Gå til innhold

FreeNas, noe for meg?

*F*

Anbefalte innlegg

Etter å ha hørt mye om det, har jeg lest litt om FreeNas her i kveld, det er jo så mange som skryter av det.

Førsk skal jeg fortelle dere hvordan jeg kjører dette i dag.

Har en Windows 2008 Server, her har jeg flere harddisker, men hovedsaklig bare to viktige per nå (utenom os)

Har en intern harddisk hvor jeg har en mappe som heter UTORENT_DL, her slenger Serverens uTorrent klient de nedlastede filene mine

Alle mine filer ellers ligger på en ekstern 2TB harddisk, dette inkluderer musikk, film, bilder, dokumenter og alt mulig.

En gang i bland kobler jeg til en ekstra ekstern harddisk og tar backup av 2TB disken.

Dette ved programmet SyncBack

http://www.2brightsparks.com/index.html

Denne analyserer innholder på alle disker og flytter alle nye filer over til backupdisken, dersom noe er slettet hoveddisken slettes også dette på backupdisken, dersom noe er endret på hoveddisken så overskives den modifiserte filen på backupdisken... Et bilde er sikkert enklere å skjønne seg på:

post-74970-0-72543700-1385933699_thumb.png

Disse diskene mapper jeg opp på PC-ene mine, slik:

post-74970-0-76427900-1385933985_thumb.png

Så tid FreeNas.

Dette trenger jeg i såfal en ny server til, da jeg må ha Windows Serveren til å kjøre andre oppgaver, som uTorrent, FHS, Serviio osv.

1. Filsystem

Jeg ser UFS og ZFS er de eneste kompatible filsystemene.

Dette hvor sistnevnte vistnok skal være særlig bra.

Hva er egentlig forskjellen på disse og hvorfor er ZFS bedre en UFS

2. Lagringsmedium

I Utgangspungtet trenker jeg et par interne "dump" disker som ikke egentlig blir særlig brukt, men hovedaklig skal ting skje på en ekstern disk tilkoblet med USB, er USB-harddisker støttet av FreeNas?

Grunnen er at jeg skal kunne dra med meg den eksterne harddisken f.eks på ferie og ha alt med meg, da kommer det andre spørsmålet, vil min vanlige PC støtte XFS/UFS når jeg kobler denne eksterne harddisken direkte i Windows PC-en?

3. Maskinvare og tyelse

Etter hva jeg hører er det ram som er viktig, spessielt om man kjører ZFS, men hva med UFS? Trenger man også mye ram der.

Når det gjelder OS disk, kan dette være en treg spinnedisk eller burde denne være rask/ssd/minnekort?

4. Rettigheter

Utgangspungtet er at mine PC-er skal ha full skrive og lesetilgang, eller 777 som jeg hører dem kaller det, Jeg vil også dele enkeltmapper som "TV-Serier" eller "Musikk" ut på nettverket med bare lesetilgang til f.eks alle.

Hvordan kan jeg egentlig verifisere en PC for tilgang? Jeg ser enkelte beskriver at brukernavn og passord på PC-en må være akkurat det samme som på PC-en, stemmer dette? Høres ganske tungvindt ut.

5. Ellers

Jeg ser CIFS er protokollen for å få tilgang fra Windows, kanskje dumt spørsmål, men kan man koble seg til serveren på denne måten over internett uten bruk av VPN?

Da dette bare blir et Nas bos tenker jeg at jeg kommer til å f.eks å bruke filene fra en annen server eller via PC-er

F.eks kjører jeg uTorrent på windows serveren og har NAS-et som download folder, Tenker vel også at jeg f.eks kan kjøre en Http File Server og hente filene fra FreeNAS-et, regner ikke med dette vil støte på noen problemer dersom Windows serveren har alle rettigheter?

Vedrørende RADI tenker jeg å ikke benytte meg av dette, ihvertfal ingen direkte planer.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FreeNAS (eller andre NAS løsninger) passer nok ikke for deg.

Til detaljene:

1. UFS (i FreeBSD, som FreeNAS er basert på) er en god og solid implementasjon av et klassisk unix filsystem, ikke noe mer spesielt enn det. ZFS er så mye mer; det er blant annet veldige gode RAID muligheter, i tillegg til at hele zfs er veldig solid.

