men heller med gassen. På tomgang mest rundt 1100omdreininger og i fart rundt 1800-2000 når du gasser på.

Lenke til kommentar

Jeg kaller det skjørtebank, fordi jeg ser for meg at nedsiden av stempelet går å slår i sylinderveggen. Egentlig er det vel dieselbank som blir riktig uttrykk.

 

Det antenner på helt feil tidspunkt og hvor den harde slaglyden kommer fra er jeg ikke sikker på. Jeg tror som sagt denne dieselbanken er skjørtebank. Samme lyd som når man bruker startgass på en Dieselmotor.

 

Jeg hadde først gått inn med tester, se hva dyse korrigeringen ligger på og der vil du kanskje se en dyse som er helt uttafor. Aldri vrt bori Subaru Diesel så for meg er dette bare et skudd i mørket.

 

Har sett det et par ganger på Toyota Land Cruiser. Samme harde lyden. Samme turtallsområde og generelt samme symptomer. Er også en Japaner og skal ikke se bortifra at det sitter samme Denso dyse på begge motorene.

 

Det er hvertfall min første teori. Tar ca.1 minutt å sjekke dette med en tester.

 

Ventilheng er mer start vansker null kompresjon aktig syndrom syntes jeg :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kaller det skjørtebank, fordi jeg ser for meg at nedsiden av stempelet går å slår i sylinderveggen. Egentlig er det vel dieselbank som blir riktig uttrykk.

 

Det antenner på helt feil tidspunkt og hvor den harde slaglyden kommer fra er jeg ikke sikker på. Jeg tror som sagt denne dieselbanken er skjørtebank. Samme lyd som når man bruker startgass på en Dieselmotor.

 

Jeg hadde først gått inn med tester, se hva dyse korrigeringen ligger på og der vil du kanskje se en dyse som er helt uttafor. Aldri vrt bori Subaru Diesel så for meg er dette bare et skudd i mørket.

 

Har sett det et par ganger på Toyota Land Cruiser. Samme harde lyden. Samme turtallsområde og generelt samme symptomer. Er også en Japaner og skal ikke se bortifra at det sitter samme Denso dyse på begge motorene.

 

Det er hvertfall min første teori. Tar ca.1 minutt å sjekke dette med en tester.

 

Ventilheng er mer start vansker null kompresjon aktig syndrom syntes jeg :p

 

Skjørtebank kommer vel strengt tatt av mekanisk slitasje over tid. Dette er en 2010-modell som kun har gått 80.000 km, men jeg skjønner hvordan du tenker. Når stempelet går opp og ned i sylinderen så endrer pressretningen mot sylinderveggen seg pga at sidekraften fra veiv og stempelråde endrer seg.

 

På vei opp presses stempelet mot ene siden av sylinderveggen, og på vei ned mot den andre siden. Antennes drivstoffet på feil tidspunkt kan nok dette påvirke bevegelsen til stemplet og en ulyd oppstår.

 

I forhold til korrigering av dyser (jeg regner med at det er snakk om kalibrering/timing), så ser jeg ikke helt sammenhengen med at dette plutselig skulle komme pga kulde. At en eller flere av dysene derimot ikke fungerer optimalt pga sot ser jeg derimot ikke som usannsynlig.

 

Ventilheng, der ventilen henger konstant, fører ofte til startproblemer. Er det mye sot-dannelse kan ventilene henge litt og dermed gå tilbake litt tregere og så kommer tikkingen. Dette er likevel bare en av mange muligheter for hva som kan være galt her.

 

Likevel, dess mer jeg sjekker rundt denne problematikken på disse motorene, dess mer tydelig blir det at dysene på disse bilene er en svakhet. Det kan hjelpe med rens i de fleste tilfeller, men mange som har hatt samme problem har rapportert at de måtte bytte ut dysene. Om dette virkelig stemmer vites ikke. Slik "forum-vitenskap" er ikke alltid like pålitelig.

 

Det vil uansett vise seg om rensen de har kjørt på tanken virker. Det å drive "feilsøking" over nettet på slike problemer som dette er ofte rimelig unøyaktig og det å treffe riktig løsning ut fra ren spekulering er rimelig skudd i blinde. Noen ganger klaffer det, andre ganger ikke.

 

Siden bilen er på verksted, så går de nok igjennom de mest logiske og fornuftige årsakene til dette. De kan sjekke ut og bekrefte/avkrefte de tingene vi diskuterer her, i det vide og det brede, på bare noen minutter. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen. Har nok en gang levert bilen inn til verksted og også snakket med han som solgte oss bilen om alle problemene og så videre, og sa til han jeg selv hadde fått høre og lest om at det kunne være noe med injektorene. Han sa det kunne fint stemme og han hadde akkurat fått inn en Land Cruiser som også hadde problem med injektorene. Jeg fortalte til mekanikeren det om injektorene at det er et kjent problem og fortalte samtidig det er rimelig skuffende kunden selv skal komme med forslag på hva som skal sjekkes, han var ikke særlig glad for å høre slik tilbakemelding, uffda. Uansett har de nok en gang levert bilen til godkjent Subaru verksted som nok en gang skal sjekke bilen, så får se om det er noe forskjell nå da. Synes de skal få fikse og sjekke alt selv siden vi ikke har hatt bilen mer enn noen få måneder og det forsatt er garanti på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...