Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg har ikke noe energi til å gjøre noe lenger(17år gutt)

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er en 17år gammel gutt som går mitt andre år på vgs. Jeg har store krav om å gjøre det bra på skolen, og dette er noe jeg vil. Jeg gjør det ikke dårlig, men når ikke opp til de målene jeg har satt. Jeg føler at det har noe med motivasjon og energi å gjøre, tror det er mest energi. Jeg tenker hele tiden på karakterer og det er veldig viktig for meg, også tenker jeg hvor mye meg skal gjøre hjemme. Men når jeg først kommer hjem og setter meg på senga for å gjøre kan jeg holde på i kanskje 20-30min og ta en pause som varer i nesten like lang tid. Og sånn fortsetter det helt til jeg ikke "orker" å jobbe med skolearbeidet. Istedenfor har jeg lyst til å surfe på nettet, se tv-serier ol. Dette er ikke sånn at jeg flyter rett på fristelsene, nei, for samtidig har jeg veldig dårlig samvittighet og jeg tenker at jeg heller skulle ha gjort skolearbeid. Derfor er det Tap-Tap situasjon uansett hva jeg velger, det gjør vondt.

Dette gjelder ikke bare skolearbeid. Jeg sliter også med å stå opp, og ender alltid med å "utsette" på vekkerklokken, og kommer 5-10min for sent, nesten hver dag. Etter skolen sovner jeg og jeg får nesten ikke gjort noe, bare surfe på nettet, se tv, gjøre Skolearbeid i 30-40min, og det er alt :/.

Jeg spiller fotball en gang i uka så det er positivt. Men jeg pleide å ha hjemmestyrketreninge 3 ganger i uka før, men nå orker jeg ikke det heller. Jeg føler meg misslykket. Nei, det har ikke alltid vært sånn, jeg hadde 5 i snitt 1.vgs, dette året bli det mest sannsynlig noe med 4.6 eller noe hvis jeg ikke tar tak. Hjelp :(

Anonymous poster hash: 218b7...e5b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg er en 17år gammel gutt som går mitt andre år på vgs. Jeg har store krav om å gjøre det bra på skolen, og dette er noe jeg vil. Jeg gjør det ikke dårlig, men når ikke opp til de målene jeg har satt. Jeg føler at det har noe med motivasjon og energi å gjøre, tror det er mest energi. Jeg tenker hele tiden på karakterer og det er veldig viktig for meg, også tenker jeg hvor mye meg skal gjøre hjemme. Men når jeg først kommer hjem og setter meg på senga for å gjøre kan jeg holde på i kanskje 20-30min og ta en pause som varer i nesten like lang tid. Og sånn fortsetter det helt til jeg ikke "orker" å jobbe med skolearbeidet. Istedenfor har jeg lyst til å surfe på nettet, se tv-serier ol. Dette er ikke sånn at jeg flyter rett på fristelsene, nei, for samtidig har jeg veldig dårlig samvittighet og jeg tenker at jeg heller skulle ha gjort skolearbeid. Derfor er det Tap-Tap situasjon uansett hva jeg velger, det gjør vondt.

Dette gjelder ikke bare skolearbeid. Jeg sliter også med å stå opp, og ender alltid med å "utsette" på vekkerklokken, og kommer 5-10min for sent, nesten hver dag. Etter skolen sovner jeg og jeg får nesten ikke gjort noe, bare surfe på nettet, se tv, gjøre Skolearbeid i 30-40min, og det er alt :/.

Jeg spiller fotball en gang i uka så det er positivt. Men jeg pleide å ha hjemmestyrketreninge 3 ganger i uka før, men nå orker jeg ikke det heller. Jeg føler meg misslykket. Nei, det har ikke alltid vært sånn, jeg hadde 5 i snitt 1.vgs, dette året bli det mest sannsynlig noe med 4.6 eller noe hvis jeg ikke tar tak. Hjelp :(

Jeg synes du setter for høye krav. Lev litt, konsentrer deg heller å gi maks i de fagene som interesserer deg. Fokuser å holde deg flytende i det du ikke liker. 4 i noe du ikke er flink i eller interessert i er slett ikke værst.

Det er lov til å fokusere på andre ting også, surfing kan jo også være sosialt feks.

Trenelyst er noe som kommer å går, dersom du prøver å trene litt. så får du også mer energi. Ikke sett for høye krav der heller. Litt styrketrening eller en joggetur er mye bedre enn ikke noe. Treningslyst og energi er noe som kommer og går, og sovevaner når man er ung er litt her og der.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilket valg har jeg? Jeg kan jo ikke bare sitte å forvente at jeg kommer inn på det studiet jeg vil. Jeg har lyst til å komme inn medisin. Tankegangen min fungerer slik at jeg har muligheten til å bli det jeg vil øke. Hvorfor tar jeg ikke sjansen. Barn der ute har ikke noe annet alternativ, hvorfor skal jeg da ha noe alternativ. På slutten av skoleåret angrer jeg. Jeg angrer på at jeg skulle gjort mer. Surfing gir ikke noe som helst i utbytte. Sånn jeg ser det bruker jeg 15-20% på skole, og kanskje mindre. Resten går til det unødvendige mørket. Så jeg gjør ikke mye! Noen av lærerne har sagt i løpet av en elevsamtale :'gjør så mye du orker'. De tror jeg jobber utrolig mye hjemme. Da tenker jeg selvom jeg jobber godt i hersens timene, betyr det nødvendigvis at jeg jobber like bra hjemme! Jeg har en teori, kanskje dette energi tapet skyldes at jeg ikke spiser frukt og grønt? Kanskje det at jeg nesten bare spiser hvete og brød hjemme. Ellers er det ren umotovasjon, ihvertfall dette dreper meg.

