Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Grafisk databehandling: Transformasjonsmatriser

Anbefalte innlegg

Heisann. Har eksamen i grafisk databehandling på onsdag, og da får vi garantert en oppgave hvor man skal utføre noen transformasjoner. Det jeg ikke helt skjønner er hvilken rekkefølge ting skjer i. Her er et eksempel fra en eksamen for noen år tilbake.

oxQLau1.png

Er det meningen at man skal lese dette fra venstre til høyre, eller høyre til venstre? Må man ta utgangspunkt i at man er i origo, flytte til punktet (-2,3), rotere og flytte tilbake, eller omvendt? Altså at man er i punktet (-2,3), flytter til origo, for så å rotere før man flytter tilbake? Om noen kan forklare tankegangen bak dette så blir jeg veldig glad. Jeg forstår hva enkelt matrise gjør, bare ikke hvordan man kommer frem til hvilken rekkefølge ting skal utføres i.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En transformasjonsmatrise som produkt av flere transformasjoner, skal alltid multipliseres i motsatt rekkefølge av den rekkefølgen du faktisk ønsker å transformere i. Dette har å gjøre med at hver transformasjon skal gjøres på en tilstand av matrisen som har blitt laget av en foregående transformasjon.

Det som gjøres i eksempelet ditt, er at punktet først flyttes til origo ved å flytte objektet langs den motsatte av vektoren. Deretter utføres rotasjonen. Så flyttes den tilbake til punktet ved å flytte den langs vektoren [-2, 3]. Dette ser vi ved å lese baklengs.

Tenk at dersom du skal utføre flere operasjoner, alltid multipliser dem i motsatt rekkefølge.

"Har en matrise A. Ønsker å translatere (T), deretter rotere ®, deretter translatere igjen (V)"

Transformasjonsmatrisen blir da A' = VRTA.

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...