2. Dette vil ikke virke slik du tenker deg det. Ja, USB-disker er støttet av FreeNAS, men det vil likevel ikke funke bra. For et NAS (ethvert NAS, ikke bare FreeNAS) så bør du skille mellom intern lagring i NASet (typisk 5 fysiske disker satt opp med RAID-Z1, eller RAID-Z2 / RAID-Z3 hvis man har nok disker) og ekstern lagring (usb disker). Dersom du forsøker å bruke usb disker i det interne RAIDet, så vil du få problemer med at det blir inkonsistens hver gang du kobler fra disken. I tillegg får du dårligere ytelse enn med interne disker. Hvorvidt Windows støtter UFS / XFS eller ZFS vet jeg ikke.

3. UFS krever ikke like mye RAM som ZFS. Det er likevel ikke å anbefale å underspesifisere maskinvaren, det gir kun dårlig ytelse og en misfornøyd bruker. Du trenger ingen "OS disk" som sådan, FreeNAS installeres på en usb minnepinne og kjører fra denne.

4. Du oppretter brukere (bruker og passord) i FreeNAS. Dersom brukernavn og passord er det samme som det du bruker på PC'en, så slipper du å skrive det en ekstra gang - du trenger bare å logge inn. Hva er så tungvindt med det?

5. CIFS over internett uten VPN er ikke å anbefale.

Lenke til kommentar

Det er mulig at jeg ikke skjønner behovet / bruksmønsteret. Hvorfor vil du ha et volum per disk?

i zfs så kalles volumer for "pool". du kan lage så mange volumer / pools på en maskin med zfs som du har disker til. Her er et (dårlig) eksempel: dette er en filserver som kjører "OS disk" på et speil, og har raid-z1 på data-diskene:

tingo@kg-f2$ zpool status
  pool: storage
 state: ONLINE
 scrub: scrub completed after 3h22m with 0 errors on Mon Oct 28 18:52:40 2013
config:

NAME        STATE     READ WRITE CKSUM
    storage     ONLINE       0     0     0
      raidz1    ONLINE       0     0     0
        ad8     ONLINE       0     0     0
        ad10    ONLINE       0     0     0
        ad12    ONLINE       0     0     0
        ad14    ONLINE       0     0     0
        ada0    ONLINE       0     0     0

errors: No known data errors

pool: zroot
 scrub: scrub completed after 0h15m with 0 errors on Sat Oct 19 11:54:04 2013
config:

NAME           STATE     READ WRITE CKSUM
    zroot          ONLINE       0     0     0
      mirror       ONLINE       0     0     0
        gpt/disk0  ONLINE       0     0     0
        gpt/disk1  ONLINE       0     0     0

med andre ord to pools på denne maskinen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har da tengt litt mer på det her.

Ny løsning, jeg tenker ikke benytte eksterne disker da jeg egentlig ikke har brukt for å ta med alt når jeg skal ut.

Tar ev det jeg trenger med på en ekstern hdd.

Tanken nå er som følger:

Bygge et FreeNas, med et par disker.

Så btw denne videoen:

Dem snakket om at man uavhengig av størrelse bare kan "slenge inn flere disker av div størrelse" så vil det fungere, men redundans, det høres utmerket ut for min del.

Er det dette som er RaidZ1 eller hva det heter?

Jeg må kanskje bruke ZFS for dette? ev hvor mye ram trenger jeg? Virker som 8 er minimum.

Ser også det vises til en liten lagringsenhet for OS i youtube videoen over, hva er dette?

Så er det dette med hardware.

Slik jeg skjønner det trengs det ikke særlig kraftig maskinvare for FreeNas, med unntak av mye ram.

Og billigere hovedkort har gjerne få sataporter.

Men jeg anntar man kan kjøpe egne kort pci-pci ekspress med sataporter? Da det kjøres software raid regner jeg med dette godt kan være noe billige greier?

En annen ting, om en disk i raidet krasjer og må byttes, hvordan kan man identifisere denne på en enkel måte?

Man kan jo legge en klisterlapp på dem med nr, men kan man navngi hver disk i FreeNas for å få et system på dette?

Og en annen ting, noen som kjenner til en oppdatert og god/enkel veiledning for hele FreeNas?

EDIT: Slenger ut en linkl til en annen tråd jeg har laget om nas på internett: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1558598

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

To disker vil kun gi deg speiling. Les denne om RAID på Wikipedia. Du vil minimum ha RAID nivå 5, som krever minimum 3 disker.

Så videoen, kunne ikke høre at de sa at disker av forskjellig størrelse ville funke, og det stemmer uansett ikke. Dersom du bruker disker av forskjellig størrelse, så vil ZFS ta utgangspunkt i den minste disken når du forsøker å lage et raid. Disker som er større enn den minste disken vil da får en del som er ubrukt.