Lenke til kommentar

Er litt i samme situasjon. Bare har ikke like høye krav. Hadde 4.8 i snitt i fjor og jobba masse. I år jobber jeg nesten ikke noe, jeg snakker mye med kjærsten og dropper mye skole pga henne. Men også jobbing tar tid. Jeg skriver en raport på 3-4 timer siden alltid stikker innom facebook eller andre sider. Dette merka jeg ikke veldig, men så kom læreren og sa jeg lå ann til stryk i 2 fag. Det fikk meg til å jobbe veldig effektivt. Men jeg merka jeg trengte denne lille slappe perioden for å få ny energi. Jeg fant nå ut hva snittet mitt måtte være for å komme inn der jeg vil og jobber slikt at jeg kommer ok inn.

Mulig du er litt avhengig av å surfe litt rundt på nett, sjekke mobilen ofte osv. Hos meg blir dette ofte til stress, men alikevel prioriterer jeg det langt oppe.
Men først, trenger du 5 i snitt for å komme inn?! 4.6 er ikke dorlig det heller. Så om du kommer videre på VG3 studie med det er det jo ikke vist slite med å få 5er. Kroppen trenger også litt pause.

Bare prøv jobbe en dag så lenge du orker og føler det er noe vits. Så når du ikke orker mere går du ut og går en tur. Frisk luft og bevegelse gir kroppen mere energi en å se serie. Så jobber du videre, og prøv legge deg så du sover 8 timer. Det burde hjelpe. Må ikke gjøre det lenge, men nå før jul kan det være lurt prøve det sånn.

Men om dette er VG2 kan det jo være lurt ikke slite seg helt ut, men bare jobbe bra så man kommer greit inn til VG3 så heller stå på litt mere der.

Det du er i nå er rett og slett en slags fase som kroppen tar seg en liten pause for å kunne gi fullt igjen seinere, eller at du har starte med å bli avhengig av noen ting rundt deg. Men det går bort igjen, og kommer også ann hva temane er i forhold til karakterene. Pensum i år er muligens kjedeligere enn i fjor. Så bare gi ditt beste og ikke heng deg så mye opp i snittet fra i fjor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har inntrykk av at vg2 er det året flest kjenner seg mektig skolelei. Selv stakk jeg på utveksling det året for at vgs skulle gå fortere. De aller fleste i klassen din kommer nok til å merke en nedgang i karakterene fra vg1, var i alle fall slik der jeg gikk på skole. Jeg kjenner derimot igjen følelsen du sitter med fra første året på høgskolen, som viste seg å være mer krevende enn jeg regnet med,. Der får man ikke karakterer utenom eksamenene heller, noe som gjorde det enda tyngre å sitte i timesvis med innleveringer. På vgs kan du i alle fall se frem til den deilige følelsen å få femmeren eller sekseren når du får innleveringene tilbake, det må jo være litt motivasjon når du sitter med dem.

Lenke til kommentar

Tips:

1. Få nok sovn på natten og ikke sov etter skolen.

2. Aldri slumre med telefonen. ALDRI. Legg den vekk fra sengen så du MÅ stå opp. I arbeidslivet vil det aldri fungere å komme 10 min for seint hver dag så legg av deg denne uvanen først om sist.

3. Aldri jobb med skole i nærheten/foran en TV/Data med mindre arbeidet foregår på data.

4. Skru av notifications fra SM-apps på telefonen. Så lenge du ikke får de glemmer du at de er der. Reduser antallet forstyrrelser så mye du kan. Å lytte til musikk skjerper også ofte konsentrasjonen.

5. Belønn deg selv dersom du har jobbet effektivt. Ikke tenk at du skal se på en serie og fortsette etterpå, eller at du bare skal sjekke facebook før du starter. Gjør deg ferdig først og se serier etterpå.

6. Prøv å jobb på forskjellige tidspunkter. Alt fra rett etter du kommer hjem til rett før du skal legge deg. Vi har alle forskjellige tider på døgnet der hjernen fungerer bedre enn andre tidspunkter. Selv er jeg mest effektiv midt på natta...

Det er ingen raske veier til gode karakterer. For noen faller enkelte ting selvsagt lettere enn for andre, men likevel. Disiplin og tålmodighet er det eneste som gjør arbeidet ferdig.

Let litt på nettet rundt studieteknikk. Jeg vet hva som funker for meg, men det er veldig individuelt. Det finnes tonnevis med info der ute om hvordan du effektiviserer selvstudium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...