RAIDZ er ZFS sin måte å gi deg RAID5 (og bedre beskyttelse) på. Så ja, dersom du skal bruke raidz1, raidz2 eller raidz3, så kreves ZFS.

Den lille lagringsenheten er en SSD på en IDE-kontakt (ifølge han fyren som holder den), ikke noe og mase om.

Ja, du kan bruke PCI-E kontrollerkort med sata-porter på. Alle kontrollerkretser er ikke like. I tillegg til at du bør unngå vanlige feller som at et kontrollerkort kun støtter SATA150, eller at det har mange porter men kun bruker 1X på PCI-E så må du også finne kontrollerkort som funker bra med FreeNAS.

Diskene i en pool vil få navn, eksempel:

tingo@kg-f3$ zpool status
  pool: zstore
 scrub: scrub completed after 6h40m with 0 errors on Sun Nov 24 06:40:46 2013
config:

NAME        STATE     READ WRITE CKSUM
    zstore      ONLINE       0     0     0
      raidz1    ONLINE       0     0     0
        ada0p2  ONLINE       0     0     0
        ada1p2  ONLINE       0     0     0
        ada2p2  ONLINE       0     0     0
        ada3p2  ONLINE       0     0     0
        ada4p2  ONLINE       0     0     0
        ada5p2  ONLINE       0     0     0

Det enkleste er vel og lage fysiske merkelapper med dette navnet på på disk / hotswap ramme. Men, det går an å navngi diskene også. Dokumentasjonen til FreeNAS er her: http://doc.freenas.org/

Den er kanskje ikke så enkel som du vil, men dette er heller ikke et enkelt område.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Aha, så da kan jeg f.eks kjøpe meg 3 stk 4TB disker i raidz og oppnå totalt 8TB, ev kjøpe 2 stk 4TB disker og oppnå 4TB (speiling)

Om jeg da starter med 2x4TB, ZFS, kan disse da kjøres i raidz og utvides med disker etterhvert? ev, noen begrensninger vedrørende hvor mange disker?

Utover dette har jeg forstått det slik at jeg i raidz f.eks kan kjøre en 1TB disk og 2 stk 4TB disker, men da får jeg bare utnyttet 2TB?

Lenke til kommentar

Og en annen ting.

Sitter her med en latop og to eksterne harddisker i raid (striping), ufs (bare test selvsagt)

Har laget et share som jeg kaller "publicshare", her kan alle gjøre alt, dette fikk jeg til ved bare å lage sharet og hukke av Allow Guest Access

Rett og slett ved å følge denne videoen.

Men jeg sliter med å lage en privat mappe.

Ønsker å lage følgende mapper:

public: alle kan skriver og lese og gjøre alt

read only: alle kan lese, bare jeg kan skrive

privat: bare jeg kan lese og skrive

en annen ting er at jeg gjerne har en mappe Bilder\privatebilder\bilderavbiler\

Da vil jeg at f.eks alle skal kunne lese "bilderavbiler", men ikke kunne se noe av det andre i "privatebilder", kan det fikses på en grei måte?

EDIT:

Jeg vil ikke bruke min brukerkonto i Windows som verifikasjon, men eget brukernavn\passord for naset, uansett er min epostadresse brukernavn i windows8 så jeg vet ikke hvor bra det hadde blitt uansett.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

chmod/chown er grei å benytte til disse mappene om du lager deg brukere i GUI

Dessuten hos meg har kun nfs shares read only.

Når du oppretter mapper som root vil jo mappen eies av root og gruppen wheel om den følger samme oppsett som nas4free som er den orginale freenas.

Alternativt lager du deg grupper og oppretter mappene den veien.

Gruppen Wheel er felles for alle brukere

Lenke til kommentar

Høres jo greit ut, men jeg finner ingen instillinger som dette.
Under bruker kan jeg ikke endre noe rettigheter utover "home dir mode"
1388067371.43287103.pnghttp://myprintscreen.com/s/1388067371.43287103.png

På sharet kan jeg ikke se noen alternativer for rettigheter, heller ikke i advanced mode
1388067562.80613997.pnghttp://myprintscreen.com/s/1388067562.80613997.png

PS: Bør ACL på share stå til unix eller windows?, testet begge deler uten særlig forskjell.

Har hauevis av flere spørsmål, men får vel ta litt om gangen